Tas mazinātu Valsts kontroles atkarību no izpildvaras, jo patlaban budžeta veidošanas procesā var ietekmēt šīs institūcijas neatkarību, skaidroja Šķēle.
Komisija šodien pēc pusotru stundu garām diskusijām otrajā un galīgajā lasījumā atbalstīja grozījumus likumā par budžetu un finanšu vadību, kas paredzēti, lai izpildītu Satversmes tiesas (ST) spriedumu un palielinātu vairāku institūciju tiesības valsts budžeta veidošanas procesā.
Tiesībsargs Juris Jansons gan pauda šaubas, vai ar šiem grozījumiem pilnībā tiks izpildīts ST spriedums.
ST pērn atzina par valsts pamatlikumam neatbilstošām vairāku likumu normas, ciktāl tajos nav noteiktas Valsts prezidenta kancelejas, Augstākās tiesas (AT), Satversmes tiesas (ST), Valsts kontroles (VK) un Tiesībsarga biroja tiesības tikt uzklausītiem Ministru kabinetā jautājumos, kas skar to budžeta pieprasījumus.
ST norādīja, ka izpildvaras pienākums ir sadarboties ar Valsts prezidentu, Augstāko tiesu, Valsts kontroli un tiesībsargu jautājumos, kas skar šo institūciju budžeta pieprasījumus un valsts budžeta likuma projekta sagatavošanu. Varas dalīšanas princips ietver ne vien likumdevējvaras, bet arī izpildvaras pienākumu uzklausīt konstitucionālo institūciju, kā arī Tiesībsarga biroja viedokli, bet, ja vienošanās netiek panākta, tad valdībai par iebildumiem ir jāpaziņo likumdevējam.
Ņemot vērā minēto un to, ka Satversmes tiesa ir noteikusi, ka līdz 2011.gada 1.jūnijam likumdevējam jānovērš spriedumā norādītie normatīvā regulējuma trūkumi, Finanšu ministrija sagatavojusi attiecīgus grozījumus likumā par budžetu un finanšu vadību.
Grozījumi nosaka, ka Ministru kabinets, izstrādājot vidējā termiņa un makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas ietvaru, uzklausīs Valsts prezidenta kancelejas, AT, ST, Tieslietu padomes, VK, Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes, Tiesībsarga biroja un Ģenerālprokuratūras viedokli par attiecīgās iestādes finansējumu valsts budžeta likuma projektā.
Tāpat Ministru kabinetam būs pienākums šīs iestādes uzklausīt Ministru kabineta sēdē, kad tiks izskatīts budžeta likumprojekts, vienlaikus nodrošinot minēto iestāžu viedokļa un Ministra kabineta lēmuma pamatojuma iekļaušanu Ministru kabineta sēdes protokolā, paredz likumdošanas izmaiņas.
Vienlaikus likumprojektā tiks noteikts, ka, iesniedzot Saeimā gadskārtējo valsts budžeta likuma projektu kopā ar valsts budžeta paskaidrojumiem, tiks iesniegts arī Ministru kabineta protokollēmums ar Valsts prezidenta kancelejas, AT, ST, Tieslietu padomes, VK, Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes, Tiesībsarga biroja un Ģenerālprokuratūras budžeta pieprasījumiem, šo iestāžu paustajiem viedokļiem par valsts budžeta likumprojektā attiecīgai iestādei paredzēto finansējumu un Ministra kabineta argumentēts viedoklis, pieņemot lēmumu par attiecīgās iestādes budžetu.
Pēc Finanšu ministrijas prognozēm, plānotās likumdošanas izmaiņas būtiski neapgrūtinās un nepaildzinās budžeta pieņemšanas procedūru.