Lietotā kodoldegviela izvesta saskaņā ar Latvijas un Krievijas valdību
vienošanos, izmantojot ASV Enerģijas departamenta Nacionālās
kodoldrošības administrācijas Globālā apdraudējuma mazināšanas
iniciatīvas ietvaru. Latvija ir pirmā valsts, kas iniciatīvas ietvaros
izvedusi visu PSRS laikā ievesto kodoldegvielu uz Krieviju.
Izlietotās degvielas transportēšana notikusi paaugstinātas drošības un
slepenības apstākļos. Kā minēja R. Vējonis: “Ar 14 kilogramiem pietiek
pus-atombumbas izveidei.” Savukārt, “Vides fakti” žurnālists Sandijs
Semjonovs vērsa uzmanību uz to, ka melnajā tirgū šāda krava varētu
maksāt miljoniem dolāru. Kodoldegvielas pārvietošanā iesaistījās iekšlietu, ārlietu un
satiksmes ministrijas, Galvenā Muitas pārvalde, Latvijas Dzelzceļš un
vairāki citi dienesti, tostarp robežsardze un Omega vienība.
Kodoldegvielas izvešana veikta sadarbojoties Latvijas, ASV Enerģijas departamenta, Krievijas Federācijas, Starptautiskās Atomenerģijas Aģentūras un EURATOM speciālistiem. Ir izvestas 77 augsti radioaktīvās kodoldegvielas kasetes, kas iepakotas 20 speciālajos konteineros. Konteineru kopējais svars ir 100 tonnas. Pēc radio aktivitātes apjoma izvestā kodoldegviela ir līdzvērtīga piecām radioaktīvo atkritumu glabātavām “Radons”, norāda R.Vējonis.
ASV Enerģijas departaments kodoldegvielas izvešanai un uzglabāšanai piešķīra 2,7 miljonus latu, savukārt Latvijas valdība 340 tūkstošus latu.
Kā informēja Bīstamo atkritumu pārvaldības valsts aģentūras direktors Andris Abramenkovs: “Darbs pie kodoldevielas izvešanas norisinājies kopš 1998. gada, kad slēgts Salaspils kodolreaktors. 2005. gada maijā izvesta svaigā kodoldegviela. Daļēji turpinās Salaspils kodolraktora demontāža.”