Būs cītīgāk jāmācās, nosaka Kuldīgas 2.vidusskolas 10.klases skolnieks
Jānis, uzzinot par Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) ieceri
paaugstināt prasības pārcelšanai vidusskolā. Līdz šim vidusskolēni
varēja tikt pārcelti no klases uz klasi, pat ja bijuši nesekmīgi divos
mācību priekšmetos, tomēr grozījumi Ministru kabineta noteikumos, kas
no IZM jau pārcēlušies uz valdības gaiteņiem, paredz — no nākamā mācību
gada 11. un 12.klasē pārcels tikai sekmīgus jauniešus.
"Mēs vēlamies uzlabot vispārējās vidējās izglītības kvalitāti," lēmumu
pamato IZM Profesionālās izglītības un vispārējās izglītības
departamenta direktora vietniece Inita Juhņēviča un paskaidro, ka
vidusskolu beidzēji ir "tas kontingents", kas mācības turpina
augstskolā, tāpēc tās kvalitātes paaugstināšana ir īpaši būtiska.
Provizorisku datu, cik varētu būt tādu skolēnu, kuri nākamajā mācību
gadā varētu nepārlēkt paaugstināto prasību barjerai, IZM neesot.
Pagaidām IZM nav apkopojusi datus par nesekmīgo skolēnu skaitu arī
pagājušajā mācību gadā, savukārt aizpērn nesekmīgi bijuši teju 6000
vidusskolēnu. Arī Jānis balansē uz naža asmens — viņam šajā mācību gadā
vairākos priekšmetos vērtējums turas četru baļļu līmenī, tātad daudz
netrūkst līdz nesekmīgam. Vēl sāpīgāki šie noteikumi varētu būt tiem
Jāņa klasesbiedriem, kuriem kopumā sekmes ir pat labas, bet kas
palaidušies vienā priekšmetā, jo izņēmumu nebūs. Iegūt četras balles
visos priekšmetos ir "tikai normāli", saka I.Juhņēviča.
Izglītības eksperti uzskata — pārcelšanas prasību paaugstināšana
vidusskolās ir loģiska, taču šis brīdis, kad izglītības sistēma dzīvo
reformu gaidās, varētu nebūt piemērotākais. Ar vispārējo izglītību
darba tirgū nevar iekļauties, vidusskolās jāmācās jauniešiem, kuri
vēlas turpināt izglītošanos augstskolā, norāda izglītības eksperte
Indra Dedze. Taču viņa, tāpat kā LU Pedagoģijas un psiholoģijas
fakultātes dekāns Andris Kangro un Providus pētniece aMarija Golubeva,
ir vienisprātis, ka vispirms jāsakārto profesionālās izglītības
sistēma. Vēl nav skaidrības, kāds būs profesionālās izglītības iestāžu
tīkls, darba devēji to kritizē, jo tas neatbilstot darba tirgus
prasībām, turklāt daudzās arodskolās ir zema vispārējās izglītības
kvalitāte. Tās ir profesionālās izglītības problēmas, ko min eksperti.
Viņi akcentē, ka patlaban galvenais jautājums ir — kur paliks jaunieši,
kas vidusskolā būs atstāti aiz borta. Piemēram, Rēzeknes rajonā daudzu
ģimeņu sociālie apstākļi ir tādi, ka tās nevar atļauties sūtīt bērnu
mācīties tālāk no mājām profesionālās izglītības iestādēs, tāpēc tuvākā
vidusskola šiem jauniešiem esot vienīgā iespēja turpināt izglītību.
Ja plānotās izmaiņas tiks pieņemtas, daļa jauniešu pārtrauks mācības,
paredz Rēzeknes rajona izglītības pārvaldes vadītāja Lilija Žukovska.
I.Juhņēviča gan uzskata, ka jaunieši bez izglītības iespējām atstāti
netiks, visiem būs iespējas mācīties vakarskolā vai arodskolā.
Latvijas Izglītības vadītāju asociācijas (LIVA) valdes priekšsēde
Dzintra Kohva norāda, ka šāda iecere ar sociālajiem partneriem nav
apspriesta. Ar LIVA pārrunāts tikai izglītības un zinātnes ministres
Tatjanas Koķes (ZZS) ierosinājums paaugstināt uzņemšanas prasības
vidusskolā. Ministre joprojām uzskata — lai iestātos vidusskolā, varētu
būt viena nesekmīga atzīme priekšmetā, kas nesakrīt ar skolēna izvēlēto
profilējošo mācību programmu.
11. un 12.klasē varētu pārcelt tikai sekmīgos jauniešus
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.