Rīgas satiksme ir pašvaldības uzņēmums, taču saskaņā ar likuma "Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms Saeimas vēlēšanām un Eiroparlamenta vēlēšanām" 18.panta pirmajā daļā noteikto valsts un pašvaldību iestādēs, kapitālsabiedrībās, kurās vairāk nekā 50% kapitāla daļu pieder valstij vai pašvaldībai, aizliegts publiski pieejamās vietās izvietot un izplatīt priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus.
Pilsētas līniju direktore Ilma Kauliņa stāstīja, ka šis jautājums aktualizēts arī pērn pirms 10.Saeimas vēlēšanām. Uzņēmums vērsies Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā (KNAB), lai lūgtu skaidrojumu par likuma 18.un 23.pantu.
KNAB atzinumā, kas Pilsētas līnijām sniegts 2010.gada jūnijā, norādīts, ka politiķiem ir tiesības izvietot aģitācijas materiālus publiskās vietās, informējot par to attiecīgo pašvaldību vismaz trīs dienas iepriekš. Valsts un pašvaldības var noteikt publiskās vietas, kurās tos nedrīkst izvietot, norādīts KNAB skaidrojumā.
Savukārt likuma 23.pants paredz - ja kāda pašvaldība, valsts vai pašvaldības iestāde, kapitālsabiedrība piešķir kādam politiskam spēkam tiesības izvietot aģitācijas materiālus vietās, kur tos saskaņā ar šo likumu vai citiem likumiem nav aizliegts izvietot, tai jādod iespēja iegūt šādas tiesības ar tādiem pašiem noteikumiem arī citām politiskajām partijām, ja viņas to vēlas.
"Ņemot vērā iepriekšminēto, KNAB uzskata, ka kapitālsabiedrībām, kurās vairāk nekā 50 procenti kapitāla daļu pieder valstij vai pašvaldībai, tikai tajos gadījumos ir atļauts slēgt līgumus par, piemēram, tās valdījumā esošā transporta virsmu vai kontakttīklu balstu nomu priekšvēlēšanu aģitācijas izvietošanai, ja to neaizliedz citi normatīvie akti, turklāt vienlaikus ir jānodrošina šādas tiesības ar tādiem pašiem noteikumiem iegūt arī citām politiskajām partijām, to apvienībām vai atsevišķiem deputātu kandidātiem, ja viņi to vēlas," pērn secinājis KNAB.
Kauliņa skaidroja, ka politisko partiju aģitācijas ierobežojumi attiecas tikai uz valsts, pašvaldības un to uzņēmumu iestāžu ēkām, bet nevis iestāžu mantu, tāpēc politiskā reklāma uz sabiedriskā transporta ir pieļaujama. Līdzīgs atzinums pērn saņemts arī no Saeimas Juridiskās komisijas un Rīgas domes speciālistiem.
"Pagājušajā gadā uz autobusiem un trolejbusiem bija izvietotas trīs līdz četru dažādu partiju reklāmas, un tāpat būs arī šogad. Katrai partijai ir atšķirīgi kampaņu sākumi un dažādi rezervācijas datumi," sacīja Kauliņa. Vairāku partiju reklāmas patlaban tiek saskaņotas Rīgas pilsētas Būvvaldē un Valsts valodas inspekcijā, un jau tuvākajās dienās uz sabiedriskā transporta sāniem būs manāma arī citu politisko spēku aģitācija.
Kauliņa piebilda, ka Rīgas satiksme ir lielākais SIA Pilsētas līnijas klients, taču ne vienīgais, - uzņēmums nodarbojas ar reklāmas izvietošanu uz autobusiem, tramvajiem un trolejbusiem visā Latvijā, un tam kopumā ir 11 sadarbības partneri.