"Manuprāt, valdības vadītājam būtu jābūt personībai, kam līdztekus politiskai kompetencei un profesionālām zināšanām piemīt inteliģence, augsta morāle un kultūra, spēja, valstij kalpojot, pacelties virs personīgas vai partejiskas ieinteresētības. Viņam būtu jābūt pietiekami - ja gribat - cēlsirdīgam, lai iejustos trūcīgo un neaizsargāto cilvēku stāvoklī un nevērtētu zemu viņu vajadzības," aģentūrai BNS, lūgts nosaukt, viņaprāt, jaunā premjera nepieciešamākās īpašības, minēja Latvijas Evaņģēliski luteriskās baznīcas (LELB) arhibīskaps Jānis Vanags.
Par svarīgu īpašību viņš arī uzsvēra strādīgumu, atzīstot, ka to augstu vērtējis demisionējušā premjera Ivara Godmaņa (LPP/LC) raksturā. Savukārt "nebūtu labi, ja valsts vadītājs būtu līdz amatam neizaudzis, sīku interešu vadīts tehnokrāts vai polittehnologs 'sine nobilitate'".
"Manuprāt, daudz pasaka manis citētie Salamana vārdi: "Par trim lietām nodreb zeme, un ceturto tā arī nevar panest: nemieru rada vispirms vergs, kļūdams par ķēniņu, tāpat nejēga, kad viņš ir pārmērīgi maizes paēdis... un kalpone, ja viņa stājas savas kundzes vietā"," viņš vēl norādīja.
"Otrkārt, es domāju, ka jaunajam Ministru prezidentam būtu jāsaprot tas, ko, spriežot pēc runām, visi patlaban ir aizmirsuši. Ekonomiskajai krīzei un vēl jo vairāk uzticības krīzei ir morālas saknes," atgādināja arhibīskaps, atzīstot, ka, viņaprāt, ir aplami vispirms risināt ekonomikas jautājumus un uzskatīt, ka "par pārējo varēs domāt pēc tam".
"Latviju no krīzes neizvedīs neviens, kas nav gatavs ētiskai atjaunotnei. Tas ir sakāms arī Saeimas pirmstermiņa vēlēšanu sakarā. Tās neko nedos, ja ievēlētajiem politiskajiem spēkiem - gan vecajiem, gan jaunajiem - nebūs skaidru morāles uzstādījumu, kas īstenotos ne tikai vārdos, bet arī darbībā," norādīja LELB vadītājs.
Viņš gan atturējās pagaidām balsot par vai pret kādu no nosauktajiem premjera amata kandidātiem, norādot, ka šī izvēle ir Valsts prezidenta uzdevums un atbildība. "Es tikai vēlējos atgādināt, manuprāt, svarīgas īpašības, kas prezidentam arī būtu jāņem vērā, izraugot jauno premjeru. Būtu jālūkojas, vai kandidāta līdzšinējā darbība rosina cieņu pret viņu kā personību. Lai atgūtu uzticību valsts varai, vispirms jāciena tās pārstāvji," vēl uzsvēra Vanags.
Savukārt lūgts paust savu viedokli par bezpartejiska premjera iespēju, arhibīskaps vien teica, ka normālā situācijā valdības vadītājs tomēr nāk no kādas partijas. "Bezpartejiska premjera meklēšana būtu signāls, ka valsts vairs pilnā mērā neuzticas demokrātijai, kuras pamatā ir politisko partiju sistēma," viņš minēja.
Arī Romas Katoļu baznīcas arhibīskaps kardināls Jānis Pujats aģentūrai BNS sacīja, ka uz jaunās valdības veidošanas procesu skatās no garīdznieka redzes punkta, tādēļ, viņaprāt, noteicošajiem jaunā premjera izvēlē vajadzētu būt šā cilvēka kristīgajiem uzskatiem.
"Ja nē, tad sāks jukt paši sabiedrības pamati, ātri vien ģimene paliks kā irdena masa, nevis solīds cementēts sabiedrības pamats," viņš minēja, norādot, ka šādi mēģinājumi padarīt ģimeni mazsvarīgu jau ir bijuši vairākkārt, kad mēģināts Saeimā pieņemt likumu grozījumus, kas degradē ģimenes jēdzienu.
"Es domāju, ka visām krīzēm pamatā tomēr ir morālas un garīgas dabas faktori. Jo pirmais, ko cilvēks dara vai domā, - viņš taču visu izplāno jau pats sevī un tikai tad to dara. Un, ja viņš strādās un domās pēc Dieva baušļiem un likumiem, tad katrā ziņā krīze būs reta parādība," skaidroja Pujats.
"Šajā gadījumā premjeram vajadzētu būt tomēr ne tikai saimnieciskajā dzīvē speciālistam, bet arī ļoti godīgam morālā un kristīgā ziņā. Tad būtu aizsargāti arī tie dziļākie slāņi," uzsvēra kardināls, atzīstot arī, ka Saeima tomēr bieži pārāk daudz paļaujas uz speciālistu viedokli un, to ņemot vērā, "nospiež tikai balsošanas podziņas". Tādēļ jaunajam premjeram jābūt ar pietiekamu autoritāti, lai viņā ieklausītos un viņš nepieļautu nepareizus lēmumus.
Arī Pujats paust savu viedokli par katru konkrēto līdz šim nosaukto premjera amata kandidātu atturējās, vien norādot, ka nevar tos vērtēt, jo nepazīst. "Bet varu tikai pateikt to, ka vadošajos augstākajos amatos būtu jābūt tomēr cilvēkiem, kas ir ar kristīgu dzīves pieredzi un kristīgiem dzīves uzskatiem, jo morāles joma ir ļoti svarīga, tamdēļ ka visas nebūšanas ceļas no amorāliem principiem," viņš vēl piebilda.