Kas viņa ir – La Kritusī? Noslēpumainā francūziete Violeta Valerī, pazīstama kā Traviata, dāma ar kamēlijām, ietinusies dārgās tilla šallēs, rotājusies ziediem un smagām rotaslietām, sieviete, kura neļauj sevi atklāt un iepazīt – tas ir XIX gadsimta tēls, ko radījis vīrieša skatiens. La Kritusī šajā izrādē ir aktrise Dita Lūriņa. Viņa atklāj: "Mana varone ir neatkarīga sieviete, kura pati visu ir izcīnījusi. Viņa dzīvo tā, kā var, spēj un grib. Bet mēs katrs gribam mīlēt, un, kad lielā mīlestība no liktens tiek uzdāvināta, tad visstiprākais cilvēks kļūst vājš un ievainojams."
Izrāde ir ar sarežģītu kultūras slāņojumu. "Tā ir mūslaiku bagātība, ka iepriekš pasaulē jau tik daudz ir noticis un mums ir pieejama informācija par to visu. Mēģinot iepazīt visus kultūrslāņus, tos nekautrīgi sadalot detaļās, var veidot savu mozaīku," par aizraujošo darbu pie iestudējuma stāsta D. Lūriņa, piebilstot, ka "pietiek paņemt vienu rakursu vai detaļu un to pievilkt tuvplānā, paskatīties mazliet savādāk, un top pavisam jauns darbs, jauna versija". "Cilvēks, kuram ir mazākas priekšzināšanas, tver šo visu atšķirīgāk nekā tas, kuram jau ir izveidojies priekšstats un kurš meklē un atrod pavisam kaut ko citu," secina aktrise.
Izrādes komandas radošais kodols – režisore Ināra Slucka, komponists Edgars Mākens un dramaturgs Evarts Melnalksnis – centušies atbrīvot varoni no daudzajiem uzslāņojumiem. Impulss izrādei meklējams rakstnieka Aleksandra Dimā (dēla) daiļradē – traģiskajā mīlestības un sabiedrības tikumu stāstā Kamēliju dāma, kas ir arī Džuzepes Verdi operas Traviata pamatā. "Taču šī ir jauna luga, ne dramatizējums, ne pēc motīviem veidots stāsts," uzsver galvenās lomas atveidotāja. Klasiskajā stāstā balstīta teksta dramaturģija un izrādē pārradīti skaistākie fragmenti no labi pazīstamās mūzikas. Uz skatuves Violetas Valerī stāsts norisinās mūsdienu Parīzē. Ar teātra līdzekļiem viņas raksturs atklāts plašāk un spilgtāk, atceļot "vērtīgā iekāres objekta" statusu un nokļūstot tuvāk Violetas noslēpumainās personības būtībai.
Traviatu mēdz dēvēt par "operu Nr. 1", un tā ir ļoti aktieriska opera. Izrādi La Kritusī caurvij Verdi Traviatas mūzikas tēma, tās melodiskums ir priekšplānā, bet "rāmējums" jeb instrumentācija būs jauna. Pēc D. Lūriņas domām, operas cienītājiem būs ļoti interesanti dzirdēt Edgara Mākena paveikto.
Tuvākās La Kritusī izrādes Latvijas Nacionālajā teātrī – 11., 15. un 16. maijā.