Uz saturu »

Vērtēt attēlu:
1 balle 2 balles 3 balles 4 balles 5 balles
Vērtējums: 5 Balsu skaits:4 x

Dialekts nav «latgaliešu valoda»

Māris Ruks, Dr. philol. Latviešu Akadēmisko mācībspēku un zinātnieku apvienības prezidents
Trešdiena, 11. novembris (2009) 10:30
AA
Komentāri: 38 Vērtējums: -1 balss -34 +1 balss +15
draugiem.lv Ziņot redakcijai Drukāt Sūtīt draugam Komentēt

Latviešu Akadēmisko mācībspēku un zinātnieku apvienība kategoristi iebilst pret sabiedriskās saziņas līdzekļos pēdējā laikā bieži popularizēto vārdu salikumu — «latgaliešu valoda».

Latviešu valodai ir vairāki dialekti, viens no tiem — augšzemnieku ar daudzveidīgu latgalisko izlokšņu grupu. Tam, domājams, piekritīs jebkurš akadēmisku izglītību ieguvis baltu filologs arī no Latgales, kas kaut nedaudz iedziļinājies latviešu valodas un kultūras vēsturē. Latgalē daudzi runā latviešu valodas dialektā — ko reizēm mēdz dēvēt — latgaliski.

Jebkuras runas par kaut kādu atsevišķu «latgaļu valodu» ir pseidozinātniskuma izpausme, kas robežojas ar tīšu politisku provokāciju.

Jau kopš pagājušā gadsimta mēģinājumiem atbrīvoties no Krievijas impērijas un domas par Latvijas valstiskumu vienotā latviešu apdzīvotā etniskā teritorijā, bijuši daudzi mēģinājumi šķelt latviešu nāciju. Starp tiem — dažādas no Krievijas finansētas separātiskas grupas un īpatnu viedokļu sēšana sabiedrībā, no kuriem spilgti ir «latgaļu valodas» «bīdītāju» pieteikumi.

Ņemot vērā Latgales īpaši smago situāciju — tā ir ļoti cietusi no krieviskās kolonizācijas padomju gados —, var saprast, ka šādam it kā kādu reģionālo «zinātnieku» apstiprinātam «viedoklim» ir dzirdīgas ausis. Turklāt joprojām Latgalē latviešu valoda kopumā ir pabērna lomā.

Viens no padomju okupantu pirmajiem darbiem 1940.gadā bija — tieši latviešu valodas augšzemnieku dialektā izdot Staļina konstitūciju, uzsverot, ka bez latviešu literārās valodas var tīri labi iztikt katrs, kam vien nav slinkums, vēl vairāk, tika apzināti stimulēts lokālpatriotisms pēc svarīga okupācijas principa — «skaldi un valdi».

Tiem, kas patiesi vēlas iedziļināties Latgales kultūras un valodisko īpatnību lietās, iesakām iepazīties ar virkni nopietnu pētījumu, sākot jau ar Franča Trasuna publikācijām par šiem jautājumiem un prof. dr. Pētera Stroda Pareizraksteibas vōrdneicu (1933) — kas ir laba «latgaļu izlūksnes pareizraksteibas vōrdneica». Un vienlaikus stiprināt savas latviešu valodas zināšanas kopumā un kaut nedaudz palasīt pasaulslaveno valodniecības autoritāti Jāni Endzelīnu, kas gan ir vidzemnieciskas izcelsmes, lai arī nācis no tiem pašiem senčiem, kas tiek vēsturiski apzīmēti par letgaļu jeb latgaļu ciltīm.

Apvienība uzskata, ka baltu filologiem ir nepieciešams joprojām iedziļināties un pētīt dialektoloģijas lauku, kas nepelnīti ticis neatstāts novārtā pēdējos gadu desmitus. Tāpat daudz nopietnāk pievērsties etnolingvistikas popularizēšanai, kas ir tieši Latviešu valodas aģentūras pārziņā, citādi rodas iespaids, ka tai piešķirtie prāvie valsts līdzekļi tiek izniekoti pavisam nelietderīgi.

Vēl par šo tēmu
  • Atbildēt
    Vērtēt komentāru:
    1 balle 2 balles 3 balles 4 balles 5 balles
    Vērtējums: 3 Balsu skaits:8 x
    kintu 11.11.2009 10:44

    Jā, beidzot atradies gudrinieks, kurš zinās, kā pareizi novilkt robežu starp valodu un dialektu. Reāli šī atšķirība ir tikai politiski noteikta, jo no zinātniska viedokļa nekādas absolūtas robežas starp valodām un dialektiem novilkt nav iespējams.

  • Atbildēt
    Vērtēt komentāru:
    1 balle 2 balles 3 balles 4 balles 5 balles
    Vērtējums: 3.5 Balsu skaits:16 x
    ! 11.11.2009 10:49

    Piekrītu Mārim.
    Dialekts ir reģionāls vai sociāls valodas paveids, kas no standarta literārās valodas atšķiras ar izrunu, gramatiku vai vārdu krājumu.
    Latgaliešu valodas nav - ir dialekts. Tas ir kopjams un atbalstāms, neatkarīgi no nezinātniskām diskusijām par uzrakstu uz maisiņa, kurā tas iepakots.

  • Atbildēt
    Vērtēt komentāru:
    1 balle 2 balles 3 balles 4 balles 5 balles
    Vērtējums: 4 Balsu skaits:7 x
    monitors 11.11.2009 11:10

    Ja Latgale būtu valsts, tad dialekts tiktu saukts par valodu. Piemēri - serbu un horvātu valodas ir vienas valodas dialekti, bet tā kā tur ir divas politiski nošķirtas nācijas un valstis, tad ir arī divas valodas. Līdzīgi ir ar indonēziešu un malajiešu valodu, tie patiesībā ir vienas valodas dialekti. Un pretējs piemērs: ķīniešu - mandarīnu un kantoniešu dialekti - vieni otrus nevar saprast, bet skaitās dialekti, jo valsts tak viena un hieroglīfi visiem kopīgi.

  • Atbildēt
    Vērtēt komentāru:
    1 balle 2 balles 3 balles 4 balles 5 balles
    Vērtējums: 5 Balsu skaits:2 x
    un » monitors 11.11.2009 11:21

    Latgalieši sen izvēlējās būt kopā ar latviešiem.
    Latgalē bērns aiziet skolā un runā "baltiski". Kur problēma? Tikai kāpēc mātes valodu nonievāt? Skolā pavisam nemācīt? Kam labāk? Pavisam nav svarīgi, kā saukt, valoda vai dialekts.

  • Atbildēt
    Vērtēt komentāru:
    1 balle 2 balles 3 balles 4 balles 5 balles
    Vērtējums: 2 Balsu skaits:5 x
    Māte krievija 11.11.2009 11:24

    'Taisiet augšā valūdu. Maksāšu kapeikas un atzīšu par valsti. Atdalieties no Gruzijas!!

  • Atbildēt
    Vērtēt komentāru:
    1 balle 2 balles 3 balles 4 balles 5 balles
    Vērtējums: 5 Balsu skaits:3 x
    monitoram 11.11.2009 11:26

    Nedzen demagoģiju. Serbu valoda ir atsevišķa valoda utt. Iestājies kādā skolā, lai pamācītos un tad visgudri bazūnētu.

  • Atbildēt
    Vērtēt komentāru:
    1 balle 2 balles 3 balles 4 balles 5 balles
    Vērtējums: 4.5 Balsu skaits:10 x
    L 11.11.2009 11:54

    Neatkarīgi no tā, vai tā no valodnieku viedokļa ir valoda vai dialekts, latgalieši to lieto kā valodu, tā ir latviešu kopējās nācijas viena no divām kultūrvalodām (galvenā ir baltiskā jeb kā to mēdz arī dēvēt, literārā valoda). Tā ir jāatzīst un jākopj, būt jāmāca kā priekšmets arī skolās. Tas nav nekas neparasts, ka vienai nācijai ir divas valodas.

    Daudz svarīgāk ir raudzīties, lai Latgalē - vismaz latviešu vidū - neizplatās krievu valoda. Šeit būt nepieciešama īpaša programma.

  • Atbildēt
    Vērtēt komentāru:
    1 balle 2 balles 3 balles 4 balles 5 balles
    Vērtējums: 3 Balsu skaits:2 x
    ! 11.11.2009 12:05

    "Neatkarīgi no tā, vai tā no valodnieku viedokļa ir valoda vai dialekts, latgalieši to lieto kā valodu"

    Tā tik vēl trūka, lai lietotu to kā darba zirgu. Loģika te ir kāda?

  • Atbildēt
    Vērtēt komentāru:
    1 balle 2 balles 3 balles 4 balles 5 balles
    Vērtējums: 4 Balsu skaits:9 x
    Ieva R. 11.11.2009 12:19

    Neticu gan, vai pārējie mācībspēki arī tā uzskata! Sevišķi tie, kas filoloģiju ir apguvuši, ne caurskrējuši grāda iegūšanai. Nav bijis gods kaut kur nopietni manīt šī filologa vārdu (ja neskaita interneta mājas lapas - bet tas nav nopietni), kaut pati esmu filoloģe un autoritātēs orientējos. Bet šis primitīvais rakstelis un pārējie tam līdzīgie "ģeniālu domu" izvirdumi interneta vidē, ar kuriem viņš cenšas klasītājiem klāstīt apmēram filologu 1. kursa līmeņa gudrības, liek domāt, ka tas būs kāds pārcentīgs pasaules pilsonis, ne filologs šī vārda īstajā nozīmē. Tad jau mātes valoda jau arī nav nekāda valoda - tā taču arī neietilpst nekādās definīcijās!

    Cik nožēlojami ir cīnīties pret to, par ko tieši būtu jācīnās, lai kaut kāda nenonivelēta dažādība paliktu šajā nožēlojamajā džipu, hamburgeru, koka kolas un mākslīgo princešu un buldozeristu valstī, kuru sauc par Latviju. Jāpiekrīt L. , bet Latviešu Akadēmisko mācībspēku un zinātnieku apvienībai steidzami jāmaina prezidents, lai neprofanē godīgo filologa vārdu.

  • Atbildēt
    Vērtēt komentāru:
    1 balle 2 balles 3 balles 4 balles 5 balles
    Vērtējums: 4.5 Balsu skaits:7 x
    terminologs 11.11.2009 12:38

    neatkarīgi no tā, kā latgaliešu valodu ir labpaticies nosaukt pie varas esošajiem birokrātiem, jāatceras, ka tā ir valoda, kurā runā, domā un Dievu lūdz ap 150 000 cilvēku.

    neviens nestrīdēsies, ka valsts ir izzagta un izsaimniekota, esam parādā 7 miljardus. tikpat izsaimniekoti un notrallināti ir valts kultūtas un garīgie aktīvi, ieskaitot latgaliešu valodu.

    un protams, valsts par to ir atbildīga. neskatoties uz latgaļu sabiedrības nevalstiskā sektora centieniem valodas stāvokļa uzlabošanai, visai bieži tie atduras pagājušā gadsimta sākuma Endzelīna tēzēs. Eiropa nesapratīs, ka trīs paaudžu laikā pēc līvu valodas nokaušanas Latvija pašlaik brutāli piebeidz latgaliešu valodu. tāpēc risinājums ir ģeniāli vienkāršs - nosaucam latgaliešu valodu par "nenozīmīgu aukšzemnieku izlokšņu dialekta kopu" un mierīgi bendējam nost. jo dialekta iznīcināšana ir dzudz vienkāršāk izskaidrojama starptautiskajai sabiedrībai.

  • Atbildēt
    Vērtēt komentāru:
    1 balle 2 balles 3 balles 4 balles 5 balles
    Vērtējums: 4 Balsu skaits:4 x
    tjotja Motjatja » un 11.11.2009 12:43

    Piekrītu Tev. Man patīk, ka latgalieši runā savā dialektā vai valodā. Daudz labāk nekā, ja viņi runā krieviski, bet ne latgaliešu dialektu vai valodu neprot. Mani drīzāk biedē šī matu skaldīšana: valoda, dialekts. Lai zinātnieki strīdas, bet liek mūs mierā. No termina nekāds ļaunums necelsies, bet no kašķēšanās gan.

  • Atbildēt
    Vērtēt komentāru:
    1 balle 2 balles 3 balles 4 balles 5 balles
    Vērtējums: 4 Balsu skaits:1 x
    un » Māte krievija 11.11.2009 12:46

    Tik skaidra volūda, kai iudiņs olūtā.

  • Atbildēt
    Vērtēt komentāru:
    1 balle 2 balles 3 balles 4 balles 5 balles
    Vērtējums: 5 Balsu skaits:4 x
    tjotja Motjatja » terminologs 11.11.2009 12:50

    Sākumā gribēju Tev iebilst, bet padomāju un sapratu, ka Tu saki taisnību. Man šis kašķis šķiet nevietā, kaut terminoloģiski laikam tā ir. Uzskatu, ka jāveicina llatgaliskā runāšana, tāpat kā literāri latviskā arī. Lai dzīvo latgaļi, lai dzīvojam visi mēs.

  • Atbildēt
    Vērtēt komentāru:
    1 balle 2 balles 3 balles 4 balles 5 balles
    Vērtējums: 5 Balsu skaits:2 x
    ohoh » Māte krievija 11.11.2009 12:53

    Oho! Salīdzināji Latviju ar Krieviju un Latgali ar Gruziju. Matuška, nelolo pārāk lielas cerības. ja arī Latgale kādreiz gribētu atdalīties no Latvijas, tad diez vai līdīs zem matuškas Krievijas spārna. Tad jau visi ruskojazičnije sen būtu tur, bet nekā. Viņi ir te, kopā ar mums, un arvien vairāk runā latviski.

  • Atbildēt
    Vērtēt komentāru:
    1 balle 2 balles 3 balles 4 balles 5 balles
    Vērtējums: 5 Balsu skaits:4 x
    terminologs » Māte krievija 11.11.2009 12:58

    kāds bullšits... jebkādas idejas par latgales atdalīšanos un citi murgi par separātismu latgaļu vidū nav novēroti kopš1920ajiem. lēts provokatoru triks...

  • Atbildēt
    Vērtēt komentāru:
    1 balle 2 balles 3 balles 4 balles 5 balles
    Vērtējums: 5 Balsu skaits:3 x
    saprge 11.11.2009 13:14

    latgalīšu rokstu volūda kai ūtra latvīšu volūdys rokstu tradiceja i latvīšu volūdys augšzemnīku dialekta latgaliskuos izlūksnis.
    kur ite ir 3. baltu volūda? kur separatisms?

  • Atbildēt
    Vērtēt komentāru:
    1 balle 2 balles 3 balles 4 balles 5 balles
    Vērtējums: 4 Balsu skaits:7 x
    cepumu paciņa 11.11.2009 13:16

    Latviešu valoda patiesībā ir latgaļu valodas dialekts.
    Bet vai kāds zina, kas ir "Latviešu Akadēmisko mācībspēku un zinātnieku apvienība"? :)))

  • Atbildēt
    Vērtēt komentāru:
    1 balle 2 balles 3 balles 4 balles 5 balles
    Vērtējums: 3 Balsu skaits:2 x
    kuopusts 11.11.2009 13:24

    Sparge, Tev kai jaunajai zynuotneicai vajadzātu izraksteit atbiļdis rokstu itam nagudrajam cylvākam...

  • Atbildēt
    Vērtēt komentāru:
    1 balle 2 balles 3 balles 4 balles 5 balles
    Vērtējums: 4.5 Balsu skaits:7 x
    saprge 11.11.2009 13:40

    asu tikpat jauna zynuotneica kai itys Dr. philol., i maņ ir tikpat laika kai vysim cytim reagēt iz kotru medeju telpā īguojušū spamu.

    voi itys zynuotnīks, kas tur ryupi par latvīšu dialektologeju, beja īsarads LU organizeitajūs Dialektologejis lasiejumūs ituo goda 4. novembrī Reigā?
    voi jis pīsadalēja Storptautiskajā latgalistikys konferencē ituo goda 15.-17. oktobrī Rēzeknē?

    asūt uorpus, ir vīgli publiskuot skaļus i populistiskus tekstus.
    gryušuok ir kotru dīnu struoduot.

  • Atbildēt
    Vērtēt komentāru:
    1 balle 2 balles 3 balles 4 balles 5 balles
    Vērtējums: 5 Balsu skaits:3 x
    ! » Ieva R. 11.11.2009 15:15

    Kas ir "filologs šī vārda īstākajā nozīmē"? Kamdēļ tāda degsme tēmas vietā apspriest autora personību, nesaprotu. Jūs tādējādi nonāksiet par 10 verstīm tuvāk Latgalei un tās valodai. Nebūsiet vairs čiuļu statusā. Nu labi, bet kas vēl? Uz kādiem pamatiem vai citātiem (autoram to ir pietiekami) ir balstīts Jūsu viedoklis? Uz nepatiku/aizdomām pret autoru? :)

    Es šo autoru zinu jau kopš laikiem, kad viņš mācījās Rīgas 25. vidusskolā. Erudīts, dziļi rokošs, latvisks cilvēks.

Ievietojot savus komentārus portālā www.diena.lv, lietotājs automātiski piekrīt www.diena.lv piedāvātajiem noteikumiem un nevar izvirzīt nekādas pretenzijas pret portālu. www.diena.lv neuzņemas nekādu atbildību par viedokļiem, kas pausti portālā publicētajos lasītāju rakstos un komentāros. Portāls www.diena.lv ir pievienojies deklarācijai par cieņu, iecietību un sadarbību interneta telpā - Internets bez naida.

Aktuāli

Skaties vēl