Kopš tā laika BMW aizraušanās ar 4x4 piedziņu gājusi plašumā, bet epidēmijas mērogus tā pieņēma līdz ar X modeļu nākšanu pasaulē. X3, X5 un X6, kā zināms, vispār neeksistē bez visu riteņu piedziņas. Kaut kas no tā visa atlēcis arī vieglajiem auto, taču konstruktīvu īpatnību un izmaksu dēļ pilnpiedziņa līdz šim tika uzstādīta tikai kopā ar dažiem dzinējiem, kā likums, lielākajiem. Jaunas paaudzes pilnpiedziņas shēmas xDrive ieviešana vienkāršoja papildu pusasu un sadales kārbas implantēšanu pat tik nelielā auto kā 3.sērija. Taču trīs benzīna un viens dīzeļa xDrive "trijnieki" tik un tā bija ar sešiem cilindriem, līdz šogad BMW ieviesa jaunu modifikāciju - 320xd ar četru cilindru, divu litru, 177 zirgspēku dīzeļdzinēju un pastāvīgu visu riteņu piedziņu xDrive. Nav eksotika
Kopš BMW izmainījis pilnpiedziņas modeļu apzīmējumus, x burts modeļa nosaukumā vairs iekļauts netiek, tāpēc aizmugurē braucošais tā arī nesapratīs, kā gan tas 320d tik smuki "ierakstījās" tik slidenā līkumā. Vienīgais, pēc kā var noprast, ka visi riteņi šim BMW ir velkošie, ir mazītiņi xDrive logo uz priekšējiem spārniem. Lai gan tradicionālisti vēl arvien vīpsnā par pilnpiedziņas BMW, pieprasījums pēc tiem ASV, Austrumeiropā, sevišķi Krievijā, un citur aug ar katru gadu. Iemesli, domājams, nav jāpaskaidro - arvien vairāk cilvēkiem pietiek (nu labi - līdz šim pietika) naudas BMW un arvien mazāk ļaužu jēdz kārtīgi braukt ar klasisko piedziņu. Un kam gan tas vajadzīgs, ja ģeniālie bavāriešu inženieri izgatavojuši pilnpiedziņu, kas nenozog ne kripatas no BMW braukšanas izjūtām? Tāpēc BMW ir jau 21 pilnpiedziņas modelis un xDrive testu centrs Arjeplūgā 56 km no Polārā loka.
Līdz 100% uz priekšējo asi
Pēc apraksta xDrive tiešām ir kaut kāda pasaka. Pastāvīga visu riteņu piedziņa ar elektroniski kontrolētu daudzdisku sajūgu vidū normāli pievada 60% griezes pakaļējiem, bet 40% priekšējiem riteņiem un ir savienota ar standarta DSC stabilitātes sistēmu, kas piebremzē tik riteņus, cik nu vajag. Šādu sistēmu ar lameļu tipa sajūgu visapkārt netrūkst, taču neviens Haldex starpsajūgs neprot pārsviest uz vienu no asīm līdz 100% griezes, turklāt ne tikai uz pakaļējo, kas BMW gadījumā būtu tikai normāli, bet arī uz priekšējo! "Wow!" atzīmētu robotiņš Walle no Pixar multenes. Un tas viss tikai par 2600 eiro (Audi quattro maksā 2900). Aizdomīgi.
xDrive kaprīzes
Dienā, kad bija jābrauc ar 320xd, laika vecis bija palaidis vaļā lielo mitrumu, bet aizmirsis pagriezt termostatu no mīnusiem uz plusiem. Testa automobili klāja tikpat biezas ledus bruņas kā visu stāvlaukumu. Labāku dienu xDrive eksāmenam pat nevar iedomāties. Aprīkots ar ērtu "automātu" un ledum pilnīgi nederīgām Ultra Grip riepām, BMW 320xd ar redzamu pārliecību izlavierēja starp automašīnām, bez aizķeršanās un saneses pazīmēm aiznesa mani līdz birojam un pat patrenējās viegla bezceļa pārvarēšanā. Dzeltenais DSC trīsstūrītis panelī pat neiemirgojās. Tiesa, jau pusceļā bija skaidrs, ka 95 kg smagie papildu mehānismi tērē vērtīgos zirgspēkus un ņūtonmetrus, tāpēc 320xd paātrinājumā ir kaut kas tikpat smagnējs kā 330xd, ar kuriem braucām vasarā. Turklāt xDrive izrādījās pagalam jutīgs mehānisms. Braucot pāri tramvaja sliedēm, riteņu sensori laikam kaut ko nesaskaitīja un panelī iedegās brīdinājums ar 4x4 un DSC simboliem. Pēc "restarta" ar aizdedzes atslēgu visas sistēmas atdzīvojās, taču atkal "sašuvās", kad slidinājāmies ar 320xd Biķernieku trasē. Un, pasarg dies", pat nepieskarieties roķenei, tad acu priekšā izlec vienkārši dzeltens 4x4, un rokasgrāmatā teikts, ka tā ir sistēmas disfunkcija, sīkāk nepaskaidrojot, ko tas nozīmē - īslaicīgu elektronikas ģīboni vai to, ka mašīnai palikusi tikai pakaļējā piedziņa.
Glābšanas riņķis
BMW savā xDrive atradis spožu risinājumu, kā cīnīties ar
automašīnas sanesi vai - gluži pretēji - priekšējās ass nonesi,
pirms tās vispār sākušās. xDrive zibenīgi stabilizē auto lielos
ātrumos un slaidos līkumos, taču sarežģītākās situācijās darbojas
ar rāvieniem. Kā jau pilnpiedziņa, kas uzspiesta automašīnai, kura
piedzimusi par klasiku. Īstiem BMW feinšmekeriem xDrive nav
vajadzīgs, bet tiem, kuri grib braukt ar BMW, bet paniski baidās no
bagāžnieka, kas aizskrien pa priekšu motoram, xDrive ir palīgs un
glābējs. Maksa par to ir zemākā savā klasē, bet degvielas patēriņš
palielinās par 0,5-1 litru, taču joprojām var iztikt ar 6-7 l/100
km. Paātrinājums, ja ignorējam subjektīvo smaguma sajūtu,
pasliktinās par nieka 0,3 sekundēm līdz 8,2 s, bet izmaiņas
vadāmībā, izņemot lielāku apgrieziena rādiusu, nav novērojamas.
xDrive modeļiem nevar uzstādīt aktīvo stūres pastiprinātāju, toties
par piemaksu pilnpiedziņas "trijnieciņš" tiks pie Hill Descent
Control un piekabes stabilizēšanas funkcijas, un tad sniega
motocikla vešanai vairs nav vajadzīgs džips. Tomēr, ja viegls
pilnpiedziņas auto pirkts ar mērķi izbaudīt tieši transmisijas
priekšrocības, labāk lūkoties pēc automašīnas, kurai AWD ir nevis
palīglīdzeklis, bet kults un filozofija, piemēram, Subaru vai
Audi.
***
BMW 320xd
* * * * Dizains
* * * * Tehnika
* * * * Komforts
***
Cenas eiro*
BMW 320xd 36 060
BMW 320d 33 460
BMW 325xi 37 960
BMW 330xd 43 460
Audi A4 2.0 TDI quattro** 35520*
Ar PVN 18%, **170 ZS