"Pasaulē pārtikas cenas uzkāpušas nebijušos augstumos - augstākās vismaz kopš 2000.gada, un tas, visticamāk, noteiks arī cenas Latvijā," atzina SIA "Maxima Latvija" preses sekretārs Ivars Andiņš.
"Ir ļoti grūti atsevišķi izdalīt, kuras cenas augušas tieši PVN kāpuma dēļ. Katrā ziņā - tā ir ļoti neliela daļa, bet kopumā kopš gada sākuma nedaudz paaugstinājušās cenas tikai 1,2% sortimenta vienību no preču kopapjoma, bet 98,8% produktu tās pagaidām palikušas nemainīgas," skaidroja Andiņš, gan norādot, ka tuvākā vai tālākā nākotnē tas var mainīties.
Pēc viņa stāstītā, cukura vairumtirgotāji jau paaugstinājuši cenu par apmēram 10%. Mazumtirgotāji nevarēs noturēt pašreizējās cenas, un janvārī tās kāps arī veikalos. "Cukura cenu pieaugumu izjutuši arī saldumu ražotāji, kas jau tagad brīdina, ka tādēļ arī viņi cels savas cenas," norādīja "Maxima Latvija" pārstāvis.
Arī piena ražotāji cēluši un turpina celt cenas. "Ar rītdienu daļai produktu veikalos tās augs, turpinot iepriekšējo kāpumu pagājušajā gadā, kad būtībā visi nozares vadošie piena uzņēmumi cēla cenas katrs divos līdz četros piegājienos un vairākkārt arī vieniem un tiem pašiem produktiem, katru reizi par 4%-15%, un patlaban - ar februāri - jau nākamais piensaimnieku uzņēmums vēlas celt cenas," stāstīja Andiņš.
Pēc viņa teiktā, sīvā konkurence ražotāju un Latvijas tirgotāju vidū ļoti zemas notur, piemēram, olu un putnu gaļas cenas. Akcijās olu cena nokritusi līdz 45 santīmiem par desmit olu iepakojumu, kas ir zemākā cena vairāku pēdējo gadu laikā. Savukārt vispārdotākā putnu gaļas veida - broileru - cena pēdējā pusotra gada laikā nokritusies no 1,99 latiem līdz 1,49 latiem kilogramā, attiecīgi par 25%. "Taču, tā kā putnu gaļas un olu ražošanas izejviela ir graudi, kuru cena uzkāpusi un turas augsta, jāgaida, ka arī šo produktu "lētuma laiki" var beigties," prognozēja Andiņš.
Savukārt cenu pazemināšanos viņš prognozēja griķiem, kuru cenu ražotāji un piegādātāji pērn ļoti paaugstināja.
Tāpat viņš atzina, ka grūti prognozēt, kā ražotāji ierēķinās PVN kāpumu elektrībai, akcīzes kāpumu degvielai, darbaspēka nodokļu pieaugumu un citas izmaksas savu produktu pašizmaksā.
SIA "Rimi Latvia" vecākā sabiedrisko attiecību speciāliste Dace Valnere atzina, ka saistībā ar PVN likmes pieaugumu veikalu plauktos preču cenu sadārdzinājums bijis neliels. "Cenas veikalu plauktos tika paaugstinātas tikai un vienīgi par nodokļa likmes pieauguma tiesu. Turklāt, lai arī precēm ir palielināta PVN likme, ļoti rūpīgi un individuāli dažādām precēm meklējām iespējas cenas nepaaugstināt," uzsvēra Valnere.
"Lielākajai daļai preču PVN likme mainījās no 21% uz 22%, bet daļai preču - no 10% uz 12%, piemēram, grāmatām un bērnu pārtikai. Turklāt, runājot par cenu pieaugumu, jāņem vērā, ka bija arī tādas preces, kuru cenu pieaugumam bija cits iemesls, ne tikai PVN likmes maiņa, piemēram, saldinātie bezalkoholiskie dzērieni, kam mainījās arī akcīzes nodokļa likme," skaidroja "Rimi" pārstāve.
Komentējot attīstības iespējas mazumtirdzniecības nozarē, "Rimi" atzīst, ka pēdējā gada laikā mazumtirdzniecības nozarē Latvijā vērojama stabilizācija, savukārt pēdējos mēnešos pat neliela izaugsme. "Kopumā novērojam redzamas pozitīvas iezīmes un pieaugums gan iedzīvotāju pirktspējā, gan uzņēmumu apgrozījuma rādītājos, tomēr par strauju augšupeju runāt ir pāragri," norādīja Valnere.