Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Kāpēc nevajadzētu braukt ar ziemas riepām vasarā?

Katrs gadalaiks nāk ar atšķirīgiem laikapstākļiem, kā rezultātā mainās arī ceļa seguma stāvoklis.

Šī iemesla dēļ daudzās Eiropas valstīs, t.sk. Latvijā katram autovadītājam ir obligāti vismaz 2 reizes gadā jāveic riepu nomaiņa - pirms ziemas sezonas un pirms vasaras sezonas. Šim noteikumam ir ne tikai juridisks, bet arī tehnisks pamatojums, lai autovadītāji atbilstoši sezonas laikapstākļiem varētu pārvietoties droši. Tomēr ne visi autovadītāji ir apzinīgi un veic riepu maiņu, dažādu iemeslu dēļ vasarā turpinot izmantot ziemas riepas - šajā rakstā skaidrojam sīkāk, kāpēc nevajadzētu braukt ar ziemas riepām vasarā!

Kāpēc vasarā nevajadzētu braukt ar ziemas riepām? - 5 iemesli

1. Nepiemērots gumijas sastāvs un protektora zīmējums

Ziemas riepu gumijas sastāvs un riepu protektora zīmējums un dziļums ir atšķirīgs nekā vasaras riepām. Ziemas riepām ir mīkstāka gumija nekā vasaras riepām, kas labāko veiktspēju sasniedz tad, kad gaisa temperatūra ir 7 un mazāk grādi. Līdz ar to vasarā, kad gaisa temperatūra mēdz sasniegt 25 un pat vairāk grādus, ziemas riepu virsmas uz ceļa nolietojas daudz ātrāk - riepu mūžs samazinās līdz pat 60%. 

Tomēr galvenokārt tas ietekmē autovadītāja, tā pasažieru un citu ceļu satiksmes dalībnieku drošību, jo, braucot ar ziemas riepām vasarā, riepu īpašību dēļ mazinās saķere ar ceļa virsmu, ievērojami palielinās bremzēšanas ceļš, riepas var sabojāties un pat uzsprāgt, tādā veidā mazinot autovadītāja kontroli pār auto un radot avārijas risku, kā arī slapjā laikā var rasties akvaplanēšana. Ziemas riepas vasarā ir ļoti bīstamas!

2. Augstāks degvielas patēriņš

Ziemas riepām vasarā ir ievērojami augstāka pretestība nekā vasaras riepām - tas skaidrojams ar faktu, ka mīkstāka gumija vairāk maina formu. Jo augstāka pretestība, jo vairāk jaudas nepieciešams, lai auto kustētos, līdz ar to ziemas riepas vasarā negatīvi ietekmē degvielas patēriņu - tas ir ievērojami augstāks. Tādā veidā ir ļoti liels slogs ne tikai Jūsu maciņam, bet arī apkārtējai videi, jo, patērējot vairāk degvielas, auto rada vairāk ogļskābās gāzes. Īpaši aktuāls šis temats ir mūsdienās, kad cilvēki cenšas pēc iespējas samazināt transportlīdzekļu radīto ogļskābās gāzes apjomu.

3. Apgrūtināta vadāmība

Mīkstāka gumija vasaras apstākļos apgrūtina auto vadāmību - pētījumos iegūtie dati liecina, ka, ja auto vasarā tiek aprīkots ar ziemas riepām, tā vadāmība jeb stūres precizitāte samazinās aptuveni par 15%. Īpaši bīstami tas var būt situācijās, kad nepieciešams veikt kādu strauju manevru, jo auto stūre, kā arī riepas nebūs tik paklausīgas - biezais un blīvais protektora raksts var likt riepām uz ceļa seguma griezties lēnāk, līdz ar to, ja tiks veikts straujš manevrs, ziemas riepas vasarā nebūs tik precīzas.

Kā jau minējām, vasarā ziemas riepām arī ievērojami palielinās bremzēšanas ceļš. Tā kā uz ceļa nekad nevaram pilnībā paredzēt visas situācijas, tam var būt traģiskas sekas. Turklāt, auto vadāmība ir apgrūtināta pat tad, ja ir veikta riepu savirze

4. Pazemināts komforts

Reti kurš auto īpašnieks par to aizdomājas, taču ziemas riepas vasarā ir daudz skaļākas nekā ziemā, īpaši, ja tās ir ar radzēm - īsos pārbraucienos tas, iespējams, netraucēs, taču garākos pārbraucienos riepu radītais troksnis var ievērojami pazemināt autovadītāja un tā pasažieru komfortu. Tas var būt tik kaitinoši, ka var pat pazust vēlme pārvietoties ar auto. Un Jūs noteikti nevēlēsieties to darīt, ja ģimenē ir mazi bērni un/vai mājdzīvnieki, kas regulāri pārvietojas ar auto un kam troksnis var īpaši traucēt. 

5. Negatīvi ietekmēts budžets

Varētu likties, ka braukšana ar ziemas riepām vasarā var palīdzēt ietaupīt kadzi naudas, jo nav nepieciešams iegādāties divus riepu komplektus, vasaras un ziemas riepas. Tomēr patiesībā ir tieši pretēji - kad ziemas riepu lameles un protektors saskaras ar sausu un siltu ceļa virsmu, tiek saspiesti gumijas bloki, kā rezultātā ziemas riepas pamatīgi uzkarst. Karstuma ietekmē riepas ļoti strauji dilst, tādēļ ātri vien būs nepieciešamas jaunas riepas un nāksies tērēties biežāk. Savukārt atbilstošs riepu komplekts var kalpot 3 un pat vairāk gadus, ja par to rūpējas. 

Vai zinājāt? Tā kā braukšana ar ziemas riepām vasaras sezonā ir bīstama un paaugstina ceļu satiksmes negadījuma risku, Latvijā prasība par ziemas un vasaras riepām ir obligāta. Ja, braucot ar ziemas riepām vasarām, esat iekļuvis ceļu satiksmes negadījumā, pastāv iespēja, ka vajadzības gadījumā Jums var netikt izmaksāta apdrošināšanas prēmija, tādā veidā radot pamatīgu robu Jūsu budžetā. Tas neattiecas uz situāciju, ja auto aprīkots ar vissezonas riepām.

Atgādinām - no 1. decembra līdz 1. martam ikvienam auto jābūt aprīkotam ar ziemas riepām, savukārt riepas ar radzēm ir atļautas no 1. oktobra līdz 1. maijam. No 1. marta līdz 1. decembrim auto drīkst būt vasaras riepas. Vissezonas riepas ir atļautas visu gadu. Tomēr, veicot riepu maiņu, nevajadzētu paļauties vien uz noteiktajiem termiņiem - vajadzētu sekot līdzi arī laikapstākļiem un riepu stāvoklim! Minimālais CSDD normatīvajos aktos noteiktais ziemas riepu protektora dziļums ir 1,6mm, savukārt minimālais vasaras riepu protektora dziļums ir 4mm. 

Ar ziemas riepām vasaras sezonā ir aizliegts pārvietoties - tā vietā brauciet ar vasaras riepām vai vissezonas riepām! Neriskējiet ar savu un citu ceļu satiksmes dalībnieku drošību - vienmēr pārliecinieties, ka Jūsu auto ir labā tehniskā stāvoklī un tam ir derīga apdrošināšana. Auto apdrošināšanu ātri, ērti un izdevīgi varat iegādāties Octas.lv. Veiksmīgu ceļu!

 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!


Aktuāli


Reklāmraksti

Vairāk Reklāmraksti