Jautājumā par abu baznīcu sadarbību J.Vanags uzsver, ka ne pasaulē, ne Latvijā nekad nav runāts par luterāņu "pievienošanos" katoļu vai kādai citai baznīcai. "Latvijas gadījumā, manuprāt, būtu sperami vairāki soļi. Vispirms abām baznīcām vienai otra jāatzīst par patiesu baznīcu. Tāds stāvoklis ir sasniegts katoļu un pareizticīgo starpā, lai arī šīs baznīcas nav apvienojušās. Būtu jāvienojas par garīdznieku un svētdarbību savstarpēju atzīšanu. Tas dotu iespēju, piemēram, luterāņiem, kas strādā, piemēram, Spānijā, kur tuvumā nav luterāņu baznīcu, saņemt sakramentus un garīgo aprūpi vietējā katoļu baznīcā. Ja šajās lietās tiktu sasniegta vienprātība un savstarpēja uzticēšanās, teorētiski ir iespējams runāt arī par strukturālu vienību, tomēr fantazēt par to, kāda tā varētu būt, ir stipri pāragri. Vispirms jāstrādā pie vienprātības mācībā," teikts paziņojumā. Pilnu paziņojuma tekstu lasiet zemāk.
Jānis Vanags, LELB arhibīskaps:
"Noskatoties Latvijas Televīzijas Lieldienu vakara raidījumu "De facto", diemžēl nācās kārtējo reizi piedzīvot, kā Latvijā top sensācijas. Sižets par dialogu Latvijas luterāņu un katoļu baznīcu starpā acīmredzot tika veidots pēc vienkāršas shēmas. Pirmkārt, autori ir izgudrojuši kliedzošu intrigu "Latvijas luterāņi plāno pievienoties Romas katoļu baznīcai!". Pēc tam viņi intervēja dialoga dalībniekus, manā gadījumā ierakstot trīs ceturtdaļstundu ilgu sarunu. Visbeidzot no iegūtā stāstījuma viņi atlasīja mazus citātus, kas, veikli sakombinēti, šķietami pierāda pašu uzstādīto intrigu. Viss būtiskais, ko stāstīju par sarunu mērķi, saturu, formu, posmiem, uzdevumiem un iespējamām grūtībām palika aiz kadra, jo neiederējās autoru sensacionālajā iecerē.
Vajadzība pēc kristiešu vienotības ir nepārprotama Kristus pavēle:
"Lai visi ir viens, itin kā Tu, Tēvs, Manī un Es Tevī, lai arī viņi
ir Mūsos, lai pasaule ticētu, ka Tu Mani esi sūtījis." Konkrētu
ierosmi ekumeniskajai kustībai 20.gadsimta sākumā deva dažādu
konfesiju misionāri, jo kristīgās vēsts izplatīšanu Āzijā un Āfrikā
ļoti apgrūtināja baznīcu domstarpības, kas vietējiem ļaudīm nebija
saprotamas. Lai atvieglotu misijas darbu, misionāri aicināja
baznīcas tuvināties. Kopš tā laika pasaulē risinās daudzi
ekumeniski dialogi, arī starp Romas katoļu baznīcu un Pasaules
luterāņu federāciju. Daudzviet starp luterāņiem un katoļiem notiek
arī vietēja rakstura sarunas. Pagājušajā gadā es saņēmu
priekšlikumu Romā tikties ar kardinālu V.Kasperu, kas vada
Pontifikālo padomi kristiešu vienotības veicināšanai un pārrunāt
iespēju uzsākt tādas sarunas Latvijā.
Sarunu mērķis vispirms ir vienam otru labāk iepazīt un novērst
aizspriedumus. Abu baznīcu starpā jau sen ir laba sadarbība, taču
viena otras mācību pazīst diezgan virspusēji. Gadās, ka viena otrai
piedēvē kļūdas, kādas tā nemaz nemāca. Pārpratumus vajag
noskaidrot. Kopīgās sarunās augtu savstarpēja uzticēšanās, kas pats
par sevi jau ir labs rezultāts. Protams, ir jautājumi, kuros
luterāņu un katoļu uzskati tiešām atšķiras. Tad vispirms jānovērtē
cik atšķirības ir nopietnas. Ne katrai atšķirībai mācībā vai
dievkalpojuma norisē būtu jāsašķeļ baznīca.
Sastopoties ar būtiskām atšķirībām, jārīkojas tā, kā ieteica Lutera
līdzgaitnieks un Reformācijas pamatdokumenta "Augsburgas apliecība"
sacerētājs Filips Melanhtons: "Dažādos viedokļus vajag mīlestībā un
laipnībā uzklausīt un apspriest, lai pēc tam, kad novērsts un
izlabots tas, ko abas puses sapratušas atšķirīgi, atgrieztos pie
kristīgas vienprātības un patiesas reliģijas." Tas bija gan
Reformācijas, gan ir šo sarunu mērķis.
Ja atšķirīgajos jautājumos tiktu sasniegta vienprātība, paliek
jautājums par abu baznīcu statusu. Ekumenisko dialogu mērķi pasaulē
parasti formulē kā "redzama vienība" vai "pilna redzama vienība".
Ir zināmas arī zemāka līmeņa attiecības, piemēram "samierināta
dažādība". Jāuzsver, ka ne pasaulē, ne Latvijā nekad nav runāts par
luterāņu "pievienošanos" katoļu vai kādai citai baznīcai.
Latvijas gadījumā, manuprāt, būtu sperami vairāki soļi. Vispirms
abām baznīcām vienai otra jāatzīst par patiesu baznīcu. Tāds
stāvoklis ir sasniegts katoļu un pareizticīgo starpā, lai arī šīs
baznīcas nav apvienojušās. Būtu jāvienojas par garīdznieku un
svētdarbību savstarpēju atzīšanu. Tas dotu iespēju, piemēram,
luterāņiem, kas strādā, piemēram, Spānijā, kur tuvumā nav luterāņu
baznīcu, saņemt sakramentus un garīgo aprūpi vietējā katoļu
baznīcā. Ja šajās lietās tiktu sasniegta vienprātība un savstarpēja
uzticēšanās, teorētiski ir iespējams runāt arī par strukturālu
vienību, tomēr fantazēt par to, kāda tā varētu būt, ir stipri
pāragri. Vispirms jāstrādā pie vienprātības mācībā.
Latvijas luterāņu - katoļu darba grupa līdz šim ir tikusies divas
reizes. Patlaban luterāņu delegācija ir tikai izveidojusi
apspriežamo tēmu sarakstu. Katoļu puse apņēmās noformulēt
jautājumus, ko viņi gribētu uzdot luterāņiem. Jāapzinās, ka dialogs
sākās 16. gadsimtā, bet mūsdienu pasaulē tas ir risinājies jau
gandrīz simts gadus. Ir parakstīti svarīgi dokumenti, taču līdz
"pilnai redzamai vienībai" vēl tālu. Nav iemesla domāt, ka Latvijā
sarunas veiksies ātri un vienkārši. Luterāņiem ekumeniska rakstura
lēmumi jāpieņem Sinodē, vispirms tos plaši diskutējot savā starpā
un iegūstot mācītāju konferences atbalstu. Katoļu puse droši vien
nevarēs iztikt bez Vatikāna akcepta.
Visu šo es vēl detalizētāk pastāstīju "De facto" vadītājai Ilzei
Naglai gandrīz stundu garā sarunā un pievienoju aprakstu uz piecām
lappusēm. Bija liels pārsteigums dzirdēt viņas kopsavilkumu:
"Vanags jau divreiz ir bijis pie Pujata runāt par luterāņu
pievienošanu katoļiem." Šim groteskajam un absurdajam apgalvojumam
bija pievienotas no konteksta izrautas frāzes "tas ir cildens,
iekārojams mērķis", "protams tas nav sasniedzams trīs gados" u.tml.
Manā vērtējumā tas liecina vai nu par raidījuma veidotāju nespēju
saprast apskatāmo jautājumu un formulēt par to adekvātu viedokli,
vai arī par apzinātu manipulāciju, lai, sagrozot īstenību, radītu
sensāciju. Visnožēlojamāk, ka tam bija izvēlēta Lieldienu
svētdiena, lai pēc iespējas daudziem sabojātu svētku prieku.
Vienotība kristiešu starpā patiešām ir cildens un iekārojams
mērķis. Taču ekumenisms nav tirgošanās ar ticību, jo ar pārliecību
nevar tirgoties. Ekumenisms ir kopīga ielūkošanās Svētajos Rakstos
cerībā atrast jaunas atziņas, kas vairāk vieno nekā šķeļ. Saskaņa
reliģiskajos jautājumos ir ļoti svarīgs elements visas sabiedrības
saliedētībai un valsts stabilitātei. To vajadzētu atbalstīt un
veicināt, nevis kaitēt ar sensacionālām, bet maldinošām ziņām."