Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +5 °C
Apmācies
Trešdiena, 25. decembris
Stella, Larisa

Gribi izklaidēties, brauc ar taksi

Jaunieši dirn pieturās, nezinot ne cikos nakts "kalpotāji" gaidāmi, ne arī vai tie viņus uzņems

"Gaidām sesto tramvaju," ap trijiem naktī atteic Aleksejs, kurš ar diviem draugiem sēž 6.tramvaja galapunktā pie Stacijas laukuma. Kur bijuši, jaunieši nesaka - izklaidējušies, par taksometru maksāt negribas. Jātiek līdz Teikai, par tādu attālumu taksometrs dažkārt prasa pat septiņus latus, tas esot par dārgu. Reportāžā naktī no ceturtdienas uz piektdienu Diena savā ceļā sastop daudzus pieturās nīkstošus jauniešus, kas gaida, kad kāds viņus nogādās mājās. Rudenī, kad Rīgā saradīsies studenti no reģioniem, gaidītāju kļūs vairāk, taču Rīgas sabiedriskā transporta politika viņiem nav un arī nesolās būs labvēlīga.

Papildu reisiem Rīgai neesot vēlēšanās naudu dot. Lai arī patlaban vairākos maršrutos naktī kursē sabiedriskais transports, tas esot domāts Rīgas satiksmes darbiniekiem, un uzņēmums nedomā, ka tajos vajadzētu īpaši dalīties ar naktsdzīves tīkotājiem.

"Prioritāte ir uzņēmuma darbiniekiem, tāpēc, ja nakts sabiedriskais transports ir noslogots ar darbiniekiem, vadītājam ir tiesības neuzņemt pasažierus," teikts uzņēmuma interneta mājaslapā. Oficiāli pieturvietās lasāms, ka transports "iet gulēt" ap pusnakti un "mostas" pēc pieciem, un viss. Aleksejs tomēr ir optimists: "Es jau esmu braucis naktī ar tramvaju! Šajā pieturā tramvajs nav aizbraucis garām."

Saraksts nav zināms


Cerīgas ir arī divas 18 gadu vecas meitenes, kas bijušas klubā Essential, un grozās pieturā Merķeļa ielā. "Pirms diviem mēnešiem ap šo laiku netīšām redzēju, ka trolejbuss naktī uzņem pasažierus. Ceru, ka arī šonakt paveiksies," stāsta Linda, kurai taksometri, kas stāv pie kluba, liekas pārāk dārgi. "Man jau nav, kur steigties. Varu arī pagaidīt trolejbusu," viņa bezrūpīgi piebilst. Vaicātas, kāpēc apmeklēt klubu meitenes varēja atļauties, bet tagad taksometram naudas neatliek, Linda nosmej: "Tā jau ir. Par nokļūšanu mājās jaunieši parasti neaizdomājas." Meitenes spriež, ka par trolejbusu naktī varētu maksāt arī latu - to varētu sagrabināt.

Pēc brīža pieturā meitenēm pievienojas vēl trīs. 19 gadu vecā Elza ir zinošākā: "Neesmu redzējusi sarakstu, bet zinu, ka jānāk trolejbusam. Esmu braukusi." Trolejbuss gan parasti esot pilns, un sakāpuši visdažādākie ļaudis. "Sākot no urlām līdz iereibušām blondīnēm." Elzai gan tas patīk, varot ar visiem aprunāties. "Arī vadītāji ir tik jauki! Apstājas, kur vajag starp pieturām gluži kā taksis." Biļeti gan nekad nedod. "Laikam naudu iebāž kabatā," Elza pieļauj. Kamēr meitenes stāsta, garām aizbrauc 3.autobuss ar uzrakstu "kalpotājs". Tas neder.

Ne tikai jaunieši


Priekšstatu par to, ka transports vajadzīgs tikai nakts uzdzīvotājiem, lauž divas steidzīgas kundzītes, kuras ap pusčetriem naktī, degunus piebāzušas, pēta tramvaju sarakstu 13.janvāra ielā. "Mūs tikko izlaida no autobusa. Atbraucām no Lietuvas, kur apmeklējām koncertu," stāsta Vera no Raganas, kura Rīgā naktī atrodas pirmo reizi. Viņa taisnojas: "Es pa nakti nekad neblandos." Tā kā uz Raganu naktī autobusu neiet, Vera nolēmusi pa nakti palikt pie ceļabiedres Anitas, kura dzīvo Imantā. "Mans dēls agrāk pa naktīm dzīvojās centrā un mājās brauca ar nakts tramvaju. Vajadzētu būt. Taksim negribas tērēt naudu," saka Anita, taču abas uzzinājušas par neskaidrajām iespējām, nolemj tomēr braukt ar taksometru, kas pieejami turpat netālu. Līdz Imantai - seši lati, ja pakaulējas un pagaužas, var dabūt pa pieciem, uz redzēšanos!

Arī kādam 24 gadus vecam jauneklim, kurš iekārtojies pieturā, ar naktsdzīvi neesot nekāda sakara. "Strādāju pie VEF tilta rūpnīcā, kur ražo caurules. Šodien bija nakts maiņa. Darbs parasti ir līdz sešiem rītā. Šodien tiku prom ātrāk." Viņš gaida tramvaju uz Iļģuciemu.

Par precīzu laiku, kad kalpojošajam transportam ir jānāk, nezina neviens no Dienas uzrunātājiem. "Esam zvanījušas uz Rīgas satiksmi un prasījušas, kad būs tramvajs, bet konkrētu laiku nenosauca," atzīstas 23 gadus vecā Inese no kompānijas, kuru Diena satiek pie makdonalda tieši runājam par nokļūšanu mājās. Vajadzīgie virzieni - Iļģuciems un Ķengarags. Brauks ar taksometru. "Uz Ķengaragu naktī noteikti vajadzīgs tramvajs divreiz stundā," bilst Māris, savukārt Pēteris domā: "Ja pašvaldība uzskata, ka naktī rīdziniekiem jābrauc tikai ar taksometru, tad lai nodrošina pašvaldības taksi, nevis piespiež braukt ar dārgajiem privātajiem taksometriem. Tad taksis būtu lētāks, kādi divi lati, un problēma nokļūt mājās naktī būtu atrisināta."

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Vai naktī jāpiedāvā sabiedriskais transports?

Jānis Dinevičs, Rīgas vicemērs (LSDSP)


"Nav jēga finansēt tukšus trolejbusus. Ikdienā var runāt vienīgi par pāris garākiem maršrutiem Juglas, Ķengaraga virzienā un varbūt vēl kaut kur pietiekami tālu. Par to varētu būt diskusijas, pieņemot nākamā gada budžetu. Manuprāt, tie, kas var atļauties nakts dzīvi, tie var atļauties arī izmantot taksometrus. Mūsu prioritāte ir rūpēties par maznodrošinātajiem."

Almers Ludviks, Rīgas vicemērs (LPP/LC)


"Rīgas dome nav konstatējusi, ka tāda problēma pastāv. Pirms pāris gadiem bija aicinājums nodrošināt sabiedrisko transportu naktī, bet noskaidrojās, ka tikai nelielam procentam rīdzinieku tas vajadzīgs. Šobrīd Rīgas domes rīcībā nav sūdzību vai iesniegumu par šādu problēmu. Uzskatu, ka šis jautājums netiks apspriests 2009.gada budžeta pieņemšanā."

Andrejs Požarnovs, RD Satiksmes komitejas priekšsēdētājS (TB/LNNK)


"Runājot par nakts dzīvi - tā ir katra cilvēka brīva izvēle. Tiem, kas naktī atgriežas no darba, būtu par iespējām tikt mājās jādiskutē ar savu darba devēju. Turklāt diezin vai nakts "kalpotāju" vadītāji atteiksies uzņemt šādus cilvēkus. Nakts transports ir ļoti dārgs prieks. Pieredze Skandināvijā rāda, ka daudz lētāk ir apmaksāt taksometru, nevis dažu pasažieru dēļ dzenāt tramvaju vai autobusu."

Iluta Bērziņa, uzņēmuma Rīgas satiksme preses sekretāre


"Pēc pieredzes ar iereibušiem demolētājiem, smēķēšanu un lamāšanos sabiedriskajā transportā naktī, patlaban ik pēc stundas ar tramvajiem un trolejbusiem naktī tiek vesti tikai Rīgas satiksmes darbinieki, un vadītāju pienākums nav uzņemt citus pasažierus. Tā kā pieprasījums nesedz izmaksas, šaubos, vai Rīgas pašvaldība ir tik bagāta, ka varētu atļauties dotēt pasažieru pārvadājumus naktī."

Sandra Sirmace naktskluba Kaļķu vārti direktore


"Darbiniekiem nodrošinām transportu. Atkal Rīgas pašvaldība iedzīvotāju vajadzības atrisinājusi uz privāto uzņēmumu rēķina. Vidēji mēnesī tērējam Ls 650, lai izvadātu darbiniekus pa mājām. Naktī strādā kādi 15. Darba grafiks tiek veidots, piemērojoties iespējām braukt mājās ar sabiedrisko transportu. Agrāk bija jūtams, ka kluba apmeklētāji gaida sabiedrisko transportu - visi vienlaikus atstāja klubu. Tagad tas ir grūtāk pamanāms.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas