Latvijas Kredītu Centrs klientu neapmierinātība ir viegli izskaidrojama
Pavisam nesen kļuvu par liecinieku diezgan nekorektam “skaidrojumam” par automašīnas līzinga “zemūdens akmeņiem”. Precīzāk sakot, iebraucot auto servisā, lai nomainītu eļļu, noklausījos kāda klienta un šī servisa darbinieka sarunu. Tieši šis darbinieks spilgti un emocionāli dalījās ar savu sūdzību par Latvijas Kredītu Centrs https://lkcentrs.lv/lv/sudzibas-latvijas-kreditu-centrs/ , kuras būtība bija tāda, ka viņam pietiekami ilgu laiku solīja noformēt pirkumu, bet, rezultātā, atteica.
Protams, sūdzības par Latvijas Kredītu Centrs no viņa izklausījās vairāk kā ticamas. Skaļā balsī darbinieks, kurš nekļuva par klientu, aprakstīja visu, pēc viņa domām “krāpniecisko” mehānismu, ar kādu darbojas minētais uzņēmums, ka man, kā finanšu analītiķim aizvien vairāk nāca smiekli. Beigu beigās, es neizturēju un uzdevu viņam jautājumu: “Kas kardināli ir mainījies Jūsu dzīvē (es domāju, attiecībā uz labklājību) pēdējo 12 mēnešu laikā?”. Pēc darbinieka teiktā, tieši tik ilgi viņu “vazāja aiz deguna”, solīja un pastāvīgi atteica. Atbildi uz savu jautājumu es nesaņēmu, un es ceru, ka cilvēks savos dvēseles dziļumos saprata, ka viņam nav taisnība, un saprata, kāpēc tieši ar viņu ir atgadījusies šāda nepatīkama situācija. Katrā ziņā, manas piezīmes palīdzēs “apskatīt” sūdzības par Latvijas Kredītu Centrs no cita skatu punkta.
Šī cilvēka neapmierinātība un emocionalitāte lika viņam atstāt negatīvu atsauksmi Latvijas Kredītu Centrs mājas lapas atsauksmju sadaļā par dažādiem uzņēmumiem. Tieši šīs sūdzības izlasīšana par Latvijas Kredītu Centrs lika man uzrakstīt nelielu rakstu, lai aprakstītu automašīnu līzingu no “iekšpuses” . Visi mēs izvēlamies visizdevīgākos un pieejamākos nosacījumus, bet bieži nemaz neatbilstam to prasībām. Tātad, saliksim visu pa plauktiņiem.
Kas klauvē pie līzinga uzņēmuma durvīm
Vairs jau nav noslēpums, ka auto līzingu ir daudz vienkāršāk noformēt, nekā auto kredītu, jo: mašīna var nonākt Jūsu lietošanā jau 2 stundu laikā, dokumentu pakete diezgan nozīmīgi atšķiras no bankā pieprasītajiem dokumentiem (klientam ir jāiesniedz tikai pamata informāciju par sevi, un, pat, nav jāgaida 2-4 nedēļu izskatīšanu). Un, lai vai cik dīvaini neliktos, kādam ar šādiem nosacījumiem ienāk prātā rakstīt sūdzības par Latvijas Kredītu Centrs. Šīs noformēšanas vienkāršības dēļ pie līzinga uzņēmumu durvīm klauvē gandrīz visi, kuriem ir jebkāda saistība ar automašīnām. Ja detalizētāk apskatām šādus potenciālos klientus, tad varam iedalīt viņus vairākās kategorijās:
- Tie, kas pabijuši vairākās bankās, bet visās viņam atteica.
- Tie, kas iesnieguši bankā dokumentu paketi, bet nav sagaidījuši atbildi.
- Tie, kuri ir iesnieguši par sevi apšaubāmu informāciju, piemēram, izziņu par saviem ienākumiem, kur skaitļi, bez šaubām, ir lielāki kā patiesībā.
Iepriekš uzskaitītie gadījumi mūsdienās nemaz nav nekāds retums. Saņemt kredītu vai auto kredītu bankā tagad izdodas tikai pastāvīgajiem klientiem ar labu kredītvēsturi vai pietiekami veiksmīgiem un lieliem uzņēmumiem. Ņemot to vērā, rodas priekšstats, kāpēc auto servisa darbinieks devās tieši uz līzinga uzņēmumu, bet, pēc tam emociju iespaidā uzrakstīja sūdzību par Latvijas Kredītu Centrs. Bet, kā man šķiet, kreditora pārstāvji atteikumu izteica pietiekami lojāli, nodrošinot cerību nākotnē ar nosacījumiem, ka viņa labklājība uzlabosies.
Papildus izdevumi: kurš tos sedz
Neviens līzinga uzņēmums neapraksta savus nosacījumus apmēram tā “atnāci, izvēlējies automašīnu, kas patīk, iesēdies un brauc”. Šāda pieredze neeksistē, pat, teorētiski, bet, ja ņemam vērā, ka mašīnas iegādes brīdī mašīnas pircējs ir tieši līzinga uzņēmums, tad klientam būs jāapmaksā visus izdevumus, kas saistīti ar šo procedūru. Kaut gan, arī šeit varam vērot ievērojamu kredītdevēja lojalitāti: gandrīz katram kredītdevējam ir sava automašīnu bāze, no kuras saņemt automašīnu būs daudz vienkāršāk un lētāk. Neskatoties uz to, dažās sūdzībās par Latvijas Kredītu Centrs tiek minēts, ka klientam lika maksāt papildus izdevumus. Bet, visi šie izdevumi, pēc būtības, nepieder kreditoram, bet klientam.
Velkot paralēles ar parastu banku, Jums diez vai izdosies iegādāties lietotu automašīnu ar auto kredītu, es domāju, ka uz to var cerēt pavisam mazs skaits cilvēku. Bet, ņemiet vērā, ka neviena sūdzība par Latvijas Kredītu Centrs nesākas ar vārdiem «man atteica bankā, un es vērsos līzinga organizācijā». Bankas šādiem kredītņēmējiem, maksimāli, var ļaut noformēt parasto patēriņa kredītu, lai par šo naudu Jūs pēc tam varētu iegādāties automašīnu. Tomēr, visdrīzāk, bankas programmas noteikumi diez vai apmierinās šādu kredītņēmēju.
Līzinga uzņēmuma automašīnu marku un modeļu sortiments ir pietiekami plašs, un Jums ir jābūt ļoti izsmalcinātam auto mīļotājam, lai neizvēlētos sev piemērotu automašīnu. Bet, ja Jūsu sūdzība par Latvijas Kredītu Centrs https://www.lkcentrs.lv ir saistīta ar šo aspektu, tad, visdrīzāk, Jums vislabāk būtu vērsties jaunu automašīnu tirdzniecības salonā (bez nobraukuma, defektiem un rūsas).
Atgriežamies pie izdevumiem, kas saistīti ar līzingu: līzinga devēja pienākums ir likt maksāt tos savam klientam, jo uzņēmumam ir jāapmaksā citu organizāciju pakalpojumus, kas iesaistītas darījumā, un laicīgi jāapmaksā saviem darbiniekiem algas par padarīto darbu.
Un, pat, šajā brīdī varam redzēt kreditora pretīmnākšanu: līzinga ņēmējs saņem tiesības izmaksāt šos izdevumus pakāpeniski, kopā ar amortizācijas maksājumiem. Protams, runa neiet par kaut kādām nozīmīgām izmaksām, bet par dokumentu izskatīšanas izmaksām, izmaksām pie notāra, izdevumiem, kas saistīti ar mašīnas uzlikšanu uzskaitē, apdrošināšanu, utt.
Bez tam, tirgus diktē savus noteikumus, un ar pieaugošo līzinga uzņēmumu skaitu, mašīnas iegādes noteikumi ilglaicīgā līzingā ir ievērojami mainījušies kredītņēmējam par labu. Neviens sūdzības autors par Latvijas Kredītu Centrs nav minējis par šo ieguvuma pusi.
Ja mēs paskatāmies uz visu situāciju objektīvi, tad pamata lielākās izmaksas būs saistītas ar apdrošināšanas polises iegādi. Neatkarīgi no tā, cik gadu autovadītāja stāžs ir klientam, ar automašīnu tās lietošanas laikā var notikt jebkas, bet, svarīgākais: pēc vairākiem ekspluatācijas gadiem līzinga organizācija nevarēs par tādu pašu naudu piedāvāt konkrēto automašīnu citam klientam. Tiem, kas ignorē apdrošināšanas samaksu, kura tiek vienmērīgi atmaksāta līzinga laikā, iesākumā ir reāli jāizvērtē visus iespējamos riskus:
- Bojājumi, nozagšana vai pilnīga automašīnas iznīcināšana.
- Civiltiesiski – administratīvā atbildība.
- Trešo personu veselības apdraudēšana.
- Kreditora riski (gadījumā, ja klients zaudē savu maksātspēju).
Dīvaini, ka arī par šo tēmu ir lasāmas sūdzības par Latvijas Kredītu Centrs https://lkcentrs.lv/lv/visi-krediti/paterina-kredits/ lai gan, tās uzrakstīt varētu tikai klienti, kas nav tālredzīgi, un nav pieraduši pie komfortabliem apkalpošanas apstākļiem.
Ar ko vēl riskē līzinga izsniedzējs
No iepriekš uzskaitītajiem riskiem klientu var glābt apdrošināšana, bet pasaules praksē pastāv arī apdraudējums, par kuru pats kredītņēmējs, pat, neaizdomājas, un šiem apdraudējumiem ir pakļauts kreditors:
- Marketinga riski. Šie riski tieši ir saistīti ar operatīvo līzingu, kad mašīnu vienkārši īrē, un pēc tam tā paliek uzņēmuma īpašumā. Noteiktā brīdī automašīnai var neatrast “patērētāju”, un tā vienkārši nostāvēs laukumā.
- Priekšlaicīgu līgumattiecību izbeigšanas riski. Piemēram: bāzē ir parādījusies moderna automašīna, un viens no klientiem atsakās no esošās līzinga automašīnas, lai izmēģinātu jauno automašīnu. Tādā veidā, amortizācijas maksājumu grafiks tiek izjaukts, bet līzinga uzņēmums cieš zaudējumus.
- Cenas riski. Šīs bažas ir saistītas ar automašīnu cenu pieaugumu. Konkrētas mašīnas cenas pieaugums, par kuru jau ir noslēgtas līgumattiecības, pavisam noteikti radīs zaudējumus līzinga uzņēmumam, jo automašīnas cena ir paaugstinājusies, bet īre par to – nē.
- Likviditātes riski. Protams, automašīnas likviditātes apmērs būs mazāks par tās tirgus cenu, bet, ja šis rādītājs būs paaugstināts, automašīnas pārdošanas laikā uzņēmumam noteikti radīsies zaudējumi. Lai no tā izvairītos, klientam ir jāiemaksā pirmo iemaksu vai jebkādā citā veidā jāpiedalās pirkuma finansēšanā.
Visu šo izanalizējot, automašīnu līzinga joma nemaz neliekas tik vienkārša, kā tas liekas iesākumā, iespējams, šī joma ir daudz sarežģītāka par kreditēšanu, BET!, iztēlojieties, ka to noformē daudz vienkāršāk! Tāpēc šī sarežģītā shēma (kas liekas pavisam vienkārša) arī ir kļuvusi tik populāra. Iegādāties mašīnu šādā veidā nav izdevies tikai nedaudziem, un lielākai daļa no viņiem nemaz nav nekādu cerību saņemt bankā automašīnas kredītu.
Šādi neredzamie riski liek uzņēmumam būt maksimāli piesardzīgam jebkādās attiecībās ar saviem klientiem, tikai pašam kreditoram, par nožēlu, nav iespējas uzrakstīt negatīvas atsauksmes par patiesajiem krāpniekiem, kuri visiem spēkiem cenšas iegūt uzņēmuma uzticību. Savukārt, sūdzības par Latvijas Kredītu Centrs var uzskatīt par, gandrīz, nepamatotām vai tās var skaidrot ar klientu nekompetenci.
Tomēr, pārskatot visas sūdzības par Latvijas Kredītu Centrs, es neredzēju nevienu sūdzību, kur klientam jau pirmajā dienā tiktu atteikts. Latvijas Kredītu Centrs darbinieki acīmredzami cenšas darīt visu iespējamo, lai palīdzētu visiem, kas vēršas pie viņiem, bet to novērtē, diemžēl, pretēji. Iespējams, mans nelielais skaidrojums palīdzēs pārvērst sūdzības par Latvijas Kredītu Centrs pateicīgās un pozitīvās atsauksmēs, kas objektīvi norādīs uz Latvijas Kredītu Centrs priekšrocībām vai nenozīmīgajiem trūkumiem, bet jau pozitīvā formā.