Elektroniskā deju mūzika, reiva ballītes un seksuālās identitātes meklējumi – to visu piedzīvos Edinburgas Starptautiskā kinofestivāla publika, kas 15. augustā apmeklēs režisora Matīsa Kažas drāmas Neona pavasaris pasaules pirmizrādi. Filma ir iekļauta festivāla programmā Night Moves/Nakts kustības. "Pats esmu pavadījis gana daudz laika underground reivos, apmeklējis ballītes un pieredzējis visu uz savas ādas," sarunā ar KDi stāsta Matīss Kaža.
"The time is now!" ("Laiks ir tagad") – ir lasāms pie vienas no fotogrāfes Annemarijas Gulbes uzņemtajām, instagrama kontā @neonapavasaris publicētajām fotogrāfijām no Neona pavasara filmēšanas laukuma. Tajās ir redzami dejojoši jaunieši. Pagrīdes reivu scēna ir fons stāstam ne tikai par mūzikas gaumi, bet arī eskeipismu. "Man gribējās radīt stāstu par mūsdienu jauniešu attiecībām – savstarpējām, ģimenē –, par tādām, par kurām Latvijas kino tiek runāts reti, piemēram, par viendzimuma attiecībām," skaidro Matīss Kaža.
Mākslinieces orbīta
Neona pavasara galvenā varone ir divdesmitgadniece Laine no Rīgas priekšpilsētas. Laines vecāki izlemj vairs nedzīvot kopā, un viņai ir jāsaskaras ar jaunu pieredzi. Jau no paša sākuma šī loma ir tikusi rakstīta daudzpusīgajai māksliniecei Marijai Luīzei Meļķei. Savā ikdienā viņa zīmē, glezno, fotografē, veido ilustrācijas datorā, performē, raksta dzeju – vasaras sākumā mākslas apvienība Orbīta savā sērijā Orbītas bibliotēka izdeva Marijas Luīzes Meļķes dzejas un zibprozas krājumu Nerealizēto potenciālu klubs.
Savulaik Marija Luīze Meļķe bija iestājusies Jaunā Rīgas teātra aktierkursā, bet ātri vien aizgājusi projām. "Kad viņa stājās aktieros, es vēl pajokoju, ka viņa noteikti netiks!" atzīst Matīss Kaža, kurš tagad Mariju Luīzi dēvē par vienu no labākajām savas paaudzes aktrisēm. Skatītājiem viņas veikumu līdz šim ir bijusi izdevība novērtēt režisores Kristas Burānes iestudējumā Netikumīgie neatkarīgajā teātrī Dirty Deal Teatro – izrādē ar triju dzejnieku vārdiem tika izteiktas astotklasnieku domas, pieredze, jūtas un sapņi.
Ar Mariju Luīzi Meļķi Matīss Kaža ir iepazinies pirms sešiem gadiem, kad viņa vēl mācījusies Jaņa Rozentāla Mākslas skolā. "Sekojot līdzi Marijas Luīzes Meļķes darbībai, redzēju, ka viņai ir ļoti plaša emocionālā amplitūda, ko viņa var aptvert, un vēlējos viņai piedāvāt iespēju realizēt savas dotības arī uz ekrāna. Redzēju, ka arī viņa pati grib to darīt un spēj patiešām ātri apgūt kino aktiermeistarības specifiku," stāsta Matīss Kaža. Marija Luīze Meļķe ir piedalījusies arī Neona pavasara scenārija pilnveidošanā kopā ar citiem aktieriem.
Ballīte bez mūzikas
Mēģinājumu procesā aktieri ir sākuši "apdzīvot" scenāriju, papildinājuši to ar detaļām vai atmetuši lieko. "Kopumā mēs mēģinājām kādus četrus mēnešus, jo šī ir mazbudžeta filma, tas nozīmē, ka ir ļoti ierobežots filmēšanas dienu skaits (18) un visam ir jābūt sīki izstrādātam jau pirms tam," norāda režisors. Citas būtiskas lomas atveido Grēta Trušiņa, Gerds Lapoška, Agnese Rukšāne un Jānis Skutelis, kurš ir piedalījies visās trijās iepriekšējās Matīsa Kažas spēlfilmās: Kino un mēs (2020), Wild East. Kur vedīs ceļš (2021) un Ūdens garša (2022).
Neona pavasara uzņemšanā ir piedalījušies arī daudzi brīvprātīgie no Rīgas pagrīdes reivu scēnas. Filmēšana notikusi dažādās underground vietās, piemēram, Daugavgrīvas cietoksnī. "Mēs filmējām 2020. gada vasarā, kad uz brīdi tika mazināti Covid-19 pandēmijas ierobežojumi, turklāt filmēšana neskaitījās publisks pasākums. Varēja just, ka jaunieši ir izslāpuši pēc ballītēm, un tas radīja īpašu enerģiju uz laukuma," atminas režisors. Dažkārt dialogu ainu filmēšanas laikā ir nācies ballēties bez mūzikas.
Realitātes trajektorija
Uz jautājumu, vai šajā filmā varēs saskatīt atsauces uz citiem kinodarbiem, Matīss Kaža atbild: "Mēs noskatījāmies visu, ko var noskatīties par reiva ballītēm: sākot no Maikla Vinterbotoma 24 Hour Party People (2002) un beidzot ar Gaspāra Noē Climax (2018), jo mēs gribējām nofilmēt citādāk, nekā tas ir darīts iepriekš. Mūsu filmā kamera brīžiem uzvedas tā, it kā būtu lietojusi kādu no tām ķīmiskajām vielām, ko jaunieši lieto reivos."
Neona pavasara uzņemšanā režisors ir sadarbojies ar savu ilggadējo operatoru Aleksandru Grebņevu – katra aina ir filmēta vienā kadrā ar iepriekš iestudētu kameras horeogrāfiju, lai skatītājiem radītu klātbūtnes sajūtu, ko vajadzētu paspilgtināt arī akcentam uz hiperreālismu aktierspēles stilā. Filmas nacionālā pirmizrāde notiks 14. oktobrī Rīgas Starptautiskajā kinofestivālā Riga IFF.
Runājot par citiem projektiem, Matīss Kaža piemin savu nupat dibināto studiju Trickster Pictures, kuras pirmās divas filmas būs Neona pavasaris un režisores Lindas Oltes debijas spēlfilma Māsas. "Šīs filmas iezīmē trajektoriju – dinamisks, jauneklīgs kino par mūsdienām un patiesām cilvēku problēmām šī brīža realitātē. Tālākā darbība būs orientēta uz jauno režisoru izaugsmi, starpdisciplināriem un starptautiskiem kinoprojektiem," atklāj režisors un producents.