JL rosina Krimināllikumā par šo nodarījumu izcelt atsevišķā pantā un palielināt maksimālo sodu līdz 5 gadiem cietumā par cilvēka notriekšanu uz pārejas. Līdzšinējā likuma redakcija paredz maksimālo sodu divus gadus cietumā.
Soda palielināšanu par gājēja notriekšanu uz pārejas pagaidām atturīgi vērtē Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD). Viņi to varētu izvērtēt pēc tam, kad būs redzējuši attiecīgo likuma redakciju. Taču CSDD viedoklis ir, ka “galvenais nav soda bardzība, bet gan soda neizbēgamība,” norāda CSDD sabiedrisko attiecību speciālists Jānis Aizpors. Viņš sacīja, ka autovadītāju braukšana dzērumā, lielākoties ir iemesls negadījumiem uz gājēju pārejām.
Ceļa policijas priekšnieks Edmunds Zivtiņš drošības uzlabošanu uz ceļiem saista ar tehnisko ierīču izvietošanu. “Pēdējā laikā, papētot ārzemju pieredzi un mūsu statistiku, esmu secinājis, ka katram autobraucējam nenoliksi blakus policistu, bet tehniskos līdzekļus – foto, video ierīces ir iespējams nolikt. Tam nepieciešama nauda, bet tas nestu naudu arī atpakaļ budžetā,” uzsver Zivtiņš. Taču, lai to īstenotu nepieciešams politisks lēmums.
Lai arī tas situāciju neatrisinās, Zivtiņš atbalsta arī soda palielināšanu, jo tie Latvijā esot viszemākie Eiropas Savienībā. Pēc Zivtiņa teiktā, JL ierosinājums piesaistīs sabiedrības uzmanību, cilvēki par to diskutēs un “tas nostrādās preventīvi, kaut kādu labumu dos.”
Jau tuvākajā laikā jūnijā – uz Latvijas ceļiem tiks izvietotas četras tehniskās ierīces, kas fiksēs notiekošo uz ceļa, taču tas neesot pietiekami. Pēc Zivtiņa teikta, Francijā ir 5 tūkstoši šādu tehnisko ierīču. “Tas ir tas uz ko mums jāiet,” uzsver ceļu policijas šefs.
Auto eksperts un žurnālists Ģirts Avotiņš uzskata, ka sodu palielināšana ir cīņa ar sekām, jo “neviens autovadītājs jau speciāli virsū nebrauc.” Paaugstinot sodu, cilvēks ilgāk sēdēs cietumā, taču biežāk esot dzirdēti gadījumi, kad, iznākot no cietuma, cilvēks labāks nekļūst, norāda Avotiņš. Pēc viņa domām, būtu jāsakārto gājēju pārejas, kas bieži vien nav pamanāmas, kā arī vairāk jālieto atstarotāji, ko atšķirībā no Igaunijas, Latvijā neesot tik ierasts lietot arī pilsētās. Ģ.Avotiņš uzsvēra, ka atbalsta soda palielināšanu tiem vadītājiem, kas pamet notikuma vietu, nesniedzot palīdzību cietušajiem. “Par to jāsoda, cik vien bargi var sodīt,” uzskata eksperts.
Atgādinām, ka sabiedrību un policistus satriecis gadījums, kad pagājušajā nedēļā Rīgā, Nīcgales ielā uz gājēju pārejas auto notrieca piecgadīgu zēnu un neapstājoties aizbrauca. Zēns no gūtajām traumām mira. Policija atrada auto un tur aizdomās kādu jaunu vīrieti, kurš pats noliedz, ka būtu notriecis zēnu. Auto šķērsoja krustojumu pie sarkanās gaismas.