Politiskā līmenī pagaidām N. Vilnīša atstādināšanas procedūra netikšot sākta, tiek gaidīts, kādas sekmes būs Ģenerālprokuratūrai, kas izmeklē vadošu KNAB darbinieku sūdzības par priekšnieka darbu. **Sākumā gribētu jūs lūgt iekāpt laika mašīnā. Ja mēs tagad runātu 2012.gada 14.janvārī, tātad pēc gada. Kā jūs domājat - vai jūs vēl būtu KNAB priekšnieks?**Jūs man tādus jautājumus uzdodat, par kuriem es nekad neesmu domājis. No vienas puses es gribu teikt, ka es noteikti to, ko uzsāku, vienmēr daru un vismaz cenšos padarīt līdz galam. Otrkārt, es pietiekami labi saprotu, ka šis amats ir milzīgi politizēts. Te nekas nav atkarīgs no manis kā amatpersonas, viss būtībā ir tikai un vienīgi politiķu griba. **Premjers ir diezgan skaidri izteicies, citi politiskie spēki, kuri jūs atbalsta, arī ir izteikušies…**Šodien viņi atbalsta, bet, ko viņi darīs rīt vai pēc nedēļas, to es pat neņemos spriest un zīlēt, jo tā ir politika. Tā iepriekšējā vēsture arī rāda, ka vienā brīdī ir politiskie spēki, kas priekšnieku atbalsta, pēc kaut kāda kriminālprocesa var notikt tā, ka šis spēks nostājas pret šo priekšnieku.**Bet tad kā – 50 uz 50, ka jūs te pēc gada vēl būsiet?**Es teikšu — vairāk nē nekā jā. Es domāju, ka neliksim 50 uz 50, jo šis nav tas stabilais amats. Šis amats ir ļoti politiski jūtīgs. Šeit kaut kādu labvēlīgu sabiedrības un politiķu attieksmi iegūt nevar. Te tikai ar katru lēmumu var palikt arvien nepopulārāks.**Līdz šim nav skaidri atbildēts — kā jums izdevās saiet ragos ar tādu darbinieku daļu?**Es jau esmu teicis, ka nezinu, kurš un cik šo vēstuli ir parakstījuši. Man nav šādas informācijas. Man neviens to nav parādījis, kaut gan man liktos godīgi, ja tā būtu izdarīts. Ja nāktu un pateiktu acīs, ka man pret tevi ir konkrēti tādas un tādas pretenzijas.**Varbūt ir bail, ka jūs izrēķināsieties ar viņiem.**Nav tādu faktu. Varbūt kādam liekas, ka tas tā ir, bet tie fakti nav apstiprinājušies. Es varu teikt tikai pretējo, ka ir cilvēki, kuri ir parakstījuši un kuri nav izturējuši to spriedzi, neparakstīšanas sindromu un kuri ir aizgājuši prom no biroja. Viņi man kā iemeslu ir teikuši to, ka viņi ir bijuši spiesti aiziet tādēļ, ka viņi šo vēstuli nav parakstījuši. Es visiem žurnālistiem tādu vienu piemēru saku – mums ir atsevišķa struktūrvienība, kuras darbiniekus es esmu redzējis vienu reizi mūžā. Man liekas ļoti aizdomīgs fakts, ka es esmu viņiem slikts, jo man ar viņiem saskarsmes tiešā veidā nav. Otrkārt, mana kļūda sākotnēji bija tā, ka es pārāk uzticējos saviem vietniekiem. Šī uzticība, manuprāt, tika izmantota ļaunprātīgi.**Bet, kāpēc atlikusī darbinieku daļa, kas iestājas pret jums, ir vietnieku pusē?**Es nejaucos nodaļu darbā. Arī nākot uz šejieni, es teicu tā – es jums uzticos. Pirmām kārtām, vietnieki, otrām kārtām, nodaļu priekšnieki – tās ir jūsu komandas, jūs šīs komandas vadāt, man ir svarīgi, lai būtu rezultāts. Bet laika gaitā arvien vairāk bija tādu faktu, par kuriem man sāka rasties jautājumi. Piemēram, jautājumi par pašu darbinieku atbildību, par darbinieku rīcību konkrētajās situācijās, par nepadarītajiem darbiem. Es diezgan atklāti sāku uzdot šos jautājumus – kāpēc ir tā? Kāpēc viena vai otra informācija, kas skar kaut kādas noteiktas personas, netiek pārbaudīta? (..) Es saprotu, ka atsevišķām personām notiek nevis valstisku, bet savu interešu realizēšana. **Par cik lielu darbinieku daļu jūs tikko runājāt?**Es runāju par dažiem vadošajiem darbiniekiem. Vismaz sākotnēji bija darbinieki, kuri nāca un teica, ka viņi nesaprot savu vadītāju rīcību, pieņemtos lēmumus. Es uz to nevērsu tajā brīdī uzmanību. Paejot laikam, es arī saprotu šo darbinieku bažas.**Bet tad kāpēc pārējā darbinieku daļa no tiem, kuri iebilst pret jums, ir nostājusies šo vadītāju pusē?**Vēsturiski tika uzskatīts, ka šeit jau ir izveidojušās stabilas komandas un kuru prasība būtība bija nejaukties viņu darbā. Priekšnieks ir tas cilvēks, kuram ir jāstrādā ar presi, kuram ir varbūt jārisina kaut kādi savi teorētiskie jautājumi, kuram ir jābrauc ārzemju komandējumos, bet darba jautājumos, kas notiek biroja iekšienē, nav pieņemts, ka priekšnieks iejaucas. Tas bija tas, kas radīja pirmo nesaprašanos. Es varu pateikt, kur bija milzīga neapmierinātība no darbiniekiem. Milzīga pretestība no kolektīva bija arī par to, ka darba laiks sākas pulksten 8.30 un beidzas 17. Ka pusdienlaiks ir no 12 līdz 12.30. Kāpēc vajagot ievērot darba laiku? Kāpēc birojā ir vajadzīgas čipkartes, lai atzīmētos, kad tu ierodies darbā un kad tu dodies projām no darba? Jautājums tika uzstādīts – kāpēc es nevaru pusdienlaikā izstaigāties pa veikaliem vai aiziet uz tirgu, jo es taču savu darbu izdaru? Šī pieeja man nav saprotama, tāda varētu veidoties, ja mēs būtu privāts uzņēmums. Manā izpratnē mēs esam valsts pārvaldes iestāde, kurā tomēr ir noteikts darba laiks, kas mums ir jāatstrādā, jo par to maksā valsts. Par to ir lielas pretenzijas vēl tagad. (..) Tie ir tādi sīkumi, ar kuriem es mēģināju raksturot savu pozīciju – kādas ir bijušas manas prasības, jūs varat spriest, vai tas ir drastiski vai tas nav drastiski. Tas ir tikai viens no momentiem.**Ir izskanējuši vairāki tādi «sīki gadījumi», bet jautājums — vai cilvēkam no malas nevar šķist, kāpēc viņi ņemas par tādiem sīkumiem un vai no tā necieš lielās lietas?**Nu, tad paņemam griezumā par gadu, kas tad ir noticis. Gan premjers, gan atbildīgās komisijas vadītājs jau ir norādījis, ka biroja darba rezultāti ir pasliktinājušies. Man tas ir pārsteigums, jo gada rezultāti vēl nav zināmi. Bet pirmie apkopotie rezultāti rāda, ka gandrīz vai visās pozīcijās rezultāti ir uzlabojušies. Par lielajām lietām runājot – vai nav birojam lielas lietas šajā laika posmā? Bērnu slimnīca, Latvenergo, Jūrmala un tā tālāk. Varbūt ir mazliet cita situācija. Nopozicionējušies esam tā: ja ir atklāti kādi koruptīvi darījumi, tad – kas to ir izdarījis? Jūs smaidāt… Ja birojā ir neapmierinātība ar to, ka ir prasība pēc tā, ka vienam izmeklētājam ir gadā uz prokuratūru jānodod vismaz viena lieta, tad - kurš ir vainīgs? Priekšnieks. Tātad birojs ir nopozicionēts nevis kā vienots veselums, bet kā atsevišķas komandas. Viens ir atsūtīts kā sliktais vai es presē esmu dzirdējis vārdu «likvidators», ko tagad kāds žurnālists pēc vairāk kā pusotra gada Saeimā bija saklausījis. Un ir pārējie – tie ir tie čaklie darbarūķi. (..) Kā var būt tā, ka uz doto brīdi mums birojā ir operatīvo izstrāžu nodaļa, izmeklēšanas nodaļa, bet likumā ir rakstīts, ka jābūt teritoriālām nodaļām. Šis darbs nenotiek pēc teritoriālā principa. Kā mēs varam pārkāpt likumu? Uzreiz paturpināšu – es tagad dzirdu, ka es tikai gribu visus darbus koncentrēt laukos, Jutu Stīķi un Alvi Vilku - vienu aizsūtīšu uz Daugavpili, otru uz Alūksni. Zināt, es lielāku sabiedrības maldināšanu neesmu redzējis. Ņemsim atkal faktisko situāciju. Konkrēti kura no apkarošanas vienībām ir manā laikā pavājināta? Atnākot uz šejieni un samazinot administratīvo aparātu, neskaitot reģionālo grupu, šīs vienības ir pastiprinātas. Tajās ir tikai klāt ņemti cilvēki, tāpēc ir arī normāli, ka es prasu, lai būtu rezultāts. **Kādi ir jūsu reģionālās operatīvo darbinieku grupas rezultāti?**Grupa tātad darbojas apmēram 10 mēnešus, bet vēl pagāja laiks, kamēr nokomplektēja kadrus. Viens kriminālprocess bija Ventspils (kriminālprocess par tehniskās apskates uzņēmuma amatpersonas prettiesiskajām darbībām, nepamatoti izsniedzot tehniskās apskates uzlīmes – red.), otrs bija novada dome (kriminālprocess pret Rucavas novada domes priekšsēdi Andi Roli – red.), trešais process tuvākajā laikā parādīsies. Varu pateikt, par ko tas būs – tas ir saistīts ar Eiropas finansējuma izlietošanu pašvaldībā. Ir arī ļoti nopietnas iestrādes. Jums ir jāsaprot, ka tie, pirmkārt, ir četri cilvēki. Otrkārt, nopietnas lietas pa mēnešiem nerodas. Uzņemtais virziens, ko ir uzsākusi nodaļa – mums ir jāpievērš uzmanība austrumu robežai, kas ir, pirmām kārtām, ES un NATO robeža. Šeit ir iespējami milzīgi riski, tajā skaitā saistīti ar kontrabandu. Nav noslēpums, ka daudzas ļoti augsta līmeņa amatpersonas varētu būt iesaistītas šo koruptīvo shēmu izveidošanā un piesegšanā. Tas virziens ir uzsākts un man ir jautājums, kāpēc šo virzienu grib pieturēt. Vēl viens tikpat nesaprotams jautājums, kāpēc šai informācijai būtu jānonāk nevis man, bet kaut kur citur. Kāpēc? Pie kam man ir aizdomas, vēl pagaidām neapstiprināti fakti, ka ir bijusi interese par to, kas tad notiek šajās lietās, par kādām personām ir runa.**Visās lietās?**Vienā konkrētā lietā. Es tagad runāju par kontrabandas lietu, par šo virzienu kā tādu.**Vai tas ir kaut kādā veidā saistīts ar aizturēšanu Latgales reģionā (pērnā gada nogalē par cigarešu kontrabandas organizēšanu aizturēts pazīstams recidīvists un muitnieks)?**Nē, šo aizturēšanu ir veikusi operatīvo izstrāžu nodaļa. Jā, es nenoliedzu, ka šie cilvēki, kas to darīja, ir ieguldījuši lielu darbu, viņi ir aizturējuši gan kontrabandistu, gan muitas punkta vecāko. Es runāju par mazliet citu līmeni. Par augstāku. Tāpat ir jārunā par to, kāpēc tāds satraukums. Ja mēs te draudzīgi strādājam un esam ieinteresēti vienā rezultātā, tad kādēļ nevarētu būt kāda darbinieku grupa, kura ir pastrādājusi un kura tos rezultātus parādīs. Tas tā mani mazliet izbrīna. Un izbrīna, ka, lai to visu izjauktu, ir jāiejaucas premjeram. **Atgriežoties pie tā, ko jūs teicāt par kontrabandu, tad tuvajā laikā būtu gaidāms…**Vairs jau nebūs gaidāms.**Bet kas būtu?**Ir ļoti labas iestrādes un ir ļoti labi rezultāti. Es to varu pateikt. Un šis darbs tika vests par augstākā līmeņa valsts amatpersonām. **Un jums ir bažas, ka, ja šie darbinieki būs pakļauti Jutai Strīķei, tad tā lieta vairs nevirzītos?**Man ir tādas pārdomas, kādēļ par šīm amatpersonām netika strādāts. Kādēļ ir tik liela interese par šo lietu ir arī šeit iekšēji? Un kādēļ no šīs lietas kaut kādi atsevišķi fragmenti ir izgājuši ārpus biroja sienām?**Premjers ir teicis, ka Vilnīša darbības stils ir novedis pie KNAB darbības rezultātu pasliktināšanās. Vai šajā izteikumā nav ne kripatiņa patiesības?**Premjers ir fiziķis un ļoti loģisks cilvēks, tāpēc es domāju, viņš ļoti labi saprot, ka šie apgalvojumi ir bez faktiem. (..) Salīdzinot ar 2009. un iepriekšējiem gadiem, palielinājies administratīvi sodīto skaits, divas reizes palielinājies apmācīto personu skaits. 2010.gada pusgadā veiktas 510 pārbaudes – neatceros, kad tādi cipari iepriekš ir bijuši. (..) Ierosināto lietu ir daudz vairāk, protams, ka ne uzreiz būs rezultāts. **Labi, bet kāpēc tad jūs premjeram nepatīkat?**Tas viņam jāprasa.**Kā jums šķiet?**Es domāju, ka tā ir tāda politikas nodeva. Nav jau noslēpums, ka šim konkrētajam spēkam ir tikai viens korupcijas apkarotājs valstī. **Bet kāda premjeram un viņa politiskajam spēkam var būt interese? Kādu lietu nevirzīšana, kādu lietu virzīšana?**Jebkuram politiskajam spēkam, kas ir Latvijā, ir ļoti liela interese iegūt ietekmi šajā iestādē. Kāpēc? Vienkārši tā apsvēruma dēļ, ka mēs kā iestāde esam tā, kas kontrolē visas valsts amatpersonas, tai skaitā augstākās. Kā var nebūt šī interese? Tai ir jābūt, un tā būs. Vienmēr tas būs viens no politiskās cīņas instrumentiem.**Tad ir otra puse. Citi politiskie spēki jūs aizstāv. Kāpēc viņiem ir interese jūs aizstāvēt?**Tāpēc, ka uz doto brīdi situācija ir tāda. **Kāpēc?**Mana teorija ir tāda, ka šīs iestādes vadītājam ir jābūt politiski neitrālam. Nevar tikt izrādītas nekādas simpātijas, antipātijas vai speciāli tikt gremdēti vieni vai otri. Lielos vilcienos es saskatīju dažas pazīmes, kas liecina par šādām simpātijām vai antipātijām. Uz to es norādīju, un no tā brīža man ir radušās aizvien vairāk un vairāk problēmas. Bez tam es gribu teikt, ka pārraudzība nevar izpausties tādā veidā, kā virziens un veidi, kādos jādarbojas. Ir tikai un vienīgi likums. Un, kamēr ir KNAB likums, tas ir vienīgais mans glābiņš. **Jūs tikko pieminējāt, ka politiķu interese par šo amatu un par biroju ir dabiska, un tā jūs skaidrojāt premjera rīcību. Bet tad ir jautājums, kāpēc, piemēram, Daudzes kungs jūs aizstāv? Viņam taču arī būtu jābūt dabiskai interesei par šo.**Jūs pirmo reizi man šo uzvārdu nosaucāt. Man vienmēr citus uzvārdus minējuši. Sevišķi pie iepriekšējā sastāva man tika minētas visas iepriekšējās ietekmīgās politiskās figūras, tad tagad rindai ir pievienojies Daudzes kungs.**Varam atvasināt arī Lembergu.**Bet jautājums, kas ir ar otru pusi, ar pretējo politisko spēku, kas grib mani noņemt. Kas tad aiz viņiem stāv? Kam ir tā interese?**Par to, ka viņiem ir interese no jums sapratu, bet es gribu saprast, kāpēc ir interese jūs aizstāvēt tai otrai pusei, kas ir ne tikai Daudzes kungs un ZZS, bet no publiskajiem izteikumiem arī Saskaņas centrs, pārējiem neviens īpaši neprasa, jo tiem nav tik liela svara Saeimā…**Tāpēc, ka tas ir politiski izdevīgi uz doto brīdi. Viņiem ir savi politiskie mērķi, kurus viņi realizē. (..) Ja es sākšu stāstīt minējumus, ka atsevišķi politiskie spēki, izmantojot situāciju birojā, sāks kārtot savas attiecības… Tam nav saistības ar mani.**Tad jau jums ir vara. Varbūt varat nogāzt valdību…**Es? Nekādā ziņā. Drīzāk valdība var nogāzt mani, nekā es valdību. Es pieļauju, ka pavisam ātri var pienākt tas brīdis, kad es vienkārši tieku notirgots. Tās personas, kas tagad aizstāv mani, var sākt runāt pretējo. Teikt, ka es esmu nekompetents, ka es neko nesaprotu, ka es neklausīju premjeram un ka mani ir jāsoda. Es par to nebrīnīšos.**Labi, varat tikt notirgots, bet – vai jums nešķiet, ka jūs pirms tam, iespējams, bijāt arī ietirgots?**Pirms tam tie meklējumi bija ļoti dažādi. Es ļoti šaubos, vai pie mums Latvijā ir iespējams noslēpt kaut vai minimālu saistību ar ietekmīgiem politiķiem vai politiskajiem spēkiem. Šo faktu apstiprina arī pēdējās ziņas, kas parādījušās presē attiecībā uz maniem vietniekiem.**Publiskajā telpā noplūdušajā iesniegumā ģenerālprokuratūrai un premjeram viens no punktiem bija, ka jūs tiekaties ar politiķiem kafejnīcās un pats to nenoliedzat. Ar kuriem politiķiem tad jūs tā tiekaties?**Es domāju, ka te runa ir par konkrētu gadījumu, kad es tiku pieķerts kafejnīcā kopā ar Jaundžeikara kungu. Pirmām kārtām, tas bija darba jautājumos. Bija atsevišķi momenti, kas bija jāpārrunā un uz to brīdi šo jautājumu risināšana nebija vēlama biroja telpās. Varbūt esmu vēl kādreiz saticies ar kādu kafejnīcās. (Domā) Bet ne ar politiķiem. Otrs – kā vērtēt to, ka es tiekos ar Saeimas Nacionālās drošības komisijas priekšsēdētāju vai kādu locekli, Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas locekļiem. Otrs aspekts – ko es ar viņiem runāju? Tas ir, manuprāt, galvenais. Daudz sliktāk šķiet, ja mani pieķer intīmā atmosfērā, tur, kur sabiedrībā es neesmu redzams, tiekoties ar politiskām personām vai kādu ekonomisko grupējumu līderiem. Manā skatījumā, ja es tiekos publiskās vietās, tad man nekā slēpjama nav.**Jūs tiekaties arī nepubliskās vietās?**Nē, es netiekos. Bet, ja es gūstu apstiprinājumu faktiem, ka ir personas, kas tiekas tādā atmosfērā, ko var nosaukt jau par nepublisku, tas gan man rada pārdomas.**Pastāstiet.**Tur nav īpaši, ko stāstīt. Vienā no avīzēm parādījās fotogrāfijas, kur ģimeniskās svinībās viens no maniem darbiniekiem uzturas politisko partiju līderu sabiedrībā. (NRA parādījušās fotogrāfijas par Jutas Strīķes dalību PS pārstāvošās Viņķeļu ģimenes svinībās - red) Tas, protams, ir reputācijas jautājums. Ja manas fotogrāfijas nonāktu šādā veidā publiski, es domāju, ka man būtu ļoti grūti atbildēt daudziem žurnālistiem uz šo jautājumu. Bet šajā gadījumā nevienam tas izbrīnu neizsauc, jo tas laikam esot normāli. Tātad viesības svinēt ar politiķiem nepubliskās vietās mēs varam, bet publiskās vietās tas tiek pielīdzināts apmēram noziegumam.**Bet jūs nedraudzējaties ar politiķiem?**Es nekad neesmu slēpis, ka man ir draudzīgas attiecības ar sociāldemokrātu Ansi Dobeli. Paldies Dievam, ka viņš nav ne Saeimas deputāts, ne Rīgas domes deputāts. **Bet ar citiem?**Ko mēs uzskatām par politiķi? Kāds no maniem draugiem vai paziņām varētu būt pašvaldības deputāti. Ja viņi ir politiķi, tad noteikti tādi draugi vai paziņas man varētu būt. **Kādas ir jūsu attiecības ar augstāko ešalonu? Jūs esat uz tu vai uz jūs?**Tas, pirmām kārtām, ir atkarīgs no vecuma, sarunas temata un tā, kā šis cilvēks mani uzrunā. Es cenšos uz jūs, bet pieļauju, ka var izsprukt arī tu.**Cik jūs bieži tiekaties ar politiķiem?**Samērā bieži. Domāju, ka arī tagad sāksies mani gājieni uz Saeimu, tāpat arī televīzijā un radio bieži sanāk satikties un parunāties. Es neesmu slēpis, ka ar visiem, kuri ir gatavi vai kuriem uz ielas sasveicinos un kuriem ir kādi jautājumi, varu uzsākt sarunu, es varu iet pasēdēt, izdzert kafijas tasi un izrunāties. Man šādu problēmu nav. Cita situācija ir tad, ja attiecībā uz šo personu man būtu jāpieņem kāds lēmums. Tad, protams, es neietu dzert kafiju vai kaut ko citu, lai nediskreditētu iestādi.**Jau izskanējis Ušakova gadījums, kad jūs vaicājāt izmeklētājam, kāpēc Rīgas mērs Nils Ušakovs (SC) ir aicināts uz KNAB. Kāpēc?**Es līdz šim brīdim arī neesmu atbildi saņēmis, kāpēc viņš tika aicināts. Cik saprotu, tad Rīgas domē tika veikts audits, runa ir par Dzemdību namu. Mēs šo materiālu saņēmām no Rīgas domes. Tika uzsākta pārbaude. Pārbaude ir pabeigusies ne ar ko. Bet kādēļ es uzsāku jautāt? Tādēļ, ka man tika atsūtīts iesniegums ar lūgumu skaidrot, kāpēc neoficiālā veidā, tai skaitā ārpus darba Rīgas mērs tiek aicināts pie mums.**Jūs prasījāt, kāpēc viņš ir aicināts, arī brīdī, kad viņš atradās šeit [KNAB birojā].**Paskaidrošu, kas bija šeit. Šeit bija ar to nesaistīta darba tikšanās, kurā piedalījos es, Juta Strīķe un, ja nemaldos, Kurpnieces kundze, no Rīgas domes – arī Ušakovs. Tā bija tikšanās par sadarbības iespējām un, jā, arī šīs sarunas laikā tika skarts arī temats par šo auditu. Pēc tam, ja pareizi atceros, Ušakovs devās komandējumā un viņš jautāja, vai izmeklētājam nevar paskaidrot kaut ko tagad. Es, protams, pajautāju, vai izmeklētājs nav ar mieru, jo šī tikšanās nebūs jāpārceļ. No tā tika uztaisīts, ka es iejaucos kaut kādās izmeklētāja darbībās, procesos un tamlīdzīgi.**Bet jūs jau prasījāt, kāpēc Ušakovs bija aicināts. Tāds bija iebildumu iemesls.**Jā, es prasīju, kas ir pamats, kāpēc mēs viņu aicinām. Uz to man pateica, ka atbilde nebūšot. (..) Es arī šim darbiniekam teicu – saproti, vienu lietu. Ja tev nav kontakta ar šo cilvēku un redzi, ka viņš ne uz jūs, ne uz tu neatsaucas, nezvani pēc darba. Ir pavēste, kurā vari skaisti uzrakstīt kas, ko, kā, un nevienam nekad mūžā nebūtu radušies nekādi jautājumi. Nākamais – kāpēc sauci? Ja tu redzi, ka viņš kā domes priekšsēdētājs parakstīja auditu un būtībā ir konstatējis pārkāpumus, kur ir problēma pateikt, ka jūs esat parakstījis tādu un tādu auditu, mums ir vajadzīgi tādi un tādi dokumenti vai paskaidrojumi par šo lietu. Es, piemēram, no otras puses iedomājos, ka esmu amatpersona un man piezvana un saka – atnāciet uz šejieni. Kādā jautājumā? A neteikšu – atnāksi un ieraudzīsi. Nebūtu stress? Kaut arī tu esi vainīgs vai neesi vainīgs. Tīri cilvēcīgi es saprotu, ka ir nepatīkami. Tu uzreiz domā – kas, ko, vai tas ir nieks vai tas ir kaut kas nopietns? Jebkurš satrauktos. Ja man tagad piezvanītu ģenerālprokurors un pateiktu: «Vilnīti, tā – rītdien 8.45 gaidu tevi pie sevis.» Es teiktu: «Jā, Kalnmeiera kungs. Kādā jautājumā?» — «Vot, atnāksi un redzēsi!» Es nakti negulētu, teikšu godīgi. Turklāt tā lieta tagad ir norakstīta, tur nekas nav bijis. Bet par ko tad viņu sauca? Tā nevar viņu saukt. Ja tu aicini uz sarunu, forma ir citādāka. Cits jautājums, ja Ušakovs būtu paņemis kukuli. Es tam pašam Kuzmam (izmeklētājs, pret kuru tika sākta disciplinārlieta – red.) iedotu rokudzelžus – lūdzu, soļo un dari savu darbu.**Operatīvās informācijas noplūde ir viens no būtiskākajiem, ja ne būtiskākais punkts, kurā vadošās amatpersonas jūs vaino. Kā jūs to komentētu?**Šīm amatpersonām es arī vienmēr esmu teicis. Ja ir kaut kādi fakti, lūdzu, tos dodiet ne man, sniedziet viņus Ģenerālprokuratūrai vai Satversmes aizsardzības birojam, vai Drošības policijai pēc kompetences. Ja jums ir aizdomas, ka priekšnieks dara kaut ko nelikumīgu, tajā skaitā nopludina operatīvo informāciju.**Šai materiālā arī ir norādīts konkrēts lietas numurs. **Labi! Es esmu gatavs drošības iestādēm atbildēt uz visiem viņus interesējušajiem jautājumiem.**Jūs pats to noliedzat?**Jā, es to pilnībā noliedzu. Vēl jo vairāk, ne tikai saasinoties šim konfliktam, es varu pateikt to, ka tiešām par klasificētās informācijas nelikumīgu iegūšanu un izpaušanu daudz ilgākā laika periodā es esmu iesniedzis attiecīgus dokumentus SAB un prokuratūrā, kur pašreiz noris pārbaude. **Par citām KNAB amatpersonām?**Jā, par tām, kas tagad vai nu caur savu kolēģu starpniecību vai pašas cenšas radīt priekšstatu, ka es esmu tas, kas pludina informāciju. Es ceru, ka mēs nonāksim līdz kaut kādam rezultātam.**Jūs varētu arī minēt vārdus.**Nevaru. Šī ir klasificēta informācija un tā atrodas pārbaudes stadijā. **Pārmetumos par informācijas noplūšanu gan bija norādīts, ka tas ir tieši par lietām, par kurām Vilnītis izrādījis lielu ieinteresētību. Par kādām lietām jūs izrādāt lielu ieinteresētību?**Es personīgi uzskatu, ka es ne par kādām lietām lielu ieinteresētību neesmu izrādījis. Es nevienu kriminālprocesu neesmu pieprasījis un pats personīgi pārbaudījis. Runājot par citām lietām, ja ir prasīti kādi paskaidrojumi, tad tas ir bijis [saistīts] ar informāciju, kas ir nonākusi manā rīcībā, piemēram, no Iekšējās drošības biroja. **Valsts prezidents izteicies par nepieciešamību izvērtēt KNAB likumu. Vai jūs arī tur redzat ko maināmu?**Likumu visi laiku var pilnveidot. Arī virkne labojumu mums jau ir sagatavoti. Es domāju, ka mums būtu, ko uzlabot. Es jau nezinu, ko Valsts prezidents ar to ir domājis. **Viņš norādījis, ka likums neparedz mehānismu, kā šādu KNAB konfliktu ātri varētu atrisināt.**Likums nekad neparedzēs šādu mehānismu, kā var konfliktus atrisināt. Es gribu piebilst, ka kaut kā tai iepriekšējā periodā šādi jautājumi no premjera puses netika virzīti, ka vajadzētu izstrādāt mehānismu, kā ātri varētu atbrīvoties no esošā priekšnieka. **Nevis premjers, bet Valsts prezidents to norāda.**Prezidents jau laikam tik tieši nenorāda tik tieši, par ko ir runa.**Tad, kā jums šķiet, kas var stāvēt aiz vārdiem «kā šādu KNAB konfliktu ātri varētu atrisināt». Ir daudz citu variantu?**Es domāju, ka šāds konflikts nebūtu sācies, ja premjers jau no mūsu pirmās tikšanās reizes nebūtu akli nostājies vietnieku pusē. Premjers necenšas iedziļināties ne idejās, ne domās, mēģināt vērtēt racionalitāti. Es tagad varu atklāt tādu jaunu, par ko neesmu presē runājis – es biju ļoti pārsteigts par situāciju, kad es pirmo reizi mazināju nodaļu skaitu, tad manā klātbūtnē vietnieks pa telefonu ar pašu premjeru būtībā apstiprināja, ka šāds reglaments der. **Vietnieks vīriešu dzimtē? Tad tas ir Vilka kungs?**Viens no vietniekiem. Vietnieks jau nav jāsaka sieviešu vai vīriešu dzimtē. Bet tas mani uzreiz nošokēja. Pirmām kārtām, tāpēc, ka tas notika manā klātbūtnē. Otrkārt, tas, ka nevis tiek vērtēts reglaments, bet tas, ka tiek uzklausīts vienas amatpersonas viedoklis un pieņemts par baltu patiesību.**Vietnieki izteikušies, ka viņi neredz iespēju strādāt jūsu vadībā, ja konflikts noregulēsies jums labvēlīgi. Vai jūs vēl redzat iespēju strādāt ar šiem vietniekiem?**Manuprāt, abi vietnieki savu sakāmo pateica ļoti pārdomāti, bet rīcība no viņiem nesekoja… Ko viņi gaida?**Bet jūs īsti neatbildējāt uz jautājumu, vai jūs redzat iespēju ar šiem vietniekiem strādāt?**Es domāju, ka šī sadarbība veidojas no divām pusēm. Ja viena puse pasaka kategorisku nē, tad – kur lai es saskatu šo iespēju? Es to neredzu. **Bet, ja mēs vēlreiz iekāptu laika mašīnā, satiktos šeit pēc gada un jūs joprojām būtu priekšnieks. Tad šeit vairs nebūtu jūsu vietnieku?**Man atšķirībā no vietniekiem laikam ir tā sliktā īpašība, ka es stingri pieturēšos pie likumu ievērošanas. Kāda atbilstība amatam un veidam, kā atbrīvot no amata, ir jābūt stingri saskaņā ar likumu. Ja es redzēšu, ka ir šādas darbības, ka attiecīgā amatpersona nav tiesīga ieņemt amatu, tad es rīkošos. Bet pēc visa izskatās, ka amatpersonas pašas uz to virzās. (..) Viņi principā dara visu, lai varētu sabotēt iestādes darbu. Labi, nepatīku es, nepilda manus rīkojumus. Bet nākamais etaps jau ir vēl jautrāks – viņi nepilda arī premjera rīkojumus. **Jūs savulaik izteicāties, ka KNAB vajadzētu atteikties no partiju finanšu kontroles. Vai tas joprojām ir spēkā?**Es tagad precizēšu, kā es teicu. Es uzdevu tikai vienu jautājumu, kam es atbildi neesmu atradis līdz šim. Vai ir pareizi, ka izpildvaras institūcija veic šo funkciju? Vai tas nav jādara neatkarīgai iestādei? Pavisam vienkārši – premjers ir politiskās varas pārstāvis un vienlaicīgi viņš ir izpildvaras galva. Tuvojoties vēlēšanām, vai pārraugam nevar rasties vēlme ietekmēt šo gaitu, ja es esmu viņa pārraudzībā. Ir atstāts mehānisms, ka, ļoti gribot, var to izdarīt. Precedentu es redzu premjera pēdējā rezolūcijā, kur viņš ir pateicis, ka biroja reformas ir prettiesiskas, pamatojot ar lietderības apsvērumiem. Kur ir izslēgts, ka nākamā situācija būs, ka kādu manu lēmumu par soda uzlikšanu partijai viņš atzīs par prettiesisku un atcels? Es, protams, tagad filozofēju, bet tas pierāda, ka tā nav laba tendence. Pie mums bija augsta ranga Vācijas konstitucionālās tiesas pārstāvji, un, kad es viņiem uzzīmēju struktūru, kā tas pie mums notiek, viņi uzdeva tieši tādu pašu jautājumu – kā jūs to varat izskaidrot? Vai tā nevar ietekmēt jūsu pieņemtos lēmumu?**Kas tad ar to varētu nodarboties?**Risinājumi ir daudzi un dažādi. Ir valstis, kur tas ir pie centrālās vēlēšanu komisijas. Interesants modelis ir Zviedrijā, kur pašu partiju pārstāvji sanāk un uz vēlēšanu gaitu ir komisijā un kontrolē. Vēl ir variants – ja gribam partijas kontrolēt, tad ir jāņem nost premjera pārraudzība. Ir jādomā par neatkarīgas iestādes statusu – viens variants. Otrs variants – varbūt pietiktu, ja biroju pārraudzītu ģenerālprokurors, nevis politiķi. **No jūsu izteikumiem izriet, ka jūsu vadībā KNAB būtu jāpiedzīvo lielas pārmaiņas – strukturālas, funkcionālas, arī darbinieku maiņu. Ja KNAB varētu strādāt tā, kā jūs gribat, vai runa būtu par citu KNAB?**Nē, jo kodolu un darbiniekus es šeit redzu. Es vienkārši redzu daudzu vadošo darbinieku milzīgas ambīcijas un atsevišķos gadījumos kaut kas velk uz patvaļas pusi. Bet uz doto brīdi es redzu daudzus labus, perspektīvus darbiniekus, tajā skaitā no vecajiem darbiniekiem, no kuriem daļu es nākotnē gribētu redzēt priekšnieku amatā. Lai birojs ietu uz priekšu, jābūt komandai. Mani vietnieki ar mani komandā negribēja strādāt, tāpēc droši vien mums šo komandu izveidot arī neizdosies.**Tikai ar vietniekiem?**Vairāk problēmu es šeit īpaši neredzu. **Pārējie nodaļu vadītāji?**Tie, kas grib strādāt, tie arī strādās. Tie, kas gribēs domāt un vienoties, kādā veidā KNAB radīt neveselīgu situāciju… **Tātad, jūsuprāt, lai atrisinātu konfliktu, pietiktu ar atbrīvošanos no vietniekiem?**Manuprāt, vislabāk būtu, ja cilvēki, kuri ir paziņojuši, ka nevēlas strādāt ar mani kopā, varētu godīgi ņemt un to arī izdarīt, un ļaut birojam tālāk strādāt.**Vai birojs var bez šiem darbiniekiem iztikt?**Neaizstājamu cilvēku nav.**Tātad jūs esat tās pozīcijas atbalstītājs.**Jā, es esmu tās pozīcijas piekritējs, un to pašu es attiecinu uz sevi.**Izskanēja arī versija, ka jācērt visa galotne – jāaiziet gan jums, gan vietniekiem.**Lūdzu, cērtiet.**Kā jūs pats uz to raugāties?**Tas tāds provokatīvs jautājums, bet man šķiet, ka tas nav izpildāms. Tā varbūt jau ir iestrādei, lai biroju vispār likvidētu. Tā varbūt ir tāda sabiedrības viedokļa zondēšana. **Jūsuprāt, šāda opcija varētu parādīties?**Protams, ka varētu parādīties.**Ir signāli?**Nav. Ja sākšu par baumām runāt, tad man ir pilns ar visādiem signāliem, bet tādu konkrētu signālu nav.
Kas naktī neļautu gulēt Vilnītim? Pilna intervija ar KNAB vadītāju
Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) konflikta risinājums vēl nav redzams. Diena ar KNAB šefu Normundu Vilnīti, pret kuru asi iestājušies vietnieki Alvis Vilks un Juta Strīķe, kā arī lielākā daļa KNAB darbinieku, tiekas pāris dienu pēc tam, kad premjers izteicies – viņaprāt, N. Vilnītim no KNAB priekšnieka amata jāatkāpjas pašam.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.