Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +3 °C
Apmācies
Pirmdiena, 23. decembris
Viktorija, Balva

Mazda 3 MPS nomet ikdienas formu un uzvelk cīkstoņa kimono

Vai tam ir arī melnā josta?Tas ir sarkans, bet reizēm arī balts. Tas var būt melns, bet citreiz pelēks. Kas tas ir? Tā ir Mazda 3 MPS, jaudīgākā un ātrākā starp patlaban pieejamiem modeļiem. Japāņu GTI tiek ražota tikai četrās krāsās, kas arī ir mīklas atminējums. Grūtāk paskaidrot, kāpēc ātra Eiropas kompaktnieka vietā izvēlēties Mazda, un AutoDiena devās uz Vāciju, lai satiktos aci pret aci ar jauno Mazda 3 MPS.

Joprojām jauniņais

MPS jeb Mazda Performance Series nevar lepoties ar tādām tradīcijām kā VW GTI vai Ford RS, kuru saknes iesniedzas pagājušā gadsimta 70.gados. Lai gan MPS radniecīgais autosporta zīmols Mazdaspeed Amerikā un Japānā pazīstams daudz ilgāk, pirmās piezīmes hot-hatch bloknotā datējamas ar

2001.gada Mazda Protege — "uzkarsētu" Mazda 323 sedanu ASV tirgum. Pirmās Mazda 3 MPS tikums un trūkums vienlaikus bija nepietiekami agresīvā āriene, jo kam gan ienāca prātā, ka skopi uzpumpētajā "trijniekā" sēž 260 zirgspēju motors? Tomēr daļa pircēju novērtēja tieši MPS sazvērniecisko atturību un augstsirdīgi piedeva dažus trūkumus, starp kuriem bija periodiskas grūtības tikt galā ar 2,3 litru turbomotora spīvo rāvienu. Tas un pievilcīgā cena (vai drīzāk laba komplektācija) galīgi neatturēja 6300 eiropiešu izvēlēties tieši MPS, no kurām 17 atrada mājas Latvijā.

Kimono uz tērauda skeleta

Jaunā Mazda 3 MPS vairs nekautrējas no sevis. Motora pārsegā iegriezta gaisa sprauga, kas baro ar svaigu gaisu turbīnas starpdzesētāju, bet spoileru komplekts padara MPS līdzīgu kimono ietērptam karatistam. Sparinga tēmu Mazda izmanto automašīnas videoklipā, kas veidots pēc Subaru dresūras karaļa Kena Bloka ghymkhana ekstrēmo vingrinājumu parauga, — pamesta rūpnīca, sānslīde, ātrums. Aizmugurē karstu gaisu dveš divi izputēji, bet priekšpuse raugās pasaulē ar īstu ķirzakas smaidu, ko veido izliektās radiatora restes žalūzijas. Sīkās zivteles, ieraugot tādu rīkli, muks pa gabalu. Lai izvairītos no Mazda 3 MPS, jābūt visai izveicīgai zivtelei. Dzinēja parametri nav mainījušies, taču automašīna ir vieglāka — tam grūti noticēt, skatoties uz divstāvu spoileri aizmugurē. Mazda atradusi piekļuvi vieglākām tērauda šķirnēm, pie reizes pastiprinot virsbūvi tā, ka stiprība vērpē jeb noturība pret ļodzīšanos pieaugusi par 41%. Svara samazināšana ir jaunais Mazda hobijs, uz ko norādīja izģēbtais Mazda MX-5 Superlight prototips Frankfurtes motoršovā. Mazda 3 MPS svētdienas sacīkšu rodsteram pat aizdevusi izpūtēju.

Testēts Nirburgringā

Superlight instrumentu panelis ir no oglekļa šķiedras un alumīnija, bet 3 MPS salons taisīts no presētiem ogļu putekļiem un Neoplan autobusa griestu apšuvuma. Starp spidometru un tahometru ievietots digitāls turbospiediena rādītājs, kurš tomēr neuzbudina tāpat kā analogā rādītāja lēkāšana pārsvarā tāpēc, ka, ātri braucot, netrāpa redzeslaukā. Un zinot, ka Mazda 3 tajā vietā rādās "automāta" pārnesumi... Mazda mēģinājumi elektroniski vadīt motora griezi izpaužas tā, ka divos pirmajos ātrumos ir mākslīgi "piegriezta", bet nākamie pārnesumi izstiepti cits par citu garāki. Par spīti iespaidīgai dinamikai uz papīra — 6,1 sek. līdz 100 km/h —, uzrāvienam pietrūkst dramatisma, it kā MPS būtu elektriska. Toties 200 km/h Mazda 3 MPS sasniedz svilpojot — īsta autobāņu mašīna. Tā testēta arī Nirburgringas trasē, un maksimums pūļu veltīts stabilitātes uzlabošanai lielā ātrumā, kur MPS agrāk piekāpās vāciešiem. Tagad kimono tērptā Mazda jož kā pa sliedēm līdz pat 250 km/h ierobežotājam. Skaņas izolācija ir tāda pati kā bāzes modelim, tāpēc ilgi tādu ātrumu nevar izturēt.

Baltā kristāla spozme

Skaļi vai klusi, Latvijā ar tādu ātrumu nav kur braukt. Mūs vairāk interesē, kā jaudīgā Mazda uzvedas pumpaina Mālpils ceļa līkumos. To varēs pārbaudīt, kad auto sasniegs Latviju, jo vācu ceļu tīkla taisnais leņķis nedeva iespēju pa īstam izmēģināt torque management control un ierobežotas berzes diferenciāļa kombinēto efektu. Pavisam droši var apgalvot tikai to, ka bremzes ir kolosālas, turpretim neērtais sajūga pedāļa gājiens apgrūtina braukšanu pilsētā, kas tomēr būs Mazda 3 MPS ikdiena. Lemeši radiatorā un 18 collu diski ar speciālām Japānā ražotām Dunlop riepām nepaliks nepamanīti. Mērīšanās ar cipariem arī ir Mazda pusē, jo retam auto šajā cenu kategorijā ir tik liela jauda — ja nu vienīgi Seat Leon Cupra R. Tā kā Mazda 3 MPS ir tikai viena komplektācija, kurā iekļauts viss no biksenona lukturiem līdz Bluetooth (un piecas durvis, jo trīs durvju virsbūve neeksistē), atliks tikai izvēlēties krāsu, no kurām vislabāk izskatās kristāla balta. Tāpēc "tas ir sarkans, bet labāk, lai ir balts. Nu, var būt arī melns vai pelēks." Tomēr melno jostu MPS pagaidām nav nopelnījis, jo pretinieki ir pārlieku stipri.

***

Cena Ls

Mazda 3 MPS 18 930

VW Golf GTI* 17 663

Ford Focus ST* 18 899

* trīs durvis

***

Mazda 3 MPS

*** Dizains

**** tehnika

*** komforts

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Interesanti

Vairāk Interesanti


Receptes

Vairāk Receptes


Dzīvnieki

Vairāk Dzīvnieki


Notikumi

Vairāk Notikumi


Cits

Vairāk Cits


Tehnoloģijas

Vairāk Tehnoloģijas


Zirnis joko

Vairāk Zirnis joko