Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +8 °C
Viegls lietus
Otrdiena, 1. oktobris
Lāsma, Zanda, Zandis

papildināta - Vandaļu dēļ grib ķerties pie pilsoniskās brīvības

Pēc savainotiem policistiem, sasistiem stikliem un sabojātiem auto par nākamo upuri pēc vandaļu izraisītajām nekārtībām Vecrīgā var kļūt pilsoniskā brīvība, jo valdība varētu ierobežot vietas, kur Rīgā rīkot masu pasākumus un cik daudz cilvēku tajos var piedalīties. Trešdienas pēcpusdienā jau nomierinājies premjers Ivars Godmanis (LPP/LC) to skaidroja ar policijas viedokli par Vecrīgu kā nepiemērotu vietu masu pasākumiem, jo šauro ielu dēļ grūti savaldīt protestētājus.

Īsi pēc grautiņa beigām viņš bija tiešāks: esot pārkāpta sarkanā līnija, un "demokrātiskas frāzes lietot jēgas nav". Valdība trešdien sāka apsvērt likumu grozījumus, kas noteiktu liegumu protestēt Vecrīgā, lielāku pieļaujamo attālumu no noteiktām ēkām un maksimālo protesta dalībnieku skaitu. Premjera nostāju atbalsta arī policijas vadība un Rīgas mērs. Bijušais policijas priekšnieks Juris Rekšņa Dienai atzina, ka policijai Vecrīga vienmēr bijusi sāpe, jo šauro ielu dēļ pie Doma laukuma mēdz veidoties tā saucamās piltuves un cilvēkiem, piemēram, sprādzienu gadījumā pūlī ir grūti evakuēties. "No policijas viedokļa, protams, visērtāk būtu pasākumus rīkot Bolderājā, bet, piedodiet, mēs pagaidām dzīvojam demokrātiskā valstī," teica J.Rekšņa. Igaunijas policijā Dienai apliecināja, ka pēc Tallinas grautiņiem, kuru savaldīšanā atšķirībā no Latvijas uzreiz iesaistītījās vairāki tūkstoši policistu, neviens nav rosinājis liegt publisku pasākumu rīkošanu Tallinas centrā vai vecpilsētā. Nodomu asi kritizē tiesībsargs Romāns Apsītis, kurš norāda, ka valstij ir pienākums izvēlēties atbilstošus līdzekļus, lai tiesiska demonstrācija noritētu mierīgi. "Pulcēšanās brīvības īstenošana nenozīmē tikai neiejaukšanos no valsts puses, tā dažkārt prasa arī noteiktu valsts rīcību, lai nodrošinātu Satversmē noteikto tiesību īstenošanu," saka R.Apsītis un atgādina, ka tiesības uz miermīlīgu pulcēšanos ir viena no demokrātiskas sabiedrības pamatvērtībām, ko valsts drīkst ierobežot tikai retos gadījumos un ar būtiskiem argumentiem. "Nav pieņemami, ka augstas valsts amatpersonas dēvētu vardarbīgas akcijas (..) par demokrātijas izpausmi vai pāraugšanu citā kvalitātē, tādējādi maldinot sabiedrību par demokrātijas jēdziena izpratni vai pat to diskreditējot," uzskata tiesībsargs. Ierobežojumus vajagot vērtēt katrā konkrētā gadījumā, nevis noteikt vispārīgu aizliegumu. Virkne sabiedrībā pazīstamu cilvēku trešdien izplatīja atklātu vēstuli, kurā aicināja premjeru pārdomāt steigā izteiktos apgalvojumus par demokrātiskajiem procesiem Latvijā. "Šī koalīcija darbojas kā pašaizsargāšanās mehānisms, un man ir sajūta, ka pilsonisko brīvību ierobežošana ir viņu mērķis. Demonstrācijās parasti sanāk cilvēku labākā daļa, kam nav vienalga, kas ar valsti notiek, bet otrā pusē ir attieksme, ka jūs mums traucējat strādāt, mēli aiz zobiem. Vandaļu dēļ, kuru savaldīšanā biija vērojams neticams diletantisms, diskreditēt un ierobežot visus?" retoriski vaicāja komponists Pēteris Vasks. "Tauta ilgi cieta klusu, jo bija šī sajūta — tā ir mūsu zeme, valdība, valsts, bet lietussargu revolūcija un referendums bija zīmes, ka sarkanā līnija ir pārkāpta.


(papildināta  ar viedokļiem labajā pusē)

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

VIEDOKĻI

Starptautiskās cilvēktiesību organizācijas Human Rights Watch pārstāve Aislinga Reidija:

Valdībām ir tiesības ieviest ierobežojumus pulcēšanās brīvībai, īpaši ja to mērķis ir novērst sabiedriskas nekārtības vai noziegumus. Taču, tā kā pulcēšanās tiesības ir tik fundamentāla demokrātiskas valsts daļa, plaši ierobežojumi ir jāizvērtē ārkārtīgi rūpīgi. Eiropas Cilvēktiesību tiesa spriedumos ir skaidri atzinusi, ka nelikumīgas situācijas - tādas kā nekārtības - neattaisno pulcēšanās brīvības ierobežošanu.  Ir jājautā, vai šie ierobežojumi būtu proporcionāli. Vai protestētājiem netālu ir vieta ar pietiekamu atpazīstamību, kur noturēt demosntrācijas? Vai aizliegums ir īslaicīgs vai tiks pārskatīts laiku pa laikam? Kā sodīs personas, kas mēģinās demonstrēt vecpilsētā? Ja nav īstas alternatīvas, aizliegums ir pastāvīgs un un tiek piedāvāts sodīt pat miermīlīgus demonstrētājus par pulcēšanos laukumā, tad ierobežojums nebūtu likumīgs.

Vita Matīsa,  politoloģe:

Pūlis kā tads mani nepievelk,  drīzāk otrādi – es no tā mēdzu izvairīties.  Vienalga – vai tas butu hokeja fanu pūlis,  futbola mača pūlis, rokkoncerta pūlis, cilvēktiesību atbalstītāju pūlis vai politisko demonstrantu pūlis. Dzīvojot demokrātiskā sabiedrībā, es varu brīvi izvēlēties - piedalīties vai nē. Bet tās pašas demokrātiskās sabiedrības tiesības, kas man garantē tiesības nepiedalīties, garantē arī tiesības piedalīties tiem, kuri to vēlas. Brīvība nepiedalīties iet roku rokā ar tiesībām piedalīties. Ne jau man vai kādam citam noteikt, kura ir tā pareizā izvēle, kura ne. Valdības un valsts struktūru loma nav noteikt, ka hokeja un rokkoncerta pūļi ir atbalstāmi, bet cilvēktiesību un politiskās demonstrācijas neatbalstāmi - viņu loma ir gādāt par drošību visos likumīgos masu pasākumos un novērst huligānismu gan futbola mačā, gan rokkoncertā, gan politiskajā demonstrācijā.

Romāns Apsītis, tiesībsargs:

Satversmes 103. pants nosaka, ka valsts aizsargā iepriekš pieteiktu miermīlīgu sapulču un gājienu, kā arī piketu brīvību. Tiesības uz miermīlīgu pulcēšanos ir viena no demokrātiskas sabiedrības pamatvērtībām, ko valsts var ierobežot tikai retos gadījumos ar būtiskiem objektīviem argumentiem. 

Pulcēšanās nav atzīstama par miermīlīgu (un līdz ar to tā nebauda cilvēktiesību aizsardzību), piemēram, ja personas tiek fiziski aizskartas vai apdraudētas, tiek dedzinātas mašīnas, bojāts īpašums vai mesti akmeņi.

Viens no pulcēšanās brīvības mērķiem ir nodrošināt politisku viedokļu paušanu sabiedrībā. Tieši šīs demokrātiskās funkcijas dēļ valsts pozitīvais pienākums nodrošināt pulcēšanās brīvības īstenošanu ir striktāks nekā tādu politisko tiesību īstenošanas gadījumā, kas nodrošina vienīgi konkrēta indivīda tiesību aizsardzību.

Pulcēšanās brīvības īstenošana nenozīmē tikai neiejaukšanos no valsts puses, tā dažkārt prasa arī noteiktu valsts rīcību, lai nodrošinātu Satversmē noteikto tiesību īstenošanu. Valstij ir pienākums izvēlēties atbilstošus līdzekļus, lai nodrošinātu, ka tiesiska demonstrācija norit miermīlīgi.

Viens no pulcēšanās brīvības pamatmērķiem ir brīvi ļaut personām publiski un kopīgi paust savu viedokli sabiedrībai, pievēršot tās uzmanību atsevišķām problēmām. Šī ir viena no svarīgākajām personas brīvībām, un ierobežojumi pulcēšanās brīvības īstenošanā ir nosakāmi tikai īpašos apstākļos ar būtiskiem un objektīviem argumentiem un pamatojumu.

Nebūtu pieņemami, ka augstas valsts amatpersonas dēvētu vardarbīgas akcijas, kas notiek, fiziski aizskarot un apdraudot citas personas, iznīcinot citu personu īpašumu, par demokrātijas izpausmi (vai demokrātijas pāraugšanu citā kvalitātē), tādējādi maldinot sabiedrību par demokrātijas jēdziena izpratni vai pat to diskreditējot. Šādas vardarbīgas akcijas noteikti ir pretrunā ar demokrātiskas sabiedrības pamatvērtībām un garantētajām tiesībām. 

Nav pieļaujams, ka, bažījoties par iespējamām nekārtībām, tiktu liegta iespēja rīkot miermīlīgus protestus kā tādus. Arī šādā gadījumā policijas pienākums ir tos nodrošināt. Pretēju viedokļu pastāvēšana starp demonstrantiem vai citu grupu vardarbības draudi paši par sevi nevar kalpot par iemeslu aizliegt šo pasākumu. Miermīlīga pulcēšanās var tikt ierobežota tikai gadījumā, ja policija, balstoties uz valsts rīcībā esošo informāciju, konstatētu, ka tā patiešām nespēs tikt galā ar iespējamo sabiedrības drošības apdraudējumu. Arī policijas ekipējumam un kapacitātei jābūt adekvātai. Ierobežojumus vajadzētu vērtēt katrā konkrētā gadījumā, nevis nosakot vispārēju aizliegumu.

Iespējamu pulcēšanās aizliegšanu Vecrīgā vajadzētu ļoti uzmanīgi un rūpīgi izvērtēt no dažādiem aspektiem katrā konkrētā gadījumā, īpašu uzmanību pievēršot samērīguma principam. Atbildīgajiem dienestiem būtu jāsecina, vai problēma šajā gadījumā bija pasākuma norises vietas izvēlē vai atbildīgo dienestu rīcībā, jau iepriekš zinot par iespējamām vardarbīgām akcijām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas