Pieredzes stāsts
Kristiāna vēl mācās vidusskolā, bet jau ir apņēmības pilna iekarot digitālā mārketinga vidi, jo pirmā pieredze šajā jomā ir iegūta. «Es cenšos lasīt nozares profesionāļu blogus un skatīties video, apmeklēt dažādus kursus. Tas ir mans pamats.» Kristiāna uzskata, ka nav obligāti jāpavada noteikts laiks kādā izglītības iestādē, jo vērtīgas zināšanas iespējams iegūt arī pašmācības ceļā. «Uzskatu, ka 21. gadsimts ir unikāls, jo informācija ir pieejama ikvienam, galvenais ir neapjukt tās gūzmā,» skaidro Kristiāna.
«Es pieteicos praksē Digital Journey, jo ticēju, ka iegūtās zināšanas noderēs nākotnē, piemēram, uzsākot darba gaitas. Millennium paaudzei, arī man tajā skaitā, raksturīgs ir tas, ka ar aizrautību varam darīt to, kas mums patīk, bet kopumā esam slinki. Interese par noteiktu sfēru sniedz priekšstatu par jaunieša raksturu un personību, kas liecina arī par to, kāds viņš būs kā darbinieks.» Prakses laikā Kristiāna bieži vien saskārusies ar grūtībām, taču, kā viņa pati saka: «Man bija augsta atbildības sajūta, jo man pilnībā uzticējās. Laikā, kad gāju praksē, man bija vien septiņpadsmit gadu, kolēģi bija divdesmit četrus gadus jauni cilvēki ar augstāko izglītību, līdz ar to man pašai pret sevi bija ļoti augstas prasības.»
Taujāta par attieksmi no prakses devēju puses, jauniete izsakās pozitīvi: «Man liekas, ka praksē mentori «taustījās» un skatījās, ko es spēju paveikt. Es ieguvu pieredzi un reālas zināšanas par digitālo vidi. Jāatzīst, ka ne viss sanāca tā, kā biju iecerējusi, taču es turpināju pilnveidoties.»
Šobrīd Kristiāna strādā radošajā aģentūrā «We three», kurā Digital Journey iegūtās zināšanas lieti noder.
Kristiānas šā brīža darba vietas mentors Tomass Roze stāsta: «Meklējot potenciālo darbinieku, mums svarīgākās ir iepriekš iegūtās zināšanas, spēja labi iederēties darba kolektīvā, kā arī prasme un interese ātri apgūt jaunas lietas, savukārt iegūtā izglītība nav tik būtiska.»
Bet kā rīkoties gadījumā, ja iepriekšējas pieredzes tomēr nav? «Pieteikties darbā bez reālas darba pieredzes – tas ir ļoti drosmīgi un es to atbalstu. Pasaule pieder bezbailīgajiem, bet, apskatoties darba sludinājumus un redzot to, ka visur prasa 2–3 gadu pieredzi, vairums nobīstas,» teic Tomass, vienlaikus iedrošinot tomēr nebaidīties un mēģināt.
Runājot par iespēju praktizēties Latvijā, Tomass saka: «Uzņēmumos Latvijā ar to ir diezgan grūti. Es domāju, ka prakses sistēmas ieviešana noteikti mainītu pašreizējo situāciju. Visticamāk, praktikantiem, kuri ir gājuši praksē uzņēmumos ar prakses sistēmu un sevi pierādījuši, būtu iespēja veidot savu karjeru tajā pašā uzņēmumā, kas ir pats svarīgākais.» Balstoties uz jauniešu izaugsmes veicināšanas programmas HeySuccess 2017. gadā apkopoto informāciju, ir izveidots saraksts ar valstīm, kuras piedāvā veiksmīgu uzņēmumu un praktikantu sadarbību, piemēram, šāda sistēma veiksmīgi darbojas Anglijā. Tomass uzsver, ka uzņēmuma ieguvums no praktikanta atspoguļojas tikai ilgtermiņā. Īstermiņā praktikantam ir iespējams gūt vairāk no uzņēmuma, nekā otrādi: «Mēs cenšamies sniegt pēc iespējas vairāk saviem praktikantiem, ar nolūku, ka viņi vēlēsies pēc tam arī pie mums strādāt.» Tomass atklāj, ka uzsākot darbu «We three», Kristiānu nebija vajadzīgs īpaši apmācīt, jo pamatus viņa jau bija apguvusi. “Kad viņa atnāca pie mums, iedevām konkrētu produktu un ļāvām pilnībā izpausties. Viņa varēja attīstīt savu zīmolu, kā arī veidot reklāmas ar piešķirto budžetu,» atceras Tomass.
Kāpēc mācīties un nemitīgi pilnveidot savas zināšanas? Augstskola vai jebkura cita izglītības iestāde nespēj sniegt tās zināšanas, kuras jaunietis, mērķtiecīgi strādājot, var iegūt pašmācības ceļā. 21. gadsimts ir īstais laiks, lai iegūtu jaunas zināšanas tiešsaistē. Tāpat kā interese par kādu konkrētu jomu, piemēram, digitālo mārketingu, arī zināšanas ir veiksmīgas karjeras veidošanas pamatā, un to ļoti novērtē darba devēji. Prakses ieviešanas sistēma Latvijas uzņēmumos mainītu uzskatu par to, ka jaunieši netiek pietiekami novērtēti no darba devēju puses. Tas palielinātu jauniešu iesaisti darba tirgū un samazinātu augsto bezdarba līmeni.
Uzņēmums Digital Journey ir atsaucīgs pret jauniešiem, kuri interesējas par digitālo mārketingu un vēlas iegūt reālu, visbiežāk pat pirmo darba pieredzi. Regulāri tiek rīkotas prakses atlases, ar kuru palīdzību tiek izvēlēti 3-5 jaunieši, kuri 3 mēnešu garumā vēlas sevi pilnveidot profesionāli. Uzņēmuma 3 gadu pastāvēšanas laikā ir apmācīti vairāk nekā 40 digitālā mārketinga entuziasti, kuri ar Digital Journey iegūtajām zināšanām ir kļuvuši konkurētspējīgi darba tirgū.