Pēc Latvija Statoil pārstāvju domām, iedzīvotāji ļoti rūpīgi plāno savus izdevumus un meklē iespējas ietaupīt, kas vedina apšaubīt akcīzes nodokļa iekasēšanas efektivitāti.
SIA Latvija Statoil komunikācijas vadītājs Artūrs Eglītis skaidro, ka gada laikā, iespējams, valstij šādu izmaiņu dēļ var neizdoties iekasēt pat vairākus desmitus miljonus latu, kas bija plānoti kā ieņēmumi akcīzes nodokļa veidā.
"Mūsuprāt, nodokļu palielināšana pati par sevi nav efektīvs valsts budžeta ieņēmumu palielināšanas veids. Tādēļ akcīzes nodokļa iespējamā celšana būtu jāaizvieto ar nozīmīgāku nelegālās degvielas ierobežošanas pasākumu ieviešanu," pauž SIA Latvija Statoil izpilddirektors Sandis Šteins.
S. Šteins arī uzsver, ka akcīzes nodokļa izlīdzināšana starp Baltijas valstīm ir jāvērtē kontekstā ar citiem maksājumiem, kas tiek iekasēti no autobraucējiem.
"Piemēram, šobrīd Latvijā ir augstākā PVN likme, salīdzinot ar Lietuvu un Igauniju. Tāpat būtu jāvērtē iespējas samazināt tehniskās apskates biežumu, kas, piemēram, jauniem auto Igaunijā ir reizi divos gados. Tāpat jāizvērtē iespējas atcelt vai samazināt ikgadējās transportlīdzekļu nodevas,” skaidro Sandis Šteins.
Viņš norāda, ka pirms plānoto pasākumu apspriešanas un lēmumu pieņemšanas būtu ļoti svarīgi redzēt aprēķinus par to, kā palielinātais akcīzes nodoklis varētu ietekmēt inflācijas rādītājus, kā tas atspoguļosies cilvēku izdevumos un par cik var palielināties uzņēmēju izdevumi, jo degviela ir būtiska daudzu uzņēmumu izmaksu sastāvdaļa.