Kšištofa Varlikovska veidotā Makropula līdzekļa iestudējuma pirmizrāde Parīzē notika 2007. gadā, un šis ir režisora senākais operas darbs, kas joprojām tiek piedāvāts publikai. Makropula līdzeklis ļauj gūt labu priekšstatu par režisora stilu – šī ir viena no iespaidīgākajām Kšištofa Varlikovska izrādēm. Tā ir piepildīta ar precīziem, interesantiem simboliem un metaforām, uzveduma estētiku ir iedvesmojusi XX gadsimta kino pasaule.
Kurš gan nav sapņojis par mūžīgu jaunību? Makropula līdzekļa galvenā varone – dziedātāja Emīlija Marti – ir 337 gadus veca sieviete, taču, pateicoties dzērienam, kas nodrošina jaunību un pagarina dzīvi par vairākiem gadsimtiem, izskatās trīsdesmit gadu veca. Viņa ir ceļojusi cauri gadsimtiem, regulāri mainot identitāti, bet vienmēr saglabājot iniciāļus E. M. Kad dzēriena iedarbība sāk zaudēt spēku, dīva izmisīgi cenšas iegūt tā formulu, kas ļautu viņai saglabāt žilbinošo jaunību. Emīlijas pagātne pēkšņi atdzīvojas un apdraud viņas noslēpumu. Tā sākas varones sacensības ar laiku, un šīs cīņas likumsakarīgais iznākums ir nāve.
Makropula līdzeklis ir Janāčeka astotā, priekšpēdējā opera, kuras pirmizrāde notika Brno 1926. gadā. Paša komponista sarakstītā libreta pamatā ir čehu autora, zinātniskās fantastikas pamatlicēja Karela Čapeka optimistiskā komēdija ar groteskas elementiem. Janāčeks šo sižetu ir pagriezis traģēdijas virzienā. Šī opera ir neticami moderns darbs, kas pārsteidz ar savu piesātināto izteiksmīgumu. Nemirstība par katru cenu ir raksturīga Holivudas mitoloģijai, un režisors Kšištofs Varlikovskis stāstam ir piemeklējis tieši šādu atslēgu. Izrādē viņš ļaujas pārdomām par mūžīgo jaunību, ar to saistīto nogurumu, cinismu un laika plūdumu, atsaucoties uz Holivudas zelta laikmetu, kas radījis neskaitāmas ikonas – to vidū ir Merilina Monro, Glorija Svensone un Rita Heivorte. Emīlija Marti parādās uz skatuves Merilinas Monro veidolā, un liela izrādes darbības daļa risinās kinoteātrī, viens no īpašajiem viesiem šeit ir Karalis Kongs.
Emīlijas Marti atveidotāja – soprāns Karita Matila – ir nepārspējama Janāčeka operlomu interprete, čehu valodā viņa dzied nevainojami. Karita Matila ir viena no drosmīgākajām, emocionāli satricinošākajām mūzikas teātra aktrisēm, kura uz skatuves atdod sevi visu. Pērn viņa svinēja savas karjeras 40 gadu jubileju, bet gulēšana uz lauriem viņai nepiestāv, un māksliniece turpina papildināt repertuāru ar arvien jaunām lomām Janāčeka, Vāgnera un Riharda Štrausa operās.
Izrādē Makropula līdzeklis Alberta Gregora lomu dzied čehu tenors Pāvels Černohs, Jaroslava Prusa lomu – dāņu basbaritons Johans Reiters, Janeka lomu – franču tenors Sirils Dibuā.
Makropula līdzeklis Bastīlijas operā skanēs vēl 13. un 17. oktobrī. 13. oktobrī to varēs noskatīties Parīzes operas digitālajā platformā POP, tiešsaistes biļete maksā 14,90 eiro.
Informācija: operadeparis.fr