Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā 0 °C
Daļēji apmācies
Ceturtdiena, 21. novembris
Andis, Zeltīte

Mirkļa skaistums ir ļaušanās

Savā jaunākajā personālizstādē Paula Zariņa-Zēmane ārda nost realitāti.

"Tas ir stāsts par pārlaicīgajām dzīves vērtībām, kas paliek pāri, noārdot lieko realitāti," par savu jaunāko personālizstādi The Still Point of the Turning World/Bangojošās pasaules miera punkts saka māksliniece Paula Zariņa-Zēmane, kuras pēdējā gada laikā tapušie darbi ir eksponēti Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstāžu zāles Arsenāls Radošajā darbnīcā.

"Tajās nav ne pagātnes, ne tagadnes, ne nākotnes. Nav ne sākuma, ne gala," par savām desmit gleznām jeb miera punktiem starp garīgo un zemes pasauli piebilst māksliniece, kurai šī ir atgriešanās Torņa ielā 1 pēc viena gada pārtraukuma – aizpagājušajā pavasarī šeit bija eksponēti trīs viņas darbi ar kopējo nosaukumu Tension vairāku autoru izstādē Spriedze.

Tā bija jau trešā ekspozīcija izstāžu sērijā Jaunie Latvijas glezniecībā, kurā piedalījās mākslinieki, kuri pēdējos gados ir absolvējuši Latvijas Mākslas akadēmiju (Paula Zariņa-Zēmane ir beigusi Latvijas Mākslas akadēmijas Glezniecības nodaļas bakalaura un maģistrantūras studijas, papildinājusi zināšanas arī Francijas skolā Ecole superieure d’art de Lorient – I. A.).

 

Attālināšanās no dabas

Šīs personālizstādes centrā ir redzama glezna, kas ir tapusi pirmā un raisa asociācijas ar sniegotiem kalniem un smilšainiem līdzenumiem. "Tajā vēl ir jūtama sasaiste ar maniem iepriekšējiem darbiem," atzīmē māksliniece, kuras iepriekšējā personālizstāde Apziņas aizpagājušajā gadā bija skatāma Daugavpils Marka Rotko Mākslas centrā un Rīgas galerijā Māksla XO.

"Paulas Zariņas-Zēmanes jaunākie darbi attālinās no dabas atveidojuma, ļaujot skatītāja iztēlei līdzdarboties arvien vairāk. Tās ir autores ainavās uztvertās asociācijas – mistiski brīži, īstenoti lielformāta tonāli jūtīgās eļļas gleznās, kurās ik pa laikam ienāk kāds tēls," raksturo Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstāžu kuratore Līna Birzaka-Priekule.

Divos Paulas Zariņas-Zēmanes darbos ir attēloti putni, kas ir nebijis tēls viņas daiļradē. Šīm gleznām māksliniece ir devusi nosaukumu The Most Beautiful Moment/Visskaistākais mirklis. "Tas ir nejaušības simbols, kas apzīmē brīdi, kad tu nezini, vai tavs pieņemtais lēmums ir pareizs, jo nav ar ko salīdzināt. Šī mirkļa skaistums ir ļaušanās tam," paskaidro māksliniece.

 

Krāsa no žurnāla

"Tas notiek organiski. Tu izteic savu domu un sāc pamanīt kaut ko citu, jo tu nevari visu laiku vārīties vienā tēmā, līdz ar to tavi darbi lēnām transformējas, kamēr tu nonāc līdz citam galarezultātam," par savas daiļrades mainīgumu stāsta Paula Zariņa-Zēmane, kura sevi dēvē par ļoti intuitīvu mākslinieci, turklāt gleznot vienu un to pašu būtu negodīgi pret radošo procesu.

"Krāsas ir pilnīgi citādas, nekā ir bijušas līdz šim," norāda Paula Zariņa-Zēmane, kura savos jaunākajos darbos nebaidās izmantot pat saulrieta toņus. Māksliniece vērš uzmanību uz kādu no savām gleznām, kurā dominē violetā krāsa, kuru viņa savulaik ir "plēsusi" ārā no žurnāliem, bet ilgu laiku nav spējusi atkārtot. "Kamēr tā neeksistē tavā ķermenī, tikmēr tu nevari to uzgleznot," viņa paskaidro.

Šim darbam ir izteikti garena forma. "Es nevaru tikt no tās vaļā," smejoties saka Paula Zariņa-Zēmane, kura pagājušajā gadā ir radījusi trīs gleznas ar vārtu un Afrodītes skulptūriņas motīviem Cēsu Mākslas festivāla izstādei Laikmetīgā ainava, kas norisinājās Cēsu Vecajā alus brūzī, kurā telpas diktētie noteikumi sakrituši ar viņas vēlmi uzgleznot vertikālas formas darbus.

 

Nepanesamais vieglums

Savās jaunākajās gleznās Paula Zariņa-Zēmane spēlējas ne tikai ar darbu izmēriem, bet arī ar tādiem lielumiem kā smags un viegls, tumšs un gaišs, kustība un miers. "Man patīk kontrasti," atzīst māksliniece, kurai draudzene ir ieteikusi izlasīt Čehijā dzimušā franču rakstnieka Milana Kunderas slaveno romānu Nepanesamais esības vieglums (1984), kurā rakstītais sasaucoties ar viņas gleznām.

"Vissmagākā nasta var būt vislielākais dzīves piepildījums," šīs grāmatas autoram piekrīt Paula Zariņa-Zēmane, kura savas personālizstādes nosaukumu ir aizguvusi un latviskojusi no ASV dzimušā britu dzejnieka Tomasa Stērnsa Eliota dzejoļu krājuma Četri kvarteti (1943), līdz kuram viņa savukārt ir "aizrakusies" no kāda cita izlasīta darba, kur tas ir bijis pieminēts.

Māksliniece uzsver, ka šis dzejoļu krājums ir atnācis pie viņas darba procesā. "Kad tu strādā pie kādas izstādes vai projekta, tu visapkārt sāc pamanīt sev interesējošās lietas gluži tāpat kā citās dzīves sfērās. Ja esi stāvoklī, tu uz ielām sāc ievērot ļoti daudz jauno māmiņu. Galvenais ir saprast, kas tevi interesē," uzskata Paula Zariņa-Zēmane, kura ir jauna dzīves posma sākumā.

 

 

 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja