Laika ziņas
Šodien
Migla
Ceturtdiena, 18. aprīlis
Laura, Jadviga

Pa pusei kaķēns, pa pusei jērs

Izrāde Dievišķs fakts interpretē F. Kafkas īsstāstu Krustojums

Pirms dažiem gadiem Rūdolfs Gediņš absolvēja laikmetīgās dejas mākslas bakalaura programmu Latvijas Kultūras akadēmijā un saprata, ka studijas jāturpina. "Mani sāpina, ka deju un teātri mēdz nošķirt. Es tās uztveru kā ļoti radniecīgas mākslas nozares." Viņš iestājās teātra mākslas maģistrantūrā. "Zināšanas ir mani ieroči, ko varu izmantot," Rūdolfs Gediņš saka. Un, lūk, tapis viņa režijas diplomdarbs. 7. un 8. maijā Ģertrūdes ielas teātrī pie skatītājiem nonāks izrāde Dievišķs fakts.

"Tas bija diezgan sen, kad mani pārsteidza un aizkustināja Franca Kafkas īsstāsts Krustojums. Šķita, ka tas ir par mani," stāsta Rūdolfs. Brīdī, kad bija jāmeklē materiāls diplomdarba izrādei, tuvs cilvēks viņam to atgādinājis. Stāsta galvenajam varonim pieder savāds dzīvnieks, pa pusei kaķēns, pa pusei jērs. No kaķa – galva un nagi, no jēra – lielums un auguma uzbūve, no abiem – acis. Dzīvnieciņā ir tik daudz dažādu īpašību, bet... viņš nevar atrast savu vietu. "Cilvēki nesa gan kaķus, gan jērus, cits citu uzlūkoja un tad pieņēma esamību kā dievišķu faktu. Ir jāiemācās ar to sadzīvot, jo mēs jau neko nespējam mainīt," tēmu iezīmē jaunais režisors un uzteic savu komandu – dramaturģi Lailu Burāni, dejotājus Evu Kronbergu, Annu Novikovu, Elīnu Lutci, Ivaru Broniču. "Izrādes tapšana bija savādāka, jo strādāju ar katru izpildītāju atsevišķi, it kā veidojot solo izrādi. Es viņiem ļoti uzticējos. Katrs strādāja patstāvīgi, meklējot risinājumus, tāpēc arī droši visus var dēvēt par autoriem." Izrādes materiāls tapis rūpīgi strukturētā mēģinājumu procesā, kurā katrs dejotājs attīstījis savu individuālo stāstu un horeogrāfisko materiālu, kas, saglabājot savu neatkarību, rada kontekstu cits citam un saskarsmes punktus izrādē.

Rūdolfs Gediņš apzināti ir izvairījies no iestudējuma žanra specifikācijas. "Mani biedē žanriskās piederības attaisnošana. Definējām, ka šī ir izrāde par mani. Bet ne jau kā Rūdolfu Gediņu, bet kā par katru, kas ir šīs izrādes autors." Rūdolfs nenoliedz, ka izrādi var dēvēt par psihoterapijas seansu. "Es ticu – ja kaut kas ir personīgs un mēs esam patiesi, tad arī skatuviskā izpausme būs saistoša. Katram skatītājam būs cits skatpunkts un iespēja sekot līdzi tam, kas šķiet interesantāk, jo darbības notiek paralēli. Izrāde nav viens notikums, bet – lai gan izklausās banāli – tā ir kā dzīve."

Par to, ka viņa diplomdarbu vērtēs pasniedzēji, Rūdolfs Gediņš laiku pa laikam aizmirst. "Domāju par izrādi kā performatīvu notikumu skatītājiem. Protams, uzklausīšu komisijas vērtējumu, ja runās par kļūdām, bet man bija svarīgi veidot izrādi, kurā nav paviršības, formalitātes vai melu."

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Liepājas teātrī top iestudējums Ziloņa dziesma

Liepājas teātrī režisora Dmitrija Petrenko vadībā notiek darbs pie kanādiešu dramaturga Nikolā Bijona lugas Ziloņa dziesma iestudējuma, kuram režisors devis žanrisko apzīmējumu – skarbas spēlītes ...

Programmas atdzimšana kā dāvana klausītājiem

Latvijas Universitātes vīru koris Dziedonis un tā mākslinieciskais vadītājs Uldis Kokars aicina uz albuma Ziedonis & Dziedonis prezentācijas koncertu Latvijas Nacionālās bibliotēkas Ziedoņa zā...

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja