Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies

Berlīnē sākusies Kirila Petrenko ēra

Amatā stājies jaunais Berlīnes filharmonijas orķestra galvenais diriģents un mākslinieciskais vadītājs Kirils Petrenko – unikāls maestro, kuram patīk strādāt, nevis runāt

Augusta beigās izskanējušo svinīgo Kirila Petrenko inaugurācijas koncertu pašā Berlīnes sirdī pie Brandenburgas vārtiem apmeklēja 35 000 skatītāju (ieeja bija brīva). Vēl 300 000 cilvēku vēroja to televīzijas tiešraidē. Orķestris spēlēja Ludviga van Bēthovena Devīto simfoniju. Dienu iepriekš orķestra mājvietā – Berlīnes filharmonijā – notikušajā koncertā skanēja ne tikai šī simfonija, bet arī Albāna Berga svīta Lulu, kurā solo dziedāja orķestra jaunās sezonas rezidējošā māksliniece, viena no iecienītākajām Kirila Petrenko solistēm vācu soprāns Marlisa Pētersena.

Prestižākais amats

Kirils Petrenko ir divpadsmitais Berlīnes filharmoniķu galvenais diriģents kolektīva 137 gadu vēsturē. Viņa slavenākie priekšgājēji ir Vilhelms Furtvenglers, Herberts fon Karajans, Klaudio Abado un Saimons Retls. Savu muzikālo līderi orķestra mūziķi izvēlas paši – process ir tikpat smalks un intriģējošs kā Romas pāvesta ievēlēšana. Šajā amatā Bavārijas Valsts operas (Minhene) muzikālais vadītājs Kirils Petrenko tika ievēlēts 2015. gadā, taču savas gaitas jaunajā postenī oficiāli sāka tikai tagad. Kandidātu vidū esot bijuši arī Andris Nelsons un Kristiāns Tīlemanis.

Šis ir prestižākais amats simfoniskajā mūzikā – Berlīnes filharmonijas orķestris tiek uzskatīts par labāko pasaulē. Kirila Petrenko talanta mērogu un pievilcību apliecina fakts, ka Berlīnes filharmoniķi viņu ievēlējuši par savu vadītāju tikai pēc trim kopā nospēlētiem koncertiem. Pats diriģents, uzzinājis jaunumus, teica, ka ir ļoti pārsteigts un pat jūtas šokēts. Pirmo reizi Berlīnes filharmonijas orķestri viņš diriģēja 2006. gada februārī, toreiz skanēja Bēlas Bartoka un Sergeja Rahmaņinova mūzika.

Viņa acis smaida

Četrdesmit septiņus gadus vecais Kirils Petrenko ir mūsdienu noslēpumainākais diriģents. Viņš ir mūziķis enigma, kas sargā privātumu, nav apsēsts ar savu ego un publicitāti. Maestro Petrenko nekad nepiedalās ballītēs un saviesīgos pasākumos, nesniedz intervijas plašsaziņas līdzekļiem.
"Viņa acis smaida, bet sejas izteiksmi ir grūti interpretēt," pēc augusta nogalē notikušajiem koncertiem Berlīnē raksta izdevuma The Observer kritiķe Fiona Medoksa.

Šķiet, ka tik nozīmīga orķestra līderim ir jābūt pēc iespējas atvērtākam, lai mēģinātu piesaistīt gan klausītāju, gan atbalstītāju, gan profesionāļu, gan politiķu uzmanību nopietnajai mākslai, kolektīva darbībai un vajadzībām. Viens no visu orķestru un kultūras institūciju mērķiem ir auditorijas paplašināšana. Taču Kirilam Petrenko patīk strādāt, nevis runāt. Izņēmuma kārtā, piemēram, iepazīstinot ar jaunās sezonas plāniem, viņš piekritis sarunai ar Bavārijas Valsts operas intendantu un Berlīnes filharmonijas orķestra mūziķiem. Viņš ir izdevis tikai dažus ierakstus, mūzikas tirgū diemžēl nav pieejami DVD, kuros būtu iemūžinātas daudzas lieliskas Kirila Petrenko diriģētās izrādes Minhenes operteātrī. Šo ierakstu nepieejamība laupa klausītājiem iespēju novērtēt ne tikai diriģenta, bet arī, piemēram, tenora Jonasa Kaufmaņa sniegumu; par uzstāšanos Kirila Petrenko vadībā sapņo visi labākie dziedātāji.

Bavārijas Valsts operas intendants Nikolauss Bahlers sarunā ar laikrakstu The New York Times stāsta, ka reiz piedāvājis Kirilam Petrenko izdot kādas izrādes DVD. Diriģents teicis, ka viņam tā būs jānoklausās. Atbilde bijusi noraidoša: "Nē, mēs nevaram to izdot. Esmu saskaitījis 85 kļūdas, un tās ir tikai manas kļūdas." Nikolauss Bahlers piebilst, ka Kirils Petrenko ir ārkārtīgi kautrīgs.

Kirils Petrenko tomēr ļauj pārraidīt savas izrādes Minhenes operteātra mājaslapā (www.staatsoper.tv), un tās ierobežotu laiku var skatīties straumēšanas režīmā. Viņa diriģētos koncertus varēs vērot Berlīnes filharmoniķu interneta platformā Digitālā koncertzāle/Digital Concert Hall, turklāt tikko ir iznācis Pētera Čaikovska Sestās simfonijas ieraksts, kas veikts 2017. gada pavasarī, – tas ir Kirila Petrenko pirmais albums kopā ar Berlīnes orķestri.

Kirils Petrenko dzimis 1972. gadā Sibīrijas pilsētā Omskā krievu ebreju ģimenē, mūzikas skolā mācījies klavierspēli. Vienpadsmit gadu vecumā sniedzis koncertu ar Omskas simfonisko orķestri. Kad Kirilam Petrenko bija astoņpadsmit gadu, ģimene pārcēlās uz Austriju. Viņš ir studējis diriģēšanu Vīnē, un pašlaik prese dēvē Kirilu Petrenko par austriešu diriģentu. Viņš sācis karjeru Vīnes Tautas operā, pēc tam kļuvis par Meiningenes teātra un Berlīnes Komiskās operas muzikālo vadītāju, strādājis opernamos Florencē, Vīnē, Drēzdenē, Barselonā, Parīzē, Londonā, Frankfurtē, Lionā un Ņujorkā, diriģējis daudzus Eiropas un ASV orķestrus.

Uzplaukums Minhenē

Kirila Petrenko talants ticis augstu novērtēts jau šī gadsimta sākumā, taču viņa majestātiskais radošais uzplaukums notika Bavārijas Valsts operā, kuras muzikālā vadītāja amatu mākslinieks ieņem kopš 2013. gada. Pateicoties Kirila Petrenko enerģijai un muzikalitātei un intendanta Nikolausa Bahlera stratēģiskajai domāšanai, Minhenes opera pārliecinoši izvirzījusies labāko teātru topa priekšgalā. Gan kritiķi, gan publika no visas pasaules dodas svētceļojumā uz Bavārijas operu, lai piedzīvotu Kirila Petrenko maģiju.       

Kad izrādes Minhenē diriģē Kirils Petrenko, visas biļetes ir pārdotas pat neatkarīgi no tā, vai iestudējumā dzied superzvaigznes. Katru skaņdarbu – operu un simfonisko opusu – viņš ļauj iepazīt no jauna. Tie skan tā, kā vēl nekad nav skanējuši. Kirilam Petrenko ir raksturīga gan rūpīga detaļu izstrāde un precizitāte, gan stihiskums un dedzīgums.  

Bavārijas Valsts operā viņš ir diriģējis Volfganga Amadeja Mocarta, Gaetāno Doniceti, Riharda Vāgnera, Riharda Štrausa, Džuzepes Verdi un Džakomo Pučīni, Leoša Janāčeka, Albāna Berga, Dmitrija Šostakoviča un Bernda Aloiza Cimmermaņa klasiku, kā arī jaunā čehu komponista Miroslava Srnkas operas Dienvidpols pasaules pirmizrādi. Viņa vadībā 2013.–2015. gadā skanējis Vāgnera Nībelunga gredzens Baireitas festivālā. Diriģents nevairās no sadarbības ar spēcīgiem režisoriem, kuri ir izkopuši savu teātra valodu, – no Franka Kastorfa un Pētera Šteina līdz Romeo Kastelluči un Kšištofam Varlikovskim.

Līdz 2019./2020. gada sezonas beigām viņš saglabās Bavārijas Valsts operas muzikālā vadītāja amatu. Tuvākajā laikā Minhenē viņš diriģēs Riharda Štrausa Salomi (fantastisks režisora Kšištofa Varlikovska iestudējums; titullomā Marlisa Pētersena) un Ēriha Volfganga Korngolda Mirušās pilsētas pirmizrādes ciklu (režisors Saimons Stouns; galvenajās lomās Marlisa Pētersena un Jonass Kaufmanis). Kirila Petrenko pēctecis Minhenē būs cits lielisks, nopietns un dziļš krievu izcelsmes diriģents, kurš slīpējis meistarību Rietumeiropā, – Vladimirs Jurovskis. Darbu Minhenē viņš sāks 2021./2022. gada sezonā.

Tēmturis #PetrenkoLive

2019./2020. gada sezonā Kirils Petrenko piedāvās vairākas programmas kopā ar Berlīnes filharmoniķiem. Interesanti būs Vecgada koncerti 29., 30. un 31. decembrī Berlīnes filharmonijā kopā ar soprānu Diānu Damravu – skanēs Džordža Gēršvina, Leonarda Bernsteina, Kola Portera, Karla Lēves un Kurta Veila mūzika. 2020. gadā Kirils Petrenko diriģēs Ludviga van Bēthovena, Jozefa Suka, Gustava Mālera, Igora Stravinska, Bernda Aloiza Cimmermaņa, Sergeja Rahmaņinova mūziku, kā arī Džakomo Pučīni operu Māsa Andželika – šis ir izglītības programmas notikums, kurā piedalīsies jaunie mūziķi. Viņa vadībā Berlīnes orķestris uzstāsies Lieldienu festivālā Bādenbādenē, kā arī turnejas koncertos Telavivā, Jeruzalemē, Budapeštā, Prāgā, Vīnē, Amsterdamā, Briselē un Luksemburgā.      

Ja apmeklēsiet Kirila Petrenko koncertus un dalīsieties iespaidos sociālajos tīklos, neaizmirstiet pievienot tēmturi #PetrenkoLive. Viņam pret to nav nekas iebilstams.

Informācija:
www.petrenko-live.de
www.berliner-philharmoniker.de
www.digital-concert-hall.com

Top komentāri

Drausmīgs stils
D
Pilnīgas lubu avīzes cienīgs
Skatīt visus komentārus

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja