Ministre uzsvēra, ka viņa, strādājot izglītības nozarē desmitiem gadu, spiesta atzīt, ka izglītības sistēma bijusi pakļauta populismam un nekompetencei pārāk ilgu laiku. Par skolu tīkla optimizēšanu un programmu "Nauda seko skolēnam" Latvijā runāts jau 90.gadu otrajā pusē, taču diskusijas rit vēl patlaban.
"Sabiedrībā valda pareizs uzskats, ka naudas izglītībai bijis nevis par maz, bet gan tā ir neefektīvi izmantota," pauda Koķe, uzsverot, ka svarīgi sekot principam - dari, ko spēj, ar līdzekļiem kas tev pieejami.
Uzsverot atziņu, ka izglītība ir jebkuras valsts nākotnes garants, ikdienā jāstrādā, lai gaidāmā finansējuma mazināšana būtu iespējami nesāpīga pedagogiem, pauda Koķe.
Viņa norādīja, ka izglītības nozarei šogad jau noņemts 91 miljons latu un jūnijā līdz ar budžeta grozījumiem to skars vēl 51 miljona latu liels mazinājums, tostarp 34 miljoni pašvaldību līdzmaksājumiem. Apzinoties šos apstākļus, Izglītības un zinātnes ministrijai jāmeklē risinājumi, kā ietaupīt, nesagraujot sistēmu.
Meklējot iespējas samazināt izdevumus, jāatrod katru mazāko iespēju izdevumu mazināšanā, rodot liekos izdevumus par skolu uzturēšanu, samazinot skolu direktoru vietnieku skaitu.
Konferences dalībnieku skaļus komentārus un kņadu izsauca Koķes paustais par iespējamiem vieglākajiem risinājumiem līdzekļu ietaupīšanai, tostarp iespējamība skolotājiem doties bezalgas atvaļinājumā, saņemt Eiropas institūciju sniegtās iespējas piedalīties izglītības projektos un saņemt par to stipendijas. Tāpat ministre aicināja skolotājus vairāk pievērsties studijām doktorantūrā. "Ceru uz pedagogu izpratni," pauda Koķe.
Vienlaicīgi ministre atzina, ka ministrija bieži vien nav pārāk atvērta sabiedrībai un bieži savus lēmumus ierēdņi veic savā vidē. Taču uzteicami ir tādi sociālie partneri kā LIZDA, kas aktīvi līdzdarbojušies gan izglītības budžeta izveidē, gan sniedzot konkrētus priekšlikumus dažādu izglītības sektoru attīstībai.
"Skolotāja darbs ir stabils, humāns un interesants," uzsvēra ministre, piebilstot, ka, piemēram, Francijā ekonomiskās krīzes apstākļos skolotāju skaitam ir tendence pieaugt. Viņa pauda cerību, ka Latvijā būs tāpat.
Runas noslēgumā ministre ar humoru piebilda, ka ne velti LIZDA rīkotais izglītības un zinātnes darbinieku gājiens noritējis auna horoskopa zīmē. Auns ir spītīgs un prasīgs. Savukārt pašas ministres zodiaka zīme ir vērsis, kas ir strādīgs, stingrs un prasīgs. "Tāda es būšu," solīja Koķe.
Sestdien notiek LIZDA organizētā konference, kurā vairāk nekā 200 dalībnieku diskutē par risinājumiem ekonomiskās krīzes apstākļos saglabāt izglītību un zinātni Latvijā. Konference notiek dažas dienas pēc skolotāju protesta gājiena, kas pulcēja 10 000 dalībnieku.