gada pārskatu par valsts budžeta ieņēmumu daļas izpildi, _Dienu _informēja VK pārstāvis Valters Grīnvalds. Savukārt VID uzskata, ka VK publiskotais paziņojums "kārtējo reizi ir pārspīlēts un dramatizēts, jo nevar izdarīt secinājumus par VID darbību kopumā, balstoties uz dažiem revīzijas gaitā konstatētiem faktiem".
VID iekšējo normatīvo aktu nepilnību dēļ dienests nenodrošina vienotu pieeju nodokļu maksātāju muitas kontrolei un rada krāpšanas risku, secina VK. Būtiski trūkumi konstatēti arī VID iekšējās kontroles sistēmā, kuru dēļ ir izveidojušās vairākas nepilnības nodokļu ieņēmumu administrēšanā un netiek nodrošināta valsts budžetam piekritīgo nodokļu iekasēšana pilnā apmērā, kā arī tiek nodarīti zaudējumi valsts budžetam.
Revīzijā tika konstatēts, ka VID nenodrošina kontroli pār pievienotās vērtības nodokļa (PVN) samaksu par jauna transportlīdzekļa iegādi. Tātad šāda samaksas sistēma ir neefektīva un nenodrošina budžeta ieņēmumu iekasēšanu pilnā apmērā, kā arī nenodrošina valsts pārvaldes principu ievērošanu, kas nosaka, ka valsts pārvaldes institucionālā sistēma ir pastāvīgi jāpārbauda un, ja nepieciešams, jāpilnveido.
VK konstatējusi, ka VID nenodrošina kontroli pār ienākumu nodokļa nomaksu un deklarēšanu, nerezidentiem atsavinot nekustamo īpašumu Latvijā, tādējādi nodarot zaudējumus valsts budžetam, kā arī radot iespēju izvairīties no nodokļu nomaksas. Izlases veidā pārbaudot nodokļu aprēķinus un veicot 64 darījumu nodokļu pārrēķinu, tika konstatēts, ka VID 2007.gadā nav nodrošinājis nodokļu ieņēmumu iekasēšanu 653 408 latu apmērā. VID arī nekontrolē nodokļu parādu savlaicīgu dzēšanu un citas nodokļu administrēšanas darbības, kas ietekmē pilnīgu nodokļu aprēķināšanu un iekasēšanu valsts budžetā.
Pēc 2007.gada finanšu pārskata revīzijas par valsts budžeta ieņēmumu daļu VK ir izstrādājusi 17 ieteikumus, kurus FM un VID ir apņēmušies ieviest laikā līdz nākamā gada aprīlim.
VID savā paziņojumā pauž viedokli, ka VK publiskotajā revīzijas ziņojumā un tajā iekļautajos secinājumos ir pārspīlēta konstatēto atsevišķu gadījumu ietekme uz valsts budžeta ieņēmumu daļu. VK revīzijas rezultātā sagatavotie ieteikumi neapstiprina būtisku nepilnību vai pārkāpumu esamību VID darbā, uzskata dienests.
VK revīzijas secinājumos ir norādījusi uz vairākām nepilnībām ārējos normatīvajos aktos, kas ierobežo VID nodokļu iekasēšanas funkcijas izpildi, tai skaitā VID nevar nodrošināt pilnīgu nodokļu administrēšanu par šādiem darījumiem: ienākumu nodokļu administrēšanu, nerezidentiem atsavinot nekustamo īpašumu, pievienotās vērtības nodokļa administrēšanu, reģistrējot jaunu transporta līdzekli, norāda dienests.
VID noliedz būtisku trūkumu esamību VID iekšējās kontroles sistēmā un uzskata, ka VK revīzijas ziņojumā norādītās nepilnības iekšējās kontroles sistēmā būtiski neiespaido iekasēto budžeta ieņēmumu apjomu.
Savukārt VK publiski izteiktais apgalvojums, ka "iekšējo normatīvo aktu nepilnību dēļ VID nenodrošina vienotu pieeju nodokļu maksātāju muitas kontrolei un rada krāpšanas risku", pēc VID pārstāvju domām, ir absolūti nepamatots.
"VK revīzijas ziņojumā nav konstatētu nepilnību, kas attiecas uz visu muitas kontroles jomu, kā tas norādīts medijiem publiskotajā paziņojumā. VK revīzijas ziņojumā norādītā nepilnība saistīta ar Vienoto administratīvo dokumentu atkārtotu pārbaužu veikšanu. VID iekšējā normatīvā aktā, kas nosaka kārtību par Vienoto administratīvo dokumentu atkārtotu pārbaužu veikšanu, ir noteikti detalizēti atlases kritēriji, pēc kuriem jāatlasa deklarācijas pārbaudes veikšanai."
VID uzskata, ka VK ieteikums par izlases veidošanu no iekšējā normatīvajā aktā noteiktās izlases, kas tiek veidota pēc definētajiem atlases kritērijiem, nav racionāla, teikts dienesta izplatītajā paziņojumā.
(pievienots VID komentārs par VK secinājumiem)