Pēc Dienas aprēķiniem, kas izdarīti pēc Rīgā pirmās park&ride autostāvvietas aptuvenām izmaksām (Ls 21 milj.), visas sistēmas ieviešanai, kas paredz uzbūvēt ap 20 šādu stāvvietu, kopumā vajadzētu ap 400 miljoniem latu. Tomēr Rīgas dome, pagājušā gadā rezervējot park&ride 19 zemesgabalu, nav izpētījusi, cik attīstīta katrā no izvēlētajām vietām ir sabiedriskā transporta infrastruktūra.
Atstāt auto daudzstāvu bezmaksas stāvvietā un tālāk doties ar
sabiedrisko transportu — tieši šajā pārvietošanās veidā jeb
park&ride (novieto un brauc) sistēmā satiksmes eksperti saskata
ātrāko glābiņu no sastrēgumiem. Pēc Dienas
aprēķiniem, kas izdarīti pēc pirmās Rīgā park&ride autostāvvietas
aptuvenām izmaksām (Ls 21 milj.), visas sistēmas ieviešanai, kas paredz
uzbūvēt ap divdesmit šādu stāvvietu, kopumā vajadzētu ap 400 miljoniem
latu. Rīgas dome no šīs summas nebaidās, skaidrojot, ka daļu stāvvietu
varētu uzcelt privātie uzņēmumi.
Jāpiebilst, ka sistēmas ieviešana bez autostāvvietu būvēšanas paredz
arī sabiedriskā transporta attīstīšanu, jo stāvvietu šoferi izmantos
tikai tad, ja no tās varēs pēc iespējas ātrāk nokļūt līdz galamērķim.
Taču, kā noskaidroja Diena, Rīgas dome (RD), pagājušā gadā rezervējot
park&ride 19 zemesgabalu, nav izpētījusi, cik attīstīta katrā no
izvēlētajām vietām ir sabiedriskā transporta infrastruktūra. To Dienai
ceturtdien apstiprināja arī RD satiksmes departamenta satiksmes
organizācijas pārvaldes transporta plānošanas nodaļas vadītāja Eva
Kalviņa. Izņēmums ir Juglā un Maskavas ielā paredzētās stāvvietas, kur
plānots attiecīgi pagarināt 6. un 7.tramavaja maršrutu.
Vajag šodien
"Park&ride sistēma jāievieš steidzami. Jau šodien," uzskata
inženierzinātņu doktore, satiksmes un plānošanas firmas Imik direktore
Ija Niedole. Viņa skaidro, ka "drīz nebūs vairs kur braukt — Dienvidu
tilts dos minimālu atvieglojumu, bet ne jau centrā." "Ja park&ride
ātri netiks ieviests, tad stāvēsim korķos arvien ilgāk un ilgāk," viņa
brīdina.
Pirmās šādas stāvvietas atradīsies pie tirdzniecības centriem Dole un
Zoom! Maskavas ielā (Ogres virziens), kur sabiedriskā transporta
infrastruktūra ir jau labi attīstīta, projekta īstenošanai vajadzēs
pagarināt 7.tramvaja līniju. Kura no šīm autostāvvietām būs pirmā,
atkarīgs no tā, vai ātrāka būs pašvaldība vai privātuzņēmējs. Abi lēš,
ka stāvvieta varētu būt gatava pēc diviem gadiem.
Satiksmes eksperti Dienai iepriekš sacīja, ka Maskavas iela kā vieta
pirmajām park&ride stāvvietām ir piemērota. "Pirmkārt, tur ir
tramvaja galapunkts, tātad var pārsēsties uzreiz no auto sabiedriskajā
transportā, otrkārt, tas patlaban ir aktuālākais virziens no satiksmes
intensitātes puses," uzsver satiksmes eksperts Edmunds Bērziņš. Pēc RD
satiksmes departamenta datiem, vidējā diennakts satiksmes intensitāte
Maskavas ielā pie Rīgas robežas ir 26 540 transportlīdzekļu diennaktī.
Meklēs naudu
Pašvaldības stāvvieta pie Doles, blakus topošajam kultūras centram,
izmaksās ap 21 miljonu latu, kas ir gandrīz trīs reizes dārgāk nekā
iecerētais centrs
(8 miljoni latu). Uzņēmuma Projektu vadības konsultācijas valdes
loceklis Oļegs Burovs lielo summu starpību skaidro ar būvju
kvadrātmetru atšķirībām — stāvvieta būšot piecas reizes lielāka par
centru. Turklāt 21 miljons "ir ļoti, ļoti aptuvena summa, kas
aprēķināta pēc konsultācijām ar celtniekiem, projekts var arī
sadārdzināties". Precīza summa būs zināma tikai pēc tehniskā projekta
izstrādes, piebilst O.Burovs.
Vai pašvaldība jau atvēlējusi naudu šai konkrētajai stāvvietai? "Tas
viss ir procesā," atbild RD satiksmes un transporta lietu komitejas
priekšsēdētājs Andrejs Požarnovs (Tēvzemei un brīvībai/LNNK),
norādot, ka naudu park&ride, iespējams, varēšot gūt arī no
pašvaldības stāvvietu ieņēmumiem. Pēc stāvvietu tarifa paaugstināšanas
pašvaldības uzņēmums Rīgas satiksme (RS) jau jūnijā iekasējusi par Ls
30 000 vairāk kā maijā.
Cik ātri izdosies uzcelt visas pārējās stāvvietas, pašvaldībai vēl nav
skaidrs, jo "katrai finansēšanas un būvniecības modelis būs citāds,
atkarībā no investoru intereses un vietas, kur tā atrodas," saka
A.Požarnovs.
Pēc viņa teiktā, ir divi varianti — būvēt pašai pašvaldībai vai
piesaistīt privātos investorus, kas būtu ar mieru ieguldīt līdzekļus
projekta īstenošanā ar nosacījumu, ka dome ilgākā laika posmā varētu to
pārpirkt.
Būvēs uzņēmējs
Piemērs, kad uzņēmējs ieinteresēts uzcelt park&ride stāvvietu, jau
ir — Maskavas ielā, pie Zoom!, dome kā nomas līguma nosacījumu SIA
Marno J uzdevusi uzbūvēt stāvvietu par saviem līdzekļiem.
Būvniecības izmaksas tas vēl nav aplēsis. "Pie pašreizējām tirgus cenām
jārēķinās ar 1000 latiem par kvadrātmetru," spriež Marno J valdes
priekšsēdētājs Artis Kristalts. Tā kā stāvvieta plānota 40 000
kvadrātmetru liela, tā varētu izmaksāt 40 miljonu. Taču "vispirms
jānoslēdz vienošanās ar domi, tad varēsim sākt projektēt un aprēķināt
izmaksas," norāda A.Kristalts. Ja līdz rudenim tā tiks noslēgta, viņš
cer jau pavasarī sākt būvniecību. Jautājums par stāvvietas
apsaimniekošanu arī vēl nav atrisināts.
A.Požarnovs skaidro, ka "var būt vairāki modeļi, taču, iespējams, ka
park&ride stāvvietas apsaimniekos RS, kas jau tagad apsaimnieko
pašvaldības autostāvvietas."
Skaidrs gan esot viens — "tas, kurš mašīnu tur novieto, par to
nemaksās, to darīs pašvaldība," saka A. Požarnovs. Apkārtējo māju
iedzīvotājiem, kas tur gribēs savas mašīnas atstāt ikdienā, gan būšot
jāmaksā kā par stāvvietu.
Pirmie park&ride
Pie Zoom!
40 000 m2, 750 vietas park&ride, 750 vietas t/c klientiem, izmaksas* — Ls 40 milj.
Pie Doles
35 000 m2, 1000— 1200, izmaksas* — Ls 21 milj.
*Aptuvenas aplēses
Avots: Dienas apkopotā informācija