Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +4 °C
Daļēji apmācies
Pirmdiena, 18. novembris
Doloresa, Aleksandrs, Brīve

Iecerētā Latvijas kuģa sagriešana Indijā raisa starptautisko vides aktīvistu protestus

Indijā plānotā AS "Latvijas kuģniecība" (LK) tankkuģa "Mar" sagriešana metāllūžņos raisījusi starptautiskus vides aizstāvju protestus. Norādot, ka kuģis varētu saturēt toksiskas vielas, aktīvisti vēlas panākt, ka tas tiktu nogādāts atpakaļ Latvijā vai kādā citā valstī bīstamo atkritumu iznīcināšanai.

Līdz šim kuģi, kuru būvē izmantotas tādas toksiskas vielas kā azbests, bieži izpelnījušies vides aizstāvju uzmanību, un viņu protesti arī vainagojušies panākumiem. Piemēram, bijušais Francijas prezidents Žaks Širaks savulaik līdzīgā gadījumā bija spiests piekāpties "zaļajiem" un likt ar azbestu izklātajam, sagriešanai paredzētajam karakuģim "Clemenceau" no Indijas okeāna atgriezties Francijā.

"Mar" 3.maijā ieradies pasaules kuģu sagriešanas industrijas centrā - Alangā, Indijas Gudžaratas štatā. Patlaban vēl tiekot vērtēts, vai ļaut kuģi izcelt krastā un sagriezt metāllūžņos.

Viena no senākajām Francijas vides aktīvistu organizācijām "Robin des Bois" aicina Latvijas valdību un Eiropas Komisiju sadarboties ar Indijas atbildīgajām iestādēm, lai gadījumā, ja kuģi ļautu izcelt krastā, tas tomēr tiktu nogādāts atpakaļ Latvijā vai kādā citā valstī bīstamo atkritumu iznīcināšanai, trešdien vakarpusē informēja organizācijā.

Pēc "Robin des Bois" pārstāvju sniegtajiem datiem, Latvijas kompānijai piederošais tankkuģis satur 3,4 tonnas materiāla, kas ir piesārņots ar azbestu, un 1,2 tonnas materiāla, kas piesārņots ar polihlorēto bifenilu.

Abas šīs vielas tiek uzskatītas par toksiskām un bīstamām. Azbests tiek klasificēts kā pirmās kategorijas kancerogēnā viela, un tā izmantošana pasaulē tiek mazināta, daudzviet - jau aizliegta. Tas var izraisīt plaušu vēzi un citas respiratorās saslimšanas. Savukārt polihlorētie bifenili, kas tiek izmantoti, piemēram, elektroniskajos transformatoros un tiek uzskatīti par kancerogēniem, iekļauti Stokholmas konvencijas pasaulē aizliegto ķimikāliju sarakstā. Tie var bojāt cilvēku imūnsistēmu.

Toksiskas vielas, arī azbestu, var saturēt kuģa korpuss un aprīkojums, piemēram, izolācija materiāli, apstiprināja kāds vides speciālists Latvijā.

LK Sabiedrisko attiecību un reklāmas dienesta vadītāja Marita Ozoliņa-Tumanovska apliecināja, ka kuģis "Mar" atrodas Indijā. Pēc viņas stāstītā, kuģis ir ar tukšiem kravas tankiem, un to paredzēts iznīcināt. LK rīcībā pagaidām nav informācijas par Francijas vides aktīvistu protestiem.

Aģentūras LETA arhīvs liecina, ka vides aizstāvji jau vairākkārt izcīnījuši aizliegumu sagriezt kuģus Indijā, jo tas radot nopietnus draudus videi un strādnieku veselībai. Lielākā daļa jūras kuģu beidz savu mūžu kuģu kapsētās Indijā, Bangladešā un Ķīnā, kur, pēc aktīvistu teiktā, tos sagriež metāllūžņos neaizsargāti strādnieki.

Bez Francijas gadījuma pirms četriem gadiem Indijas Gudžaratas štata vides aģentūra aizliedza ieiet valsts teritoriālajos ūdeņos sagriešanai nolemtajam Norvēģijas kruīza kuģim "SS Norway", jo tā konstrukcijas saturēja toksisko azbestu.

LK piederošais vidēja izmēra jeb "handy" segmenta tankkuģis "Mar" uzbūvēts 1990.gadā Hresonas kuģubūvētavā Ukrainā. Tas kuģo zem Libērijas karoga, liecina informācija LK mājaslapā.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas