«RS grāmatvedības uzskaite nav iekārtota pa sabiedrisko pakalpojumu veidiem un nav pilnībā nodalīta no pārējās komercdarbības,» skaidro Valsts kontroliere Ingūna Sudraba. Tas nozīmē, ka tarifa aprēķinā RS iekļāvusi ne tikai sabiedriskā transporta nodrošināšanas izdevumus, bet arī citu savu struktūru — autobāzes un autostāvvietas — izmaksas.
Izlasi
Rīgas satiksmes komentārs par VK revīzija secinājumiem
Turklāt izdevumos iekļauta arī sponsorēšana, ziedošana un dāvināšana. Piemēram, pusmiljonu latu RS šogad bija plānojusi izmaksāt prēmijās un dāvanās, kas nav saistītas ar darba attiecībām, proti, bijušajiem darbiniekiem. Arī sporta klubam Rīga atvēlēti 18 000 latu, bet basketbola klubam ASK — gandrīz 700 latu. Vairāk nekā 300 tūkstoši latu novēlēti arī RS darbinieku arodbiedrībai. «Sponsorēt un ziedot uzņēmums var. Tas ir labi. Tikai kāpēc rīdziniekam par to jāmaksā? To nedrīkst iekļaut tarifa aprēķinā,» saka I.Sudraba. Kopumā VK aprēķinājusi, ka 2006.gada faktiskie sabiedriskā transporta izdevumi ir par 1,1 miljonu mazāki nekā tarifa aprēķinā RS uzrādījusi.
Revīzijā atklāti vēl vairāki pārkāpumi. Piemēram, kasieri — inkasenti par saņemto skaidro naudu no konduktoriem par biļešu realizācijas ieņēmumiem nekārto kases grāmatu. RS nepildot arī noteikto reisu skaitu, piemēram, 2006.gada oktobrī reisu izpilde bijusi 97% apjomā. Pārkāpts arī Darba likums — šoferu virsstundas pārsniedz likumā noteikto virsstundu skaitu. Revidenti konstatējuši gadījumus, kad autobusu vadītāji nostrādājuši 315 darba stundas mēnesī. I.Sudraba teic, ka tas ir nopietns pārkāpums, jo vadītāji, regulāri strādājot virsstundas, var apdraudēt pasažieru un satiksmes drošību.
Revīzija RS veikta par 2006.gadu. VK revīziju uzņēmumā izlēma veikt pagājušā gada nogalē — laikā, kad RS stīvējās ar Rīgas sabiedrisko pakalpojumu regulatoru par braukšanas tarifu pacelšanu. Regulators toreiz kā nepamatotu noraidīja 40 santīmu braukšanas maksu, taču apstiprināja 30 santīmus.
«Gan 2006. gadā, gan šogad veiktie aprēķini veikti, stingri ievērojot tarifa aprēķināšanas metodiku, kuru nosaka Ministru kabineta noteikumi,» informēja RS preses sekretāre Iluta Bērziņa. Viņa norāda, ka VK konstatētās nepilnības revīzijā par 2006. gadu saistītas ar Rīgas pilsētas transporta uzņēmumu — Rīgas satiksme, Tramvaju un trolejbusu pārvalde, Autobāze un Autostāvvietas — apvienošanos 2005.gadā. Līdz 2005.gadam katrs no minētajiem uzņēmumiem savu darbību, tajā skaitā arī grāmatvedības organizāciju veica patstāvīgi, bet pēc apvienošanās tika uzsākts darbietilpīgs process vienotas grāmatvedības, vienotas personāla politikas, informācijas un dokumentu aprites ieviešanai. Tāpat optimizācija un apvienošana skāra arī transporta uzņēmumu pakalpojumus un šis process tiek turpināts arī šobrīd.