Apdrošinātājs skaidro, ka nolēmis ieviest jauno pakalpojumu, analizējot Skandināvijas kolēģu pieredzi un aptaujājot 1200 autovadītājus Latvijā. Aptauja rāda, ka 74% Latvijas autovadītāju vecumā no 20 līdz 49 gadiem nejaušības dēļ visbiežāk izdarītais pārkāpums ir ātruma pārsniegšana līdz 20 km/h. Valsts policijas (VP) Ceļu policijas dati liecina, ka šī gada pirmajos piecos mēnešos no 119 976 uz Latvijas ceļiem sodīto autovadītāju 44 267 jeb 37% sodīti par ātruma limita pārsniegšanu.
BTA uzskata, ka šis pārkāpums uzskatāms par mazāk bīstamu, jo par to nepienākas soda punkti un naudassods nepārsniedz 20 latus. «Skandināvijā ir ļoti plašs segums — var apdrošināties arī pret ātruma pārsniegšanu, kas lielāka par 20 km/h, kā arī apstāšanos zem aizliedzošas zīmes,» ātruma polisei veltītā preses konferencē pirmdien uzsvēra BTA valdes priekšsēdētājs Gints Danzbergs. Pagaidām pie BTA ātruma polises var tikt, nopērkot BTA OCTA polisi internetā uz gadu, taču ar laiku polisi plānots piedāvāt kā atsevišķu pakalpojumu.
Ātruma polisi atbalsta VP Kārtības policija, kuras pārstāvis Haralds Laidiņš tajā saskata trīs pozitīvas īpašības — ātrāka soda nomaksa valsts budžetā, mazāk strīdu starp policistu un vadītāju, kā arī mazāks korupcijas risks.
Citās domās ir Kārtības policijas struktūrā ietilpstošās Ceļu policijas priekšnieks Edmunds Zivtiņš: «Sanāk, ka BTA atbalsta ātruma pārsniegšanu, kas ir ļoti nopietns pārkāpums.» Savukārt krimināltiesību eksperts Andrejs Judins uzskata, ka «sodu uzliek ne jau tādēļ, lai valsts kļūtu bagāta; tas ir audzināšanas veids, bet gadījumā, ka pārkāpēja vietā sodu nomaksā apdrošinātājs, audzināšanas moments izpaliek, jo pārkāpējam nav jāmaksā».
Jāpiebilst, ka sods vadītājam būs jāapmaksā pašam, līdz ar to «piecīšu» problēma netiks atrisināta. Pēc pārkāpēja iesnieguma un tam pievienotas kvīts par soda nomaksu BTA trīs dienu laikā izlems, vai izmaksāt atlīdzību. G.Danzbergs skaidro, ka šo lēmumu apdrošinātājs pieņems, balstoties uz vadītāja rakstītu paskaidrojumu.
Citi apdrošināji pagaidām neplāno piedāvāt “ātruma polisi”, noskaidroja aģentūra BNS.
"Mūsu skatījumā šāds piedāvājums no apdrošinātāja puses ir pretrunā ar apdrošināšanas būtību. Apdrošināšana paredzēta gadījumiem, kad notiek nelaimes gadījums. Ātruma pārsniegšana ir tīša pretlikumīga darbība, kas turklāt palielina šo nelaimes gadījumu risku," klāstīja apdrošināšanas sabiedrības "Gjensidige Baltic" pārstāve Ilze Krieva.
Viņa gan vērsa uzmanību uz to, ka Latvijā varētu būt liels pieprasījums pēc attiecīgās apdrošināšanas, paskaidrojot, ka BTA šo piedāvājumu izmanto kā klientu piesaistes instrumentu ar mērķi pievērst uzmanību un palielināt OCTA pārdošanas apjomu. "Iespējams, ka tas viņiem arī izdosies, bet grūti pateikt, kādi būs rezultāti ilgtermiņā," atzina I.Krieva.
Arī risku apdrošināšanas sabiedrības "Balta" OCTA produkta vadītāja Inga Bāliņa aģentūrai BNS norādīja - katra kompānija meklē veidus, kā piesaistīt klientus, vēršot uzmanību uz to, ka OCTA pēc būtības visās kompānijās ir vienāds produkts un tāpēc, lai piesaistītu klientu, ar kaut ko ir jāatšķiras.
"Ņemot vērā Latvijā pastāvošo braukšanas kultūru un lielo ceļu satiksmes negadījumu skaitu, kas saistīti ar atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu, pastāv risks, ka šāda apdrošināšanas veida piedāvāšana var veicināt negatīvu tendenci. Autobraucēji ar šādu polisi kabatā turpmāk varēs pārvietoties ar mazāku atbildības izjūtu, jo zinās, ka viņiem ir apdrošināšanas polise, kas pasargā no soda par pārkāpuma izdarīšanu," uzskata "Balta" OCTA produkta vadītāja.
(papildināta ar pēdējām rindkopām - citu apdrošinātāju viedokļiem)