Dokumentos RS paskaidro, ka Rīgas acs dibināšana ir nepieciešama un sekmēs RS deleģēto pašvaldības funkcijās ietilpstošo pārvaldes uzdevumu izpildi, jo tiks ieviesta integrētās informācijas sistēma, lai nodrošinātu kvalitatīvu un drošu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu.
"Integrētās informācijas sistēmas ieviešanas dēļ samazināsies sabiedriskā transporta kavējumi (nobīdes no grafika) un, ņemot vērā arī plānotos drošības pasākumus, palielināsies to iedzīvotāju skaits, kas izvēlēsies sabiedrisko transportu kā optimālāko pārvietošanās līdzekli Rīgas pilsētā," uzsvērts dokumentos, norādot, ka turklāt ne RS līdzšinējā, ne plānotā darbība nav saistīta ar informācijas tehnoloģijām vai ar tām saistītu darbību veikšanu, savukārt Rīgas acs darbība būs tieši vērsta uz to, lai nodrošinātu Integrētās informācijas sistēmas izveidošanu un uzturēšanu pienācīgā kvalitātē.
Tāpat minēts, ka RS netiek pakļauta finanšu riskam, kas saistīts ar integrētās informācijas sistēmas administrēšanu, tādējādi neapdraudot uzņēmuma pamatdarbību.
Sagatavotais dibināšanas lēmums liecina, ka Rīgas acs pamatkapitāls būs 20 tūkstoši latu, bet uzņēmuma valdē darbosies divi valdes locekļi un valdes priekšsēdētājs. Plānots, ka kompānija Komercreģistrā tiks ierakstīta un darbību sāks pēc domes lēmuma pieņemšanas.
RD opozīcijas deputāti komitejas sēdē vairākkārt aicināja jautājuma izskatīšanu atlikt. Deputāte Baiba Brigmane "(Jaunais laiks", JL) teica, ka deputāti nevar racionāli strādāt, un aicināja jautājumu vispirms izskatīt Satiksmes un transporta lietu komitejā. Arī deputāts Edgars Jaunups (JL) sacīja, ka lēmuma par "Rīgas acs" dibināšanu skatīšana vispirms Finanšu un administrācijas lietu komitejā, nevis Satiksmes un transporta lietu komitejā, ir absurda.
"Ir noteikta kārtība, kādā jautājumi tiek skatīti. Tikpat labi to varētu nodot arī Mājokļu un vides komitejai," viņš klāstīja.
Brigmanes priekšlikums tika skatīts pirms diskusijām par pašu jautājumu, taču ar vairākuma atbalstu tika noraidīts.
Kopumā RD opozīcijai sēdes laikā bija vairāki iebildumi saistībā ar Rīgas acs dibināšanu - gan to, kādā veidā RS meitasuzņēmums gūs ieņēmumus, gan tā finansējuma avotiem un valdi.
RS valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens paskaidroja, ka integrētās sistēmas ieviešanas projekts nekādā gadījumā nav saistīts ar biļešu cenu pieaugumu, bet kompānijas valdē tiks izvēlēts, īstenojot personāla atlases procedūru. Opozīcijas pārstāvji gan uzsvēra, ka RS attieksme nav nopietna. Komentējot izteikumus, ka nav izvēlēts īpaši veiksmīgs plānotā RS meitasuzņēmuma nosaukums, Bemhens norādīja, ka tas vēl var tikt mainīts - Rīgas acs ir darba nosaukums, par piemēru ņemot Londonas pieredzi.
Jautājuma par Rīgas acs dibināšanu izskatīšanas laikā arī Jaunups aicināja tā izskatīšanu tomēr atlikt vismaz uz nedēļu, rosinot to izskatīt partiju frakcijās ar tiem deputātiem, kas darbojas Satiksmes un transporta lietu komitejā. Pretējā gadījumā vispār nav jēgas piedalīties jautājuma izskatīšanā, viņš atzina.
Arī Jaunupa priekšlikums vairākuma atbalstu neguva. Pēc tā noraidīšanas Brigmane, Jaunups un deputāts Mārtiņš Šics ("Pilsoniskā savienība") komitejas sēdi pameta, galīgo lēmumu par "Rīgas acs" dibināšanu nesagaidot. Mirkli vēlāk sēdi pameta arī citi opozīcijas deputāti.
RS atgādina, ka sabiedriskā transporta integrētās kustības kontroles, pasažieru drošības un informēšanas sistēmas jeb integrētās informācijas sistēmas ietvaros sākotnēji ir plānots nodrošināt transporta līdzekļu pārvietošanās monitoringu reālā laika režīmā, maršrutu kustības grafika ievērošanas kontroli, transporta līdzekļu operatīvu vadību avārijas situācijās, situācijās, kad ir nobīdes no grafika un slodze sastrēgumstundās, un citās ārkārtas situācijās, un datu ieguvi par pasažieru plūsmām efektīvai sabiedriskā transporta kustības organizēšanai. Bez datu ieguves un analīzes, kura domāta RS iekšējai lietošanai, ir paredzēts paaugstināt pasažieru informētību par esošo situāciju līnijās, pārsēšanās iespējām citos transporta veidos vai maršrutos.
Kopumā RS šīs informācijas sistēmas ieviešanai ir izvērtējusi vairākas alternatīvas - ārpakalpojums (iepirkuma līgums uz laiku līdz pieciem gadiem), līgumiskā partnerība (publiskās un privātās partnerības iepirkuma līgums uz laiku virs pieciem gadiem), institucionālā partnerība (jaukta privāta un publiska kapitāla kopsabiedrības izveide) un RS meitaskapitālsabiedrības dibināšana, kas atzīts par optimālāko variantu.
Saskaņā ar dokumentiem integrētās informācijas sistēmas ieviešanas izmaksas kopumā veido 4,5 miljonus latu bez pievienotās vērtības nodokļa. Tostarp 99% investīciju paredzēti ritošā sastāva aprīkošanai - kopējais transportlīdzekļu skaits, kuru plānots attiecīgi aprīkot, ir 861 transporta vienība. Projektu iecerēts īstenot pa posmiem un pabeigt 2014.gada beigās.
Lielākās izmaksas veido transportlīdzekļu aprīkošana ar telemātikas un videonovērošanas iekārtām - 4,03 miljoni latu. Aprīkošana ar alkotesteriem izmaksās 276,1 tūkstoti latu, 142,3 tūkstoši latu nepieciešami telemātikas sistēmas programmnodrošinājuma iegādei, un paredzēti arī citi izdevumi.
Jau šogad investīcijas plānotas 1,2 miljonu latu apmērā, bet turpmākos trīs gadus - vidēji 1,1 miljons latu gadā.
Tiesa, dokumentos uzsvērts, ka no Rīgas pašvaldības finansējums integrētās informācijas sistēmas ieviešanai, uzturēšanai un līdzdalības iegūšanai jaundibināmajā uzņēmumā nav nepieciešams. Rīgas acs dibināšanas izdevumus un pamatkapitāla apmaksu ir plānots segt no RS ieņēmumiem no pārējās saimnieciskās darbības. Projektu iecerēts finansēt, piesaistot kredītresursus, taču pēc integrētās informācijas sistēmas ieviešanas ar sistēmas uzturēšanu saistītos izdevumus gan paredzēts segt no pašvaldības dotācijas un ieņēmumiem no sabiedriskā transporta pakalpojumiem.
"Rīgas satiksme" nodrošina Rīgā pasažieru pārvadājumus ar autobusiem, tramvajiem un trolejbusiem. Uzņēmuma vienīgais īpašnieks ir Rīgas dome. "Lursoft" informācija liecina, ka RS 2009.gadā strādāja ar 102,224 miljonu latu konsolidēto apgrozījumu un guva 1,993 miljonu latu konsolidēto peļņu.