Ārsts: ar kvadriciklu gūst smagākas traumas nekā ar motociklu
Kvadriciklu sezona šopavasar sākusies, par to pārliecinājušies ne tikai citi satiksmes dalībnieki, redzot aizjoņojam šos "dzelzs rumakus", bet arī mediķi, pie kuriem nonākuši pirmie pacienti. Mediķi saka — ar kvadriciklu gūtās traumas ir smagākas nekā braucot ar motociklu. Pērn no 32 ceļu satiksmes negadījumiem, kuros iesaistīti kvadricikli, gandrīz pusē gadījumu bija cietuši to vadītāji vai pasažieri. Pēdējos divos gados četri gājuši bojā. Šķietami stabilā un drošā kvadricikla izskats ir maldinošs, pret šo braucamrīku jāizturas ar tādu pašu nopietnību kā pret jebkuru citu transporta līdzekli, tā vadīšana prasa specifiskas iemaņas, obligāti ir jābūt galvā ķiverei, uzsver speciālisti.
Jauni, pārgalvīgi puiši
P.Stradiņa Klīniskās universitātes slimnīcas Neiroķirurģijas nodaļas vadītājs Jānis Stuķēns pēdējā gadā ārstējis četrus kvadriciklu vadītājus, visiem bijušas ļoti smagas galvas traumas, trīs no viņiem operēti, jo pacienti bija guvuši asinsizplūdumu galvas smadzenēs. Viens no operētajiem bija puisis no Limbažu rajona. "Tie ir jauni, darbaspējīgi vīrieši, fiziski stipri, kuriem ir jāuztur ģimene. Šīs smagās galvas traumas var draudēt ar invaliditāti, darbaspēju zudumu. Ārstēšanās var ilgt mēnešiem ilgi," saka J.Stuķēns.
Viens pacients pēc neveiksmīga brauciena ar kvadriciklu šopavasar nonācis arī Rīgas Austrumu slimnīcas Traumatoloģijas nodaļā. Vadītājam paveicās, gūtās traumas ir vieglas, taču Traumatoloģijas nodaļas vadītājs Andris Vikmanis saka — nodaļā nonākuši kvadriciklu vadītāji ar krietni smagākām traumām. "Tās ir arī noteikti smagākas nekā ar motociklu gūtās, jo kvadricikli ir jaudīgāki un līdz ar to arī bīstamāki," piebilst ārsts. Pērn šajā nodaļā ārstējās astoņi cietušie, pārsvarā tie bija vīrieši vecumā no 20—40 gadiem, vairāki no viņiem, pēc A.Vikmaņa vārdiem, "nesamēro savus spēkus, pieiet ar lielu bravūru un sēžas uz kvadricikla pat alkohola reibumā". Trīs gadījumi bijuši īpaši smagi un cietušajiem nācās ilgstoši ārstēties.
Atļaujas riskēt
Satiksmes uzraudzības biroja priekšnieks Edmunds Zivtiņš saka — bīstamākais ir tas, ka vadītāji kvadriciklu uztver kā spēļmantu. "Tāpat kā mopēds, motocikls, automašīna, kvadricikls ir transporta līdzeklis, kas arī piedalās ceļu satiksmē," uzsver E.Zivtiņš. Viņaprāt, no sankciju viedokļa — kvadricikliem regulējums ir pietiekami atrunāts. Ja brauc pa koplietošanas ceļiem, kvadriciklam jābūt reģistrētam, nepieciešama vadītāja apliecība, Diena uzzināja Ceļu satiksmes drošības direkcijā. Vieglāks regulējums ir tā sauktajiem bezceļu kvadricikliem, kas nepiedalās ceļu satiksmē — tos var reģistrēt pēc brīvprātības principa, nav arī obligāti nepieciešama vadītāja apliecība.
"Nevar iedomāties — sēdi uz kvadricikla kā uz krēsla un tikai dod gāzi. Kvadricikls ir stabils tikai līdz brīdim, kamēr neuzdod ātrumu. Ja tāds 200, 300 kilogramu eļļas mucas lieluma braucamais uzgāžas virsū, noteikti patīkami nebūs," skaidro motosportists Kristers Serģis un piebilst — diez vai kāds ar motociklu iedomāsies braukt mežā no stāva kalna lejā, apzinoties, ka motocikls apgāzīsies uz sāna. Taču ar kvadriciklu cilvēki nereti uzdrošinās riskēt — izaicina grūti izbraucamus ceļus un slīpas nogāzes, nenovērtējot ne braucamrīka jaudu, ne ātrumu.
"Katram ir sava galva uz pleciem, jāsavieno galva ar gāzes rokturi. Nevar nesties kā ar automašīnu, noteikti jābūt iemaņām," saka motosportists Raimonds Baltgalvis. Uzņēmuma Motowest vadītājs Tomass Cīrulis saka — kvadriciklus vislabāk izmantot darbam, apsaimniekojot īpašumus, medībās, taču sporta kvadriciklus — vislabāk slēgtās trasēs. "Ieteiktu vispirms iegādāties ar mazāku jaudu, pakāpeniski var pirkt jaudīgākus," skaidro T.Cīrulis. Pārgalvjus pārdevēji viegli atpazīstot, tie parasti dižojoties ar saviem piedzīvojumiem.
***
Cietušie un bojāgājušie
2009. gadā cietuši divi kvadriciklu pasažieri un divi vadītāji, bojāgājušo nav.
2008.gadā bojā gājis viens kvadricikla vadītājs, 2007.gadā — trīs.
2008.gadā cietuši 11 kvadriciklu vadītāji un trīs to pasažieri, 2007.gadā — 18.
Dati: Dienas apkopotā informācija
***
Noteikumi
2009. gada 1.aprīlī Latvijā bija reģistrēti 1420 kvadricikli.
Kvadriciklus iedala divos veidos — pasažieru un bezceļu kvadricikli.
Visi kvadricikli, kas kaut vai īslaicīgi piedalās ceļu satiksmē, jāreģistrē CSDD, kur tiem tiek izsniegta valsts numura zīme un transportlīdzekļa reģistrācijas apliecība.
Lai vadītu kvadriciklu, nepieciešama A, B1, B, C1, D1, C vai D kategorijas vadītāja apliecība.
Kvadriciklu drīkst sākt vadīt no 16 gadu vecuma.
Gan kvadricikla vadītājam, gan pasažierim jālieto aizsprādzēta aizsargķivere.
Bezceļu kvadriciklu, kas vispār nepiedalās ceļu satiksmē, piemēram — vadītājs ar to brauc pa slēgtām trasēm, meža takām, pļavu vai pagalmu, reģistrācija ir pašu īpašnieku ziņā. Arī tos vadot, nav nepieciešama vadītāja apliecība.
Dati: CSDD
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.