Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +12 °C
Skaidrs
Pirmdiena, 30. septembris
Menarda, Elma, Elna

Satversmes tiesa: dubultpilsonība vairāk ir politisks, ne tiesisks jautājums

Satversmes tiesa atzinusi, ka jautājums par dubultpilsonību daļēji skar nevis tiesā, bet gan Saeimā izšķiramu jautājumu. Gan no starptautiskajām tiesībām, gan no tiesību doktrīnas izriet, ka dubultpilsonības jautājums pamatā ir politisks, nevis tāds, kas būtu izšķirams, balstoties uz juridiskiem apsvērumiem. Kopumā, izsverot arī citus argumentus, ST atzinusi, ka lēmums atļaut saglabāt dubultpilsonību tikai tiem, kuri Latvijas pilsonību ieguvuši līdz 1995. gada 1. jūlijam, atbilst Satversmei un nav jāmaina.

Likuma atbilstību Satversmei apšaubīja Augstākās Tiesas Senāta Administratīvo lietu departaments, kura tiesvedībā acīmredzami ir lieta saistībā ar dubultpilsonību. Apstrīdētās normas noteic: „Latvijas pilsoņi un viņu pēcnācēji, kuri laikā no 1940.gada 17.jūnija līdz 1990.gada 4.maijam, glābdamies no PSRS un Vācijas okupācijas režīma terora, ir atstājuši Latviju kā bēgļi, tikuši deportēti vai minēto iemeslu dēļ nav varējuši atgriezties Latvijā un šajā laikā naturalizējušies ārvalstīs, saglabā tiesības reģistrēties Iedzīvotāju reģistrā kā Latvijas pilsoņi un pēc reģistrācijas pilnā apjomā bauda pilsoņa tiesības un pilda pilsoņa pienākumus, ja reģistrācija notiek līdz 1995.gada 1.jūlijam. Ja šīs personas reģistrējas pēc 1995.gada 1.jūlija, tām jāatsakās no citas valsts pilsonības (pavalstniecības).”

Tiesa ņēma vērā to, ka Pavalstniecības likums, kas de jure bija spēkā Latvijas okupācijas laikā un bija saistošs no Latvijas izceļojušām personām, ietvēra dubultpilsonības aizliegumu un noteica, ka persona zaudē Latvijas pilsonību, ja ir ieguvusi citas valsts pilsonību.

Tomēr Satversmes tiesa norādīja, ka šis noteikums nevar tikt piemērots formāli. Latvijas diplomātisko pārstāvniecību darbība okupācijas periodā bija vienīgā Latvijas valsts rīcībspējas izpausme. Savukārt likumdevēju saista arī augstāko valsts amatpersonu rīcība ārzemēs valsts okupācijas periodā.

Latvijas pārstāvniecības ārvalstīs Latvijas okupācijas laikā saskatīja iespēju personām, kas ieguvušas mītnes zemes pilsonību, saglabāt Latvijas ārzemju pases. Toreizējos apstākļos Latvijas pārstāvniecībām patiešām bija jārīkojas tādā veidā, lai, cik vien tas iespējams, nodrošinātu valsts saglabāšanu, tāpēc formāla Pavalstniecības likuma piemērošana kļuva neiespējama. Tādējādi dubultpilsonība, kas izveidojās valsts okupācijas apstākļos, nevar tikt atzīta par nelikumīgu.

Tomēr, atjaunojot Latvijas valsts neatkarību, bija nepieciešams atjaunot Latvijas pilsoņu tiesības. Tas tika darīts, ieviešot reģistrāciju, proti, gan Latvijas teritorijā, gan ārvalstīs mītošajiem Latvijas pilsoņiem 90.gadu sākumā bija jāreģistrējas Iedzīvotāju reģistrā. Tiesa atzina, ka jebkura persona, kura bija Latvijas pilsonis pirmsokupācijas laikā, neatkarīgi no dzīvesvietas tiek uzskatīta par Latvijas pilsoni. Taču likumdevējs nebija tiesīgs patvaļīgi un vienpusēji atzīt šīs personas par valsts pilsoņiem, ignorējot to tiesiskās attiecības ar citām valstīm. Personas gribas paušana ir būtiska pilsoņa tiesību atjaunošanas gadījumā. Tādēļ reģistrēšanās pienākuma noteikšana ar mērķi atjaunot Latvijas pilsoņu tiesības bija pamatota.

Ārvalstīs dzīvojošajiem Latvijas pilsoņiem līdz noteiktam datuma bija iespēja reģistrēties, saglabājot mītnes zemes pilsonību. Lai arī Pilsonības likumā šādai reģistrācijai paredzēts nepilns gads, reģistrēties par Latvijas pilsoņiem bija iespējams jau pirms Pilsonības likuma pieņemšanas, proti, no 1991.gada. Tādējādi termiņš, kurā personai tika dota iespēja saglabāt ārvalstīs iegūto pilsonību, bija aptuveni trīsarpus gadi. Nebūtu pamatoti uzskatīt, ka personām, kuras patiešām vēlējās atjaunot Latvijas pilsonību, visā šajā laikā nebija iespēju nokārtot reģistrāciju.

Tiesa atzina, ka Saeima, pieņemot Pilsonības likumu, nolēma ievērot vēsturisko dubultpilsonības aizlieguma principu. Apstrīdētās normas paredz īpašu tiesisko režīmu tām personām, kuras bija Latviju atstājušas piespiedu kārtā un okupācijas laikā ieguvušas citas valsts pilsonību. Tātad Saeima paredzēja mehānismu, kas nodrošinātu taisnīgu pāreju, cik vien tas iespējams, mazinot nelabvēlīgās okupācijas režīma radītās sekas.

Tādējādi Satversmes tiesa atzina apstrīdēto normu par atbilstošu Satversmes 1. un 2.pantam, kā arī 1990.gada 4.maija deklarācijai.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas