Kaut arī pirmo reizi Latvijā čigāni minēti jau 1516.gadā, un šajā laikā aizritējusi gadsimtiem ilga vēsture, joprojām ir saglabājušās čigāniem raksturīgās mentalitātes iezīmes un tādas īpašības, kas mentalitātei nav pārvaramas. Neskatoties uz moderniem centieniem un inovācijām, emigrācijai un dažādiem ārējiem uzlabojumiem – čigāns ir čigāns jebkur. Labs pētnieks čigānu raksturu atpazīs arī starp Āzijas izcelsmes, arābu vai citiem cilvēkiem. Šī loģiskā iekšējā izpratne pamatoti pierāda čigānu kultūras bioloģiskās struktūras un psihisko īstenumu, kas saglabājusies kopš izcelšanās no Indijas, pirms tūkstošiem gadu .
Mūsdienās esmu ievērojis jaunas vēsmas, gan kvalitatīvi, kas uzlabo cilvēka vērtību skalas, gan pašcieņu, gan materiālo nodrošinājumu, gan kvatitatīvo izsmalcinātību un principialitāti, kas senāk čigāniem nebija raksturīga, bet gan vienkaršība, pieticīgums un fizioloģiskais nodrošinājums. Evolucionēšanās process ir uzsācis savu gaitas sākšanos, tas LAIKA RITENIS IR IEKUSTINĀTS, tomēr vēl daudz darāmā Latvijas Romu vidē.
Esmu rosinājis un aktualizējis garīgās, emocionālās, sociālās aprūpes, biznesa un terapijas jautājumus. Esmu nonācis pie vērtīgiem secinājumiem: Čigāni, gan Latvijā, gan ārzemēs dzīvojošie izmanto baznīcas tematiskās idejas (apmeklē vai radījuši čigāniem raksturīgu atmosfēru), gan tirdzniecību Facebook dzīvā ēterā, gan daudz aktīvāk un vairāk strādā vienā vai vairākos darbos. Terapija ir svarīga aktualitāte čigānu vidē, kuru īpaši nepieciešams izkopt. Šajā apzīmējumā iekļaujas visas citas nozīmes. Teorētiskā modeļa apskatā ir noformējušies plaši un dziļi priekšstati. Pārliecinoši varu apglavot, ka vairākas tēzes un pieņēmi praksē apstiprinās par to esamību un funkcionālo raksturu. Čigānu Terapija pagaidām norāda lielāko klupšanas akmeni, kas pētnieciskā procesā liek elastīgi adaptēt čigānu mentalitātei universālas situācijas. Iespējams modelēt un integrēt citu valsts čigāniem, kurās esmu devies ekspedīcijās – Gruzijā, Ziemeļmaķedonijā, Lietuvā, Pakistānā.
Pamata domas parādītas attēlos, kas prasa detalizētāku aprakstu.
Terapeitiskie modeļi rosina un uzlabo čigānu garīgo, emocionālo, kultūras kopumu,čigānu ģimenisko ,personības sabiedrisko mijatiecību psiholoģiskās attiecības ar valsts un globālizāciju sadarbībā, par izstrādes un modelēšanas, un autora priekšstatiem un vizualizācijas pamatu ņemot vērā, paša empīriskā pieredzē un pilota pētījumiem un daudzkartējiem pētījumu datiem: par Roma veselības, izglītības, sociālām attiecībām, nodarbinātības, čigānu kultūras pašapziņas (vidējais personības radītājs), demogrāfijas u.c. Pēdējā informācija liecina, kas nekad nav pieminēts un detalizēti raksturots par čigānu lielu izmiršanas faktu; pašnāvības gadījumiem; nāves iestāšanās uz ilgstošu narkotisko vielu lietošanas un esot dziļā vielu atkarībā atkarībā; pastiprināta sociālā un psiholoģiskā krīzē ilgstoši uml. Esmu konstatējis savos novērojumos čigānu personības ievainojamību un kultūrsentitivitāti. Šīs strutainās sajūtas un emocijas tikušas kultivētas un audzētas gan savtīgos nolūkos, gan diskriminējošā kontekstā, gan nespējā risināt čigānu jautājumus jau gadiem ilgi. Čigānu Terapoloģija jāveido kādas akadēmiskās un profesionālās studijas, neformālās izglītības disciplīnas ietvarā, jo čigānu jautājumi jāsaudzē zinātniskā līmenī, balstoties uz čigānu vēsturiskiem priekšrakstiem(Čigānu verdzība; Roma Genocīds un Holokausts; Romafobiskiem uzbrukumiem; Diskrimināciju u.c.) to izpausmes un pārdzīvojumi cieši saaugušas mūsdienu izteiksmes jūtamā pēctraumatizācijā, pašu čigānu sociālā izolācijā no sabiedrības, attieksmē ar naida runas izteiksmi. Gados jauni čigānu pāri izveido ģimenes, citi šķiras, citiem sarežģījumi ar sociāliem dienestiem; daudzi emigrācijā cieš un cīnās par eksistenci (ēdiena un dzīvesvietas trūkumā), un apjomīgā pārslodzē cieš no Izdegšanas sindroma; svešā valstī, nespējot vietējā valodā komunicēt, vēl nespēj pilnvērtīgi integrēties un jūtas izolēti, cieš no vientulības. Īpaši,ja atrodas ar bērniem.
Čigānu Terapoloģijai ir svarīgs dziedniecisks(nemedikamentozā, nepsihoterapeitiskā), reabilitējošs un pašatjaunojoša iespēja, čigānu cilvēkiem, saņemot no šim mērķim sagatavota palīdzības sniedzēja – atbalstu čigānu valodā. Latvijā un ārzemēs. Sabiedrībā tiek pieteikts-
Čigānu Aprūpē iekļaujas roma indivīdu vai pāru attiecību veidošanās sākuma posms, kopš bērniņa ieņemšanas brīža līdz dzīves beigām- pēc vajadzīgā atbalsta un konsultēšanas.
Čigānu Psiholoģija aptver visu to ko psiholoģija aptver - čigānu psihiskās enerģijas un kognitīvās un emocionālās, sociālās prasmes; kognitīvā spēcināšana; psihosociālā un psihoemocionālā stabilizēšana;
Čigānu Terapija – meklē roma resursus, iespējas un apmāca pašam sev palīdzēt un dziedina, ārstē roma mentalitātei izprotami un pieņemami, cienot individuālo, ģimenes un čigānu kultūras privātumu; kaut arī senas tradīcijas ir mītiskas un māņticīgas, tomēr turoties pie čigānu tradicionāliem kanoniem ļauj čigāniski pašsaglabāties (nezaudēt autentiskumu).
**Vajadzības gadījumā terapoloģijas būtība (individuāli izvērtējot) pamatojoties uz čigānu īpatnībām ietver pakalpojumā viņa eskortēšanā un mentorēšanā – ja nespēj lasīt, rakstīt vai funkcionālas grūtības un psiholoģiski jūtas nedroši.
Dažas Čigānu Terapijas formas pamatojoties uz Roma iekšējo psiholoģisko struktūru
- Starppaudžu attiecības – meklē un risina, harmonizē paaudžu attiecības
- Kaimiņpsiholoģija- svarīgi attiecību un sadarbības mehēnismi starp tuvāko un tālāko teritoriju(kaimiņi, ciems, pilsēta, citas tautības un dažadi sociālie līmeņi)
- ČHIBO terapija- čigānu valoda kā terapijas līdzeklis, kuri zaudējuši saikni ar čigānu kultūru(emigrācijā); čigānu kultūras enerģijas uzlādes avots
- GRAIXOLOĢIJA(Graiterapija)- zirgs ir galvenais terapeits,kurš reabilitē,pietuvina čigānu senām sajūtām; čigānu kultūras enerģijas uzlādes avots
- DJ TERAPIJA (DJ Terapeits – emociju toņu regulētājs, dinamisks ritmizētājs)- pēc principa katrs pats ir savas dzīves dīdžejs; uzņemties atbildību par sevi, un dažādu pašu čigānu sociālo grupu savstarpēja integrēšanās mehānismi: sociāli psiholoģiskie principi (izslēgt pašdiškriminēšanu un citu čigānu diskriminēšanu savā starpā); čigānu kultūras enerģijas uzlādes avots.
- Klimatiskā terapija – sadzīves izdzīvošana,kad psihoemocionālo stāvokli nosaka dažādi laika apstākļi(aprūpe, psiholoģija un terapija); nabadzīgiem, bezpajumtniekiem, zemu sociālo apstākļu dzivojošie romi .
u.c.
Citas čigānu cilvēkiem svarīgas aktualitātes – psiholoģijā, aprūpē un terapijā piemeklētas speciāli čigānu kultūrvidei, ko nepieciešams klientu un terapeitu sadarbības pakalpojumu gaitā izmantot ar palīdzības mērķi koriģēt un nogludināt, kas nav paveikti pēdējos 30.gadu laikā. Līdzšinējie ekspertu sniegumi izrādās maz (nemaz) nodarbojas ar čigānu problēmu attainošanu un plaši meklējuši čigānu resursus un tos aktualizējuši, jāsecina, ka tobrīd izvēlējušies ērtus un gadiem ilgas aktivitātes. Jāņem vērā, ka Čigāni ir Dzīva Kultūrvide.
Pasaule mainās, Latvija mainās- arī Čigānu kultūras ieksējā un ārējā situācija – Cilvēku retorika mainās. 30 gadus stagnējusī, kaut arī lēnā tempā un konservatīvā, arī māņticīgā Roma tauta, kaut daļēji, bet tā noteikti traformēsies mūsdienu vārsmās. Nav jau izvēles, tādas ir mūsdienu prasības. Jaglābj cilvēki šodien un tagad, kas glābjams.
Terapija un Psiholoģija un Aprūpes nozare -savā starpā sastrādājas un tikai papildina viena ar otru. Izvirzās tā aktualitāte, kura paredzēta pēc pakalpojuma līguma vienošanās. Jebkura pakalpojumu sniegšanā Čigānu aprūpes, Čigānu psiholoģiskā un Čigānu terapeitiskā svarīga vērība čigānu kontekstuālam, individuālā iezīmju rakstura un sadzīves resursu pieejamības īpatnības fona palīdzība.
Esmu dibinājis biedrību, kurā mērķtiecīgi jārisina un jāaktualizē čigānu psiholoģiskos, čigānu aprūpes, čigānu terapijas jautājumi un resursi.
Esmu dibinātājs: Latvijas čigānu veselības centrs MĀNUŠS
Reģistrācijas numurs: 40008325344 Reģistrēšanās datums: 20.05.202
Rakstiet čigānu problēmas: [email protected]
Tikai rakstīt ziņu uz: Whats UP/ IMO/VIBER/TELEGRAMM +447908469154
Čigānu zinātnieks, čigānu publicists. Esmu Latvijā praktizējošs psihologs un veselības un sociālās aprūpes aprūpētājs.
MSc.psych., tiesības praktizēt: 1. veselības un klīniskā psiholoģijā; 2.konsultatīvā psiholoģijā
* pēdējā kursa students TRANSPERSONĀLĀ IZGLĪTĪBAS INSTITŪTĀ, konsultants- transpersonālās psiholoģijas terapeits, kopš 2018. Čigānu zinātnieks, publicists.