23. septembrī Piezemētās pirmizrāde svinīgi atklāja Metropoles operas 2024./2025. gada sezonu. Žanīna Tesori tiek dēvēta par ražīgāko sievieti komponisti amerikāņu teātra vēsturē – viņa ir radījusi mūziku Brodvejas skatuvei, kā arī kino un televīzijai. Viņas mūzikls Kimberlija Akimbo (2021) ir ieguvis piecas Tonija balvas, to vidū – kategorijās Labākais mūzikls un Labākā oriģinālmūzika.
Piezemētā ir komponistes ceturtā opera. Tās pamatā ir Džordža Brenta luga, kuras iestudējumā uz Ņujorkas Public Theatre skatuves 2015. gadā spēlēja aktrise Anna Hetaveja (tā bija monoizrāde). Džordžs Brents ir uzrakstījis arī operas libretu, kurā ir paplašināts personāžu skaits. Piezemētās pasaules pirmizrāde notika 2023. gadā Vašingtonas Nacionālajā operā.
Operas jauniestudējumu Ņujorkā ir veidojis Metropoles operas muzikālais līderis kanādiešu diriģents Janiks Nezē-Segēns un amerikāņu režisors Maikls Meiers. Piezemētā cenšas pieskarties problēmām, ko rada XXI gadsimta karadarbība, – tie ir ētiskie konflikti, ko izraisa moderno militāro tehnoloģiju izmantošana, un psiholoģiskais un emocionālais kaitējums, ko it kā drošas attālās tehnoloģijas nodara karavīriem.
Tenors Bens Bliss un mecosoprāns Emīlija D’Andželo operā Piezemētā. Foto – Kens Hovards
Kanādiešu mecosoprāns Emīlija D’Andželo atveido karstasinīgu iznīcinātāja F-16 piloti Džesu, kura neplānotas grūtniecības dēļ vairs nespēj piedalīties aktīvajā karadarbībā Irākā. Dažus gadus vēlāk Džesa nokļūst Lasvegasā – no turienes viņa vada bezpilota lidaparātu Reaper un darbadienas beigās atgriežas mājās, kur var apkampt meitu un dzīvot mierīgu ģimenes dzīvi. Džesas vīra Ērika lomu dzied amerikāņu tenors Bens Bliss. Operas scenogrāfijā tiek izmantots milzīgs LED ekrāns, kas ļauj parādīt dažādas perspektīvas un skatus – gan zilas debesis, gan drona mērķēšanas matricu.
Tāpat kā daudzi klasiskās operas stāsti, arī šis ir vēstījums par darījumu ar nelabo. Vadot dronu, Džesa atklāj, ka joprojām izjūt satraukumu, ko agrāk viņai sniedza F-16 pilotēšana. Tagad divpadsmit stundu dienā viņa pavada, attālināti izsekojot un nogalinot cilvēkus, kuri atrodas tūkstošiem kilometru attālumā. Taču ilgās maiņas kļūst arvien nogurdinošākas, un Džesu piemeklē psiholoģiskas problēmas – galvenokārt tas ir "korporatīvais stress", nevis morālie aizspriedumi, kas ir saistīti ar graujošo bezpilota lidaparātu kara programmu.
Džesai tiek uzdots izsekot bīstamu ienaidnieku, kurš tiek saukts par Čūsku. Džesa ir apsēsta ar uzdevumu viņu likvidēt un vairs nespēj koncentrēties ģimenes dzīvei. Viņa izseko Čūsku līdz viņa mājai, bet, pamanot ienaidnieka meitu, tomēr nespēj veikt šāvienu. Viņa novirza dronu no izvēlētā kursa un iznīcina to, bet atklājas, ka cits drons viņu ir novērojis un palaidis raķetes Čūskas un viņa meitas virzienā. Džesa tiek notiesāta, taču ieslodzījums viņai nes zināmu prāta skaidrību un atbrīvošanos.
Kritiķi slavē galveno lomu atveidotājus – Emīlijas D’Andželo pašatdevi, balss skaistumu un izteiksmīgo aktierspēli un Bena Blisa vīrišķīgi lirisko, dabisko dziedājumu. Žanīnas Tesori partitūrā ir jūtama amerikāņu klasiķu Ārona Koplenda un Filipa Glāsa ietekme, taču komponiste parāda arī savu balsi, kas tiek raksturota kā atvērta un maiga. Tomēr recenzenti norāda, ka mūzikā pietrūkst patiesa dramatisma.
Operas Piezemētā izrādes ierakstu uz kinoteātra Forum Cinemas ekrāna varēs redzēt arī 23. oktobrī plkst. 18.30.
Informācija: metopera.org, forumcinemas.lv