Pēc sešiem Latvijā nodzīvotiem gadiem, kas aizvadīti, cieši sadarbojoties ar dažādu radošo nozaru pārstāvjiem un galvenokārt tieši ar modes māksliniekiem, man tomēr jāsecina, ka Latvijas modes industrija patlaban nevar lepoties ar augstiem sasniegumiem un labu industrijas stāvokli.
Jā, Latvijā netrūkst patiesi talantīgu mākslinieku. Taču tas, kā trūkst, ir augstvērtīgas izglītības iegūšanas iespējas topošajiem modes profesionāļiem. Tieši jauno mākslinieku izglītība, tās iegūšanas laikā saņemtā pieredze un iedvesma inovatīvai profesionālai darbībai ir svarīgākais pamatakmens, kas nepieciešams veiksmīgai industrijas attīstībai un aizvien jauniem sasniegumiem.
Te gan jāuzsver, ka nekādā veidā nav noniecināmas Latvijas mākslas skolas un Mākslas akadēmija, taču jautājums ir — vai esošās mākslas izglītības programmas un sistēma ir spējīgas pārbīdīt pašreizējās mākslas robežas, ieaudzināt jaunajos māksliniekos vēlmi un spēju radīt pilnīgi no jauna šīs robežas, un kļūt par pašu labāko, kas ir katra spēkos. Tieši jauno mākslinieku izglītības jautājums ir tas trūkstošais ķēdes posms, bez kura Latvijas modes industrija nevar pilnvērtīgi attīstīties, lai nodrošinātu sev vietu starptautiskajā arēnā.
No otras puses, pastāv arī vēl kāds industrijas attīstības kavēklis — teju neesošā saikne starp Latvijas modes māksliniekiem un vietējiem apģērbu ražotājiem. Šo divu pušu sadarbības trūkums nopietni kavē industrijas attīstību, jo būtībā noved pie tā, ka vairākuma modes mākslinieku izstrādātās kolekcijas paliek tikai uz atsevišķu modes skašu mēles — pie plašākas publikas tās nekad nenonāk. Tomēr šī problēmsituācija ir salīdzinoši viegli risināma — - tas ir tikai pareizas komunikācijas jautājums.
Ņemot vērā pašreizējo industrijas situāciju, kas ir tas, kas spētu to pacelt un rosināt attīstību? Domāju, vissvarīgākais un nepieciešamākais faktors Latvijas modes pasaules izaugsmei ir spēcīgi līderi, aizstāvji. Ir nepieciešami enerģiski un apņēmības bagāti cilvēki, kas spēj saskatīt un saprast milzīgo Latvijas modes dizaineru attīstības un sasniegumu potenciālu un ir gatavi to aprūpēt un veicināt. Zināms, ja neviens neko neuzsāk, tad nekas arī nevar notikt. Un tomēr par nožēlu jāatzīst, ka šobrīd šādus pienākumus un lomu uzņemties nav gatavs neviens.
Pēdējos gados zināmā mērā industrijas aizstāvja lomu ir uzņēmusies Baltijas Modes federācija, bez kuras ieguldījuma Latvijas modes industrija būtu faktiski nezināma un pat neesoša. Tomēr arī šīs organizācijas iespējas, darbojoties kā vienīgajam industrijas dzīvības veicinātājam, ir ierobežotas. Vienlaikus jāatzīst, ka no biznesa viedokļa un tirdzniecības apjomiem modes industrijā Latvijā īpaša attīstība vai pieaugums nav bijis vērojams.
Un tomēr, veroties Latvijas modes industrijas nākotnē, nedrīkst zaudēt cerības. Patiesi — situācija un perspektīvu līderu trūkums, kas valda pašlaik, varētu likt arī nākotni redzēt visai drūmos toņos. Taču Latvijas modes industrijai un tās potenciālajiem atbalstītājiem ir jātic tās iespējām, jo talantu šeit ir tiešām daudz. Protams, vienas nakts, pat ne viena gada laikā Latvija nekļūs par modes Meku ar īpašu vietu uz pasaules modes skatuves.
Taču ir jāņem vērā, ka starptautiskās atzinības izcīnīšana un savas vietas iekarošana nav bijis viegls uzdevums nevienai no Eiropas valstu modes industrijām. Tādas valstis kā Itālija, Francija, arī Beļģija desmitiem gadu nenogurstoši strādāja, lai iegūtu tās pozīcijas, kādas pasaules mēroga modes arēnā tām šobrīd pieder. Un šo valstu modes industrijas joprojām aktīvi cīnās, lai arī turpmāk noturētu šīs iegūtās vietas, starptautisko atzinību un nozīmi.
Tieši šī uzdevuma veikšanai pastāv tādas institūcijas kā, piemēram, Flandrijas modes institūts Beļģijā, Modes darbinieku federācija (La Chambre Syndicale de la Mode) Francijā un Nīderlandes Modes fonds, kas visus savus centienus velta industrijas atbalstīšanai un popularizēšanai.
Atsevišķi vietējās modes pasaules popularizēšanas pasākumi pēdējos gados ir notikuši arī Latvijā. Regulāri tiek organizēts pasākums Riga Fashion Week, vairākkārt noticis arī modes kulta pasākums [moment], un jau vairākus gadus tiek organizēts arī rudens modes pasākums Fashion is Passion. Protams, optimāla situācija būtu, ja regulāri tiktu organizēts kāds vienots, industriju visaptverošs pasākums. Taču jebkurš modes industriju popularizējošs un izceļošs pasākums ar labu un oriģinālu pamatideju industrijai kopumā dod tikai pozitīvu ieguldījumu. Piemēram, arī šogad un pat tieši šobrīd risinās jaunais Fashion is Passion pasākums, kas sadarbībā ar tirdzniecības centru Domina šogad veidots, koncentrējoties uz Latvijas jauno modes dizaineru darbiem, kā īpašs skiču konkurss ar vērtīgu galveno balvu jauno dizaineru atbalstam.
Industrijas un it sevišķi jauno dizaineru atbalstoši un darbību veicinoši pasākumi, kas ļauj māksliniekiem pilnvērtīgi radoši izpausties, atgādina pārējai sabiedrībai, ka pastāv tāda lieta kā Latvijas modes industrija. Un, pievēršot uzmanību ar šādiem pasākumiem, pastāv cerība, ka aizvien jauni uzņēmumi un cilvēki ieinteresēsies par industrijas un tās talantīgo darboņu atbalstīšanu.
Mode lielākā vai mazākā mērā ir neatņemama mūsu ikdienas dzīves sastāvdaļa neatkarīgi no tā, ko katrs darām. Un, ja reiz tā, tad kādēļ gan mums neatbalstīt mūsu vietējo — Latvijas modi. Kā jau minēju, industrija nedrīkst zaudēt ticību sev un gaišākas nākotnes redzējumu. Raugoties uz atbalsta pasākumiem, kas jau notiek, gribētos cerēt, ka tas ir sākums plašākam un nopietnākam industrijas atbalstam, kas spēs ar laiku Latvijas modes dizainerus darīt atpazīstamus arī ārpus šīs valsts robežām. Tomēr tas nenotiks bez ieguldīta darba un visu ieinteresēto pušu apvienošanās un sadarbības.