Kā jau vēstīts, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas padotības iestāde Valsts reģionālās attīstības aģentūra (VRAA) izsludinājusi konkursu par skolēnu autobusu piegādi pašvaldībām. Tehniskajā specifikācijā, kas ir publiski pieejama, cita starpā noteikts, ka piegādātājam jānodrošina autobusiem arī attiecīgs krāsojums, proti, krāsa "RAL 2008". Saskaņā ar publiski pieejamo informāciju šī krāsa ir oranža. Aģentūra skaidrojusi, ka krāsas izvēlē primārā bijusi drošība, jo autobusiem ir jāatšķiras no citiem satiksmes dalībniekiem.
Vairāki uzņēmēji tikmēr pauduši aizdomas, ka iepirkumā izvirzīto prasību dēļ tas tiek veidots noteiktam pretendentam un citu iespējas piedalīties tiek samazinātas.
Tehniskā specifikācija tikusi vairākkārt tika mainīta. Autopiegādātāji norādījuši uz, viņuprāt, nepamatotajām prasībām, dažas no specifikācijas izņēma, bet to vietā parādījušās arvien jaunas, par TV3 raidījuma Nekā personīga vēstīto ziņo LETA.
"Mums par nožēlu viņi ir bijuši gana vērīgi un attapīgi un ir atraduši citas iespējas, kā izslēgt nevēlamos no šīs te spēles. Piemēram, ja runā par motoru tilpumiem, objektīvi zinu, ka tiek izslēgts Iveco. Vienīgie, kas paliek šajā te grupā, ir Mercedes ar Volkswage"," teicis Ferrus Vehicles struktūrvienības vadītājs Jānis Freibergs. "Šī te autobusu piegāde, manuprāt, apzināti tiek sasteigta, lai vēl pirms vēlēšanām šie skaistie oranžie autobusi paspētu kādu laiciņu pavizināties pa pašvaldībām," piebildis Freibergs.
Par konkursu atbildīga VRAA savukārt neuzskata, ka konkursa laiks ir pārāk īss vai tehniskā specifikācija sagatavota kādam konkrētam piegādātājam. Ekspertu komisija esot apkopojusi pašvaldību vēlmes un tās arī iestrādātas nolikumā.
Arī topošās mašīnbūves ražotnes a/s AMO Plant ārējo sakaru direktors Igors Graurs db.lv paudis viedokli, ka līdzšinējā procedūra bijusi nepareiza. Viņaprāt, ekspertīze bijusi nekompetenta, bet izstrādātās specifikācijas ir diskriminējošas un izslēdz ne vien viņa pārstāvēto uzņēmumu, bet arī citus pretendentus. "Uzskatām, ka tas viss tika darīts zem noslēpumainības plīvura," saka I.Graurs, pēc kura domām, ir jāizpēta Eiropas pieredze un vēlreiz jāizdara šis darbiņš. Viņš piebilst, ka ir daudz nepilnību un konkrētas atbildes uz jautājumiem nav dotas.
AMO Plant rosina apturēt šo konkursu. Ja no sākuma izstrādāsim nepareizus parametrus un pēc tam pēc šīs sistēmas arī turpmāk iepirksim, uz daudziem gadiem radīsim situāciju, ka kāds būs priviliģētā stāvoklī un nebūs pārliecības, ka tie būs labākie autobusi, saka I.Graurs un liek noprast, ka uzņēmums varētu vērsties arī Eiropas institūcijās.
E.Zalānam jāsniedz informācija par skolēnu autobusu iepirkuma sagatavošanas gaitu, ieskaitot informāciju par ekspertiem, ar kuriem notikušas konsultācijas, sagatavojot tehnisko specifikāciju. Tāpat viņam jāinformē par Šveices partneru sniegtajiem atzinumiem par iepirkuma dokumentāciju, par pašvaldībām, kuras ir sniegušas informāciju par prasībām skolēnu autobusiem, par iecerēto autobusu tehniskās apkopes pakalpojumu sniegšanas vietu noteikšanas un autobusu servisa līguma īpatnībām, kā arī autobusu tehniskās ekspluatācijas izmaksu faktora ievērošanu, pieņemot lēmumu par konkursa uzvarētāju.
Ministram arī jāskaidro nepieciešamība konkursa nolikumā noteikt specifiskas prasības, piemēram, prasība par pieturvietas bremzi, prasība par piekares veidu, nepamatoti augsta prasība par motora minimālo jaudu, tilpumu un minimālo degvielas tilpnes tilpumu, prasība par riteņu izmēru un citus tehnisko parametrus, kas būtiski ierobežo iespējamo piedāvājumu dažādību.
Papildus V.Dombrovskis vēlas zināt, kura amatpersona, kad, kā uzdevumā un kāpēc veica izmaiņas sākotnējā iepirkuma iecerē, tās pirmajā redakcijā un kāda ir iepirkuma dokumentācijas izmaiņu argumentācija.
Tāpat premjers lūdz sniegt priekšlikumus turpmākajai rīcībai, lai izvairītos no tādu prasību iekļaušanas, kuru izpilde iespējama vien dažiem pretendentiem, ievērojami sašaurinot potenciālo pretendentu loku.
Iepirkuma vērtējums par skolēnu autobusu piegādi pašvaldībām līdz 8.februārim tiks sniegts arī no Iepirkumu uzraudzības biroja puses, informē L.Krapāne.