Pirms pievērsties manas atstādināšanas mēģinājuma patiesajiem iemesliem, gribu paskaidrot, kas tad šobrīd ir mainījies Jūrmalas pilsētas domē, ka astoņus mēnešus pirms pašvaldību vēlēšanām minētie deputāti izšķīrušies rīkot kārtējo apvērsumu. Iemesli, acīmredzami, ir divi. Pirmkārt, pēc Aigara Kalvīša “trekno gadu” skaļās izgāšanās, Tautas partija šobrīd neieņem nevienu vadošu amatu ne valdībā, ne kādā no Latvijas lielajām pilsētām, izņemot Valmieru. Tautas partijai, lai atgūtu pabalējušo reitingu un uz kaut ko cerētu nākamā gada pašvaldību un Eiroparlamenta vēlēšanās, akūti ir nepieciešams nokļūt pie varas vismaz kādā no pilsētām. Pirmais mēģinājums šā gada aprīlī ar lielu blīkšķi izgāzās. Otrkārt, pēc Augstākās tiesas sprieduma deputāta mandātu zaudēja no LPP domē ievēlētais Juris Hlevickis un viņa vietu ieņēma Andrejs Kondratjuks, kurš uzreiz pieslējās opozīcijas rindām. Abu minēto iemeslu dēļ varu droši apgalvot, ka par mēra nomaiņu valdību veidojošās partijas TP, LPP un TB/LNNK vienojās ne jau Jūrmalā, bet gan Rīgā. Ja atceramies Jura Hlevicka krimināllietas materiālus, tad jau tūlīt pēc šī domes sasaukuma ievēlēšanas Andris Šķēle nodarbojās ar “lielākā kretīna” meklējumiem Jūrmalas domē ievēlēto deputātu vidū. Arī Ainārs Šlesers aktīvi piedalījās šajās sarunās. Nu šķiet, šie meklējumi pateicoties tam, ka TB/LNNK, nododot savus vēlētājus, vienojusies kopējā koalīcijā ar PCTVL, ir vainagojušies panākumiem.
Taču atgriezīsimies pie apvērsuma organizētāju formālajiem manai atstādināšanai minētajiem iemesliem. Ņemot vērā, ka līdz pašvaldību vēlēšanām atlikuši vairs tikai astoņi mēneši varētu domāt, ka mēra atcelšanai ir kādi būtiski iemesli un argumenti. Taču iesnieguma parakstītāji tādus nav spējuši atrast. Vienīgais viņu iesniegumā minētais manis atcelšanas iemesls - “lai uzlabotu Jūrmalas pilsētas pašvaldības darbu”.
Ko tad pēc apvērsuma organizētāju domām nozīmē uzlabot darbu? Kaut ko uzlabot pašvaldības darbā vai Tautas partijai sagrābt ekonomisko varu Jūrmalā un ar “pasaciņām” spodrināt savu tēlu pirms vēlēšanām? Diemžēl pārrunās ar apvērsuma organizētājiem neesmu dzirdējis nevienu racionālu un pamatotu ideju, kā uzlabot domes darbu. Zināmu skaidrību viņu plānos ienes mēra amata kandidāta Ģirta Trenča dīvainie paziņojumi presei. Ģ.Trencis runā “par budžeta līdzekļu piešķiršanu lielajiem projektiem”. Kādi tad ir lielie projekti, kuriem netiek piešķirti līdzekļi? Liels un nozīmīgs projekts ir mājokļu programmas realizācija, kura piecu gadu laikā ļautu likvidēt dzīvokļu rindu Jūrmalā. Šobrīd ir izdarīts viss, lai varētu uzsākt pirmās pašvaldības mājas celtniecību. Taču Ģ.Trencis un viņa atbalstītāji ar sadomātiem argumentiem iestājas par to, lai pašvaldība dzīvokļus par daudz lielāku cenu pirktu no mākleriem vai privāto projektu attīstītājiem. Vēl vairāk - pateicoties Ģ.Trencim un viņa sabiedrotajiem pašvaldība zaudē mērķdotācijas, kuras saņemtu, ja pati būvētu dzīvokļus. Šis piemērs, manuprāt, skaidri parāda, ka ar “budžeta līdzekļu piešķiršanu lielajiem projektiem” apvērsuma organizatori un atbalstītāji saprot ekonomiskajās grūtībās nonākušo aiz partijām stāvošo uzņēmēju nevis jūrmalnieku un pašvaldības intereses. Man pārmet to, ka es šos dzīvokļus gribu būvēt lētāk nevis lobēt “zilās liesmās” degošus projektus, jo aiz tiem stāv ar partijām saistīti cilvēki.
Vienīgi kā komisku var vērtēt arī citu Ģ.Trenča paziņojumos minēto argumentu - “savādos Jūrmalas domes iepirkumus”. Ģ.Trencis ir iepirkumu komisijas loceklis. Maniem opozicionāriem pieslējušais deputāts Jānis Kuzins ir gan iepirkumu komisijas priekšsēdētājs, gan Iepirkumu biroja vadītājs, un tieši viņš ir atbildīgs par iepirkumu taisnīgu, godīgu un caurspīdīgu norisi. Ja jau iepirkumi ir “savādi”, tad Ģ.Trencim kopā ar J. Kuzinu vajadzētu pieprasīt nevis mēra, bet gan J.Kuzina atcelšanu no amata.
Jau kā pilnīgus realitātei neatbilstošus murgus iespējams vērtēt Ģ. Trenča solījumus ko viņš “uzlabos” Tautas partijas apvērsuma izdošanās gadījumā. Piemēram, Ģ. Trencis sola samazināt apkures tarifus. SIA “Jūrmalas siltums” siltumenerģijas ražošanai izmanto dabasgāzi, kuru iepērk no “Latvijas Gāzes”. Savukārt “Latvijas Gāzes” piegādātā dabasgāzes tarifus visā valstī apstiprina Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija. Sākot ar 1. oktobri šis tarifs ir pieaudzis par aptuveni 70%. SIA “Jūrmalas siltums” iedzīvotājiem piegādātās siltumenerģijas tarifs ir pieaudzis par 26%. Turklāt SIA “Jūrmalas siltums” iedzīvotājiem piegādātās siltumenerģijas tarifu apstiprina Jūrmalas Sabiedrisko pakalpojumu regulators, un domes priekšsēdētājam nav pat teorētisku iespēju ietekmēt tā darbu.
Vai nu sliktas atmiņas dēļ, vai apzinoties savu nespēju ko reāli piedāvāt jūrmalniekiem, “jaunizceptais” mēra amata kandidāts pirms vēlēšanām cenšas piesavināties arī pašreizējās koalīcijas darbu. Proti, Ģ.Trencis sola nekavējoties ķerties pie sociālo jautājumu - pabalstu un piemaksu risināšanas. Šos jautājumus, rodot papildu līdzekļus palīdzībai maznodrošinātajiem, pensionāriem u.c. sociāli mazaizsargātām grupām, Jūrmalas pilsētas dome atrisināja jau septembrī.
Nobeigumā vēlos uzsvērt, ka neuzskatu, ka pie domes priekšsēdētāja krēsla man būtu jāturas par katru cenu. Es būtu gatavs atkāpties, ja “gāzējiem” būtu pamatots, uz ekonomiskiem aprēķiniem balstīts plāns, kā labāk vadīt Jūrmalas pašvaldību, nevis vienīgi plāni par “budžeta līdzekļu piešķiršanu” ar partijām saistītu cilvēku “lielajiem projektiem” un tukši, nerealizējami solījumi.