Tam nepiekrīt _Draugiem.lv_ - viņi šo sadaļu sauc par "komunikācijas rīku", ne priekšvēlēšanu aģitāciju. Savukārt J. Domburs norāda, ka viņš projektā iesaistījies kā neatkarīgs žurnālists, bet pēc tam, kad uzzinājis partijām pieprasīto maksu, izteicis savu neizpratni par tās apmēru.
"Esmu piekritis piedalīties Draugiem.lv radītajā projektā kā neatkarīgs žurnālists, kurš nav visa projekta līdzautors un kura honorārs ir nemainīgs neatkarīgi no Draugiem.lv ieņēmumu apjoma," savu dalību skaidro J. Domburs un izsaka nožēlu, ka šobrīd ir spiests skaidroties arī par citiem šī projekta aspektiem.
Pakalpojuma cenu uzskata par nesamērīgu
Uzzinot portāla komerciālos nosacījumus partiju profilu izvietošanai, viņš izteicis savu neizpratni un iebildes portāla veidotājiem, kā arī aicināja publiski argumentēt portāla cenu pamatojumu. "Arī man subjektīvi šķiet, ka samaksa par Eiropas Parlamenta un Rīgas domes kandidātu sarakstu profilu veidošanu ir pārlieku augsta, un trūkst argumentācijas. Savukārt maksa par profilu izveidi citu pašvaldību kandidātu sarakstiem ir nesalīdzināmi zemākas un nerada tik augstu materiāla rakstura barjeru saziņai ar interneta lietotājiem," norāda J. Domburs.
Viņš uzskata, ka būtu arī nesamērīgi prasīt sabiedrībā populārajam portālam nodarboties ar labdarību un neprasīt samaksu par profilu izveides pakalpojumiem, bet šai samaksai jābūt atbilstošai izdevumiem, portāla ieguldītajiem līdzekļiem, riskiem un samērīgai peļņai.
Zīle pārmet informācijas noklusēšanu
Atklātā vēstulē R. Zīle raksta: "Cilvēki tiek aicināti jautājumus deputātu kandidātiem, solot viņu atbildes, pēc kurām portāla lietotāji varēs novērtēt „kandidātu spējas atklātā saziņā, strīdos un dialogos ar vēlētājiem”. Tiek noklusēts tikai viens „sīkums”: lai deputāti spētu atbildēt uz Jūsu jautājumiem, no viņiem tiek prasīta samaksa - „nieka” 4500 lati par Eiropas Parlamenta un 6120 lati – par Rīgas domes pašvaldību vēlēšanu profila izveidi. Vai tas nozīmē, ka pirms vēlēšanām politiķiem nāksies maksāt arī par dalību „Domburšovā” televīzijā?" Viņaprāt, šīs informācijas noklusēšana ir neētiska un jaunā priekšvēlēšanu sadaļu portālā Draugiem.lv, kas apzināti vai neapzināti maldina savus lietotājus un šantažē politiķus.
Attiecībā uz Zīles kunga publisko jautājumu par raidījumu Kas notiek Latvijā?, J. Domburs atgādina, ka šis raidījums tiek finansēts tikai un vienīgi no sabiedriskās televīzijas budžeta un par dalību tajā nekad nav bijuši un nebūs nekādi maksājumi, raidījuma saturs un dalībnieku sastāvu nosaka autors atbilstoši žurnālistikas ētikas principiem. Tāpat viņš izsaka cerību, ka R. Zīle un viņa kolēģi "politikā tikpat konsekventi iestāsies par naudas lomas politikā mazināšanu arī visos citos gadījumos".
R. Zīle teic, ka portāla veidotāju izrāda necieņu pret saviem lietotājiem, "tik klaji maldinot ar solījumiem sniegt deputātu atbildes, eksperta Jāņa Dombura vērtējumu šīm atbildēm brīdī, kad partijas tikko nostādītas maksas reklāmas fakta priekšā". Tāpat tiek aizskarta viņa personīgā un partijas reputācija. "Mana un pārējo kolēģu neaktivizēto profilu izveide diezgan viennozīmīgi mudina domāt par dažiem politiķiem, kas ir atvērtāki un sabiedrībai pretimnākošāki par citiem, tiem, kuri it kā nav pacentušies aktivizēt profilu. Patiesībā šo uztveru tā: pamēģiniet nu nesamaksāt prasīto summu".
Kaut R. Zīle apzinās, ka šis ir tāds pats priekšvēlēšanu reklāmas piedāvājums, kā visi citi, tomēr portālā par to netiek minēts neviens vārds. "Mazākais, šis ir ētikas, ja ne likuma pārkāpums, atceroties, ka apmaksāta reklāma ir jānorāda," atgādina R. Zīle.
Internetu likums neregulē
Draugiem.lv norāda, ka sadaļas veidošanas gaitā konsultējušies ar Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju (KNAB) un tāpēc var apgalvot, ka partiju profili nav politiskā reklāma. "Tas ir komunikācijas rīks, ar kura palīdzību partijām diskutēt ar portāla lietotājiem, kuriem ir iespējams komentēt ievietoto informāciju," klāsta Draugiem.lv pārstāve Santa Demme. Portāls uzsver, ka tieša regulējuma par politiskajām reklāmām ārpus televīzijas, radio un preses likumdošanā nav. "Politiskā reklāma internetā Latvijā vēl atrodas bērna autiņos, tas ir jaunums gan vēlētājiem, gan politiskajām partijām," saka Draugiem.lv direktore Agnese Zērne.
KNAB Sabiedrisko attiecību un izglītošanas nodaļas vadītāja Diāna Kurpniece Diena.lv norādīja, ka šobrīd likums paredz tikai to, ka preses izdevumiem un raidorganizācijām ir jānorāda informācija par to, ka informatīvais materiāls ir politiskā reklāma. "Interneta portālam likumu neievērošanu pārmest nevar, tomēr katrs gadījums ir jāvērtē atsevišķi,” teic. D. Kurpniece. Ja partija ir samaksājusi par informācijas ievietošanu portālā, tas šie izdevumi ir jānorāda partiju deklarācijā. “Ja tas netiks darīts, tad tikai šādā gadījumā mēs varam iesaistīties ar kaut kādām sankcijām”, sacīja D. Kurpniece.
A. Zērne norāda, ka pie neizveidotiem maksas partijas profiliem norādīta informācija lietotājiem par to, ka nav iespējams uzdot jautājumu partijai, jo tas nav apmaksāts. Turklāt jebkuram politiskās partijas pārstāvim ir iespēja izveidot savu profilu Draugiem.lv, sniegt atbildes uz lietotāju jautājumiem par brīvu, bet īpašie pakalpojumi - logo, kandidātu CV, jaunumu un aktivitāšu ievietošana, anketas atbildes, atbildēt un diskutēt ar saviem velētājiem tieši pie jautājumiem/komentāriem izceltā veidā, reklāmas ādiņa partijas atbalstītājiem un partijas profilam, kā arī publiski atbildēt un diskutēt ar Jāni Domburu - ir maksas pakalpojumi.
A. Zērne kategoriski noraida, ka portāls nodarbotos ar šantāžu. "Droši vien, ka tad, ja šai partijai kāds kultūras nams paprasa īres maksu, lai tur varētu tikties ar saviem potenciālajiem vēlētājiem, tā arī ir šantāža," salīdzina Draugiem.lv direktore.
(papildināts viss teksts)