Džonijs Deps. Depresijas ēras Robins Huds
Vai jums pašam patīk gangsterfilmas?
Jā! Esmu uzaudzis, skatoties klasiskās gangsterfilmas, teksim, Hamfrija Bogarta un Džeimsa Kegnija Eņģeļus ar netīrām sejām/Angels with Dirty Faces.
Kas jūs tajās saista?
Man patīk stils — interjeri, apģērbi, veids, kā tajā laikā — XX gs. 20.—30.gados — vīrieši un sievietes tērpās. Tas taču bija Art deco periods. Skatīties interjerus vecajās gangsterfilmās vien ir bauda!
Kas, jūsuprāt, bija Džons Dilindžers — noziedznieks, varonis?
Viņš bija cilvēks ārpus likuma un pārstāvēja to pašu romantizētā gangsterisma tradīciju, ko spilgti iemieso Džesijs Džeimss (leģendārs ASV XIX/XX gs. mijas noziedznieks, kura dzīvesstāsts ekranizēts vairākkārt, pēdējā versija — 2007.gada filma ar Bredu Pitu — D.R.). Starp citu, Džesijs Džeimss bija Džona Dilindžera elks kopš bērnības. Tā kā no Dilindžera dzīves bija nozagti desmit gadi — viņš izcieta ilgu cietumsodu —, domāju, viņš pieņēma apzinātu lēmumu darīt to, ko viņš gribēja darīt, viņš apzinājās, ka pulkstenis tikšķ un viņam atvēlētais laiks būs īss.
Jūs gribat teikt, ka Dilidžeram piemita pašnāvnieciskas tieksmes, nolemtības sajūta?
Nē, īsti ne. Domāju, ja viņu nebūtu nodevusi Anna Seidža (vēsturiski par sievieti sarkanā dēvētā imigrante no Rumānijas, prieka nama turētāja, kura, FIB šantāžas iespaidota, nodeva Dilindžeru. Viņš tika nogalināts, kad Seidža, Dilindžers un viņa tālaika draudzene Pollija Hamiltone iznāca no kinoteātra pēc filmas Manhetenas melodrāma noskatīšanās — D.R.), viņš būtu aplaupījis vēl pāris banku un devies uz Meksiku vai Dienvidameriku, lai sagaidītu ierodamies savu lielo mīlestību Billiju Frešetu.
Dilindžera un Billijas mīlas stāsts ir filmas Sabiedrības ienaidnieki emocionālais mugurkauls...
Jā, tā ir filmas esence, tā ir arī paša Dilindžera esence — viņa romantiskā mīlestība izsaka par Dilindžera būtību daudz vairāk nekā fakts, ka viņš laupīja bankas. Dilindžers vienmēr ilgojās un lūkojās pēc savas mūža mīlestības, un Billija par tādu kļuva. Viņi bija lielisks pāris.
Kas viņiem ir kopīgs?
Viņi abi bija vientuļas dvēseles, kurām lemta satikšanās.
Kā jūs vērtējat savas partneres franču aktrises Marionas Kotijāras darbu Billijas lomā?
Mariona ir ļoti talantīga, interesanta, un aiz viņas acīm vienmēr slēpjas vēl kaut kas... Katrs brīdis ar viņu bija atšķirīgs, turklāt apbrīnoju viņas dzelžaino mērķtiecību atbrīvoties no franču akcenta. Viņa ļoti smagi strādāja, pulēja savu angļu valodu, lai varētu spēlēt amerikānieti.
Džilindžera morālā pretinieka — aģenta Melvina Pērvisa -— lomā ir Kristjens Beils…
Viņš šajā lomā ir lielisks, biju sajūsmā, uzzinot, ka viņš spēlēs aģenta lomu, — vienmēr esmu cienījis Beila talantu. Diemžēl Sabiedrības ienaidniekos mums kopā spēlējama tikai viena epizode, visu pārējo laiku viņš dzenas man pakaļ, nereti šaudīdamies. Kristjens (Beils) šo aģentu varēja nospēlēt arī kā draņķi un riebekli, bet, manuprāt, Dilindžera vajātājs padevies visai simpātisks.
Kaut Dilindžers un Pērviss spēlē nežēlīgu kaķa un peles spēli, vai jums nešķiet, ka savā ziņā viņi abi ir līdzīgi?
Ja šiem puišiem būtu bijis lemts uzturēties vienā istabā bez uzdevuma nogalināt vienam otru, iespējams, viņi tiešām saskatītu viens otrā daudz līdzīga. Vajātais un vajātājs abi bija saistīti ar daudz neredzamiem pavedieniem: abi nākuši no ASV dienvidiem, abi bija apmēram viena vecuma vīrieši, kuru izpratnē vēl eksistēja bruņnieciskuma jēdziens. Pirms daudziem gadiem, kad es filmējos filmā Donijs Brasko/Donnie Brasco, es pa dienu, lai sagatavotos lomai (aģents, kas iefiltrējies mafijā, — D.R.), daudz kontaktējos ar FIB aģentiem, bet naktīs ar ļaudīm, kas saistīti ar mafiju. Toreiz mani pārsteidza atskārsme, ka būtībā viņi cits no cita daudz neatšķiras.
Kas tad bija Džons Dilindžers — sabiedrības ienaidnieks vai varonis?
Nedomāju, ka viņš bija ienaidnieks. Tikpat labi par sabiedrības ienaidniekiem var dēvēt bankas, kuras viņš laupīja...
Kā gatavojāties Dilindžera lomai?
Mēģināju iekļūt Dilindžera galvā, būtībā un atrast viņa patības dzirksti. Izlasīju visu, kas ir sarakstīts par šo puisi, noskatījos lērumu materiālu par viņu, taču viņa balss ieraksta nav. Viņa balsi atradu, uzzinot, ka Dilindžers ir dzimis un audzis netālu no tām vietām, kur pagājusi mana bērnība. Atcerējos, kā runāja mans vecaistēvs, un notvēru Džilindžera runasveidu... Visas šīs detaļas palīdzēja radīt Dilindžera tēlu.
Kā sastrādājāties ar režisoru Maiklu Mannu?
Viņš ir lielisks, jo perfekti zina, ko grib panākt, un pievērš lielu uzmanību detaļām.
Filma ir uzņemta vietās, kurās patiešām ir risinājušies Dilindžera dzīves notikumi...
Jā, tā bija režisora koncepcija, pretējā gadījumā filma droši vien tiktu filmēta dekorācijās, ne reālajā vidē — cietumā, kinoteātrī...
Kā jūs jutāties, spēlējot autentiskās Dilindžera vietās?
Autentiskuma sajūta bija ļoti svarīga. Piemēram, Crown Point cietumā, arī aizbēgot no aģenta Pērvisa puišu sarīkotā aplenkuma Mazajā Bohēmijā — nomaļā meža villā Viskonsinā. Tas viss man palīdzēja labāk izprast Dilindžera būtību.
Arī Čikāga ir spilgts filmas tēls...
Protams, Čikāgai filmā ir milzīga nozīme. Īpaši kinoteātrim The Biograph, kurā tika nogalināts Džons Dilindžers. Tā bija vēl viena vieta, kurā Maikls Manns pilnīgi noteikti gribēja filmēt. Mana galva noslīgst uz asfalta pie ķinīša tajā pašā vietā, kur noslīga nogalinātā Dilindžera galva.
Kaut gangsterfilmu žanrs radies pasen — XX gs. sākumā —, tās vienmēr ir bijušas populāras. Vai zināt, kāpēc?
Neesmu pārliecināts, bet varbūt ļaudīm patīk vērot, kā kāds izsprūk sveikā — gluži tāpat, kā mēs to vēlētos. Tas ir tas pats vecais Robina Huda stāsts, mums taču patīk skatīties, kā sliktais puisis, kurš savā būtībā ir labais, uzvar. Dzīvē ir tik daudz nejēdzību, ka mums patīk paskatīties uz kādu, kurš saņemas parādīt pigu varai, bankām, valstij...
Vai jūsos ir kaut kas no Dilindžera?
Jā, bet katrā no mums ir, jo mēs esam spējīgi sevi upurēt, padarīt sevi ievainojamu tā vārdā, kam mēs patiesi ticam.
Ko esat guvis no šīs filmas tapšanas?
Es daudz uzzināju un iemācījos par Dilindžeru un viņa ēru. Turklāt man bija iespēja pabūt tik daudzās vietās, autentiskā Dilindžera vidē. Guvu arī prieku no tās sirsnības un mīlestības, kas strāvoja no filmēšanas grupas.
Izmantoti Universal materiāli.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.