Rīgas domei būs jāizvēlas — vai krasi samazināt sabiedriskā transporta maršrutu skaitu vai meklēt nepieciešamo naudu no citiem plauktiem. Pašvaldības uzņēmumam Rīgas satiksme (RS) dotais uzdevums sagatavot savu budžetu, pieņemot, ka domes dotācija paliek tāda pati kā šogad, esot teju vai neiespējamā misija. RS domei norādījusi, ka tādā gadījumā nāktos samazināt darba apjomu par 58%, kas nozīmē lielu daļu maršrutu slēgšanu. Pašvaldībā norāda, ka uztraukumam nav pamata. "Šobrīd visas ar budžetu saistītās lietas ir vēl tikai procesā. Kamēr nav saņemti konkrēti priekšlikumi, nevar būt runa par kādiem konkrētiem skaitļiem un darbībām," saka Rīgas mēra Jāņa Birka (TB/LNNK) preses sekretāre Kristīne Liepa. Biļešu cenas paaugstināšana pašlaik kā variants netiek izskatīta.
RS pašreiz piedāvātajā budžeta projektā par 5% procentiem samazināts reisu skaitu, samazinātas administrācijas izmaksas un algu pieaugums, kā arī investīciju programma. Taču ar visu to nākamā gada pašvaldības dotācija būtu 73,33 miljoni latu (šī gada dotācija ir 44,7 miljoni). Otrdien RS piedāvājumu skatīs satiksmes un transporta lietu komitejas deputāti, bet mērs jau piektdien uzdevis RS budžetu vēlreiz pārstrādāt. RS preses sekretāre Iluta Bērziņa skaidro, ka vairāk investīciju programmas izmaksas samazināt nav iespējams, jo tie projekti, kas uzsākti, — zemās grīdas tramvaju un jauno trolejbusu iegāde — nevar tikt apturēti. Arī administrācijas štatu samazināšana RS patlaban netiek apspriesta. Pašreizējā RS budžeta variantā, ko apstiprinājusi uzņēmuma padome, administrācijas izdevumi ir 4,7 miljoni latu. Lielākā summa tiek atvēlēta darba samaksai — gandrīz trīs miljoni latu. Turklāt uzņēmums paredzējis par 8% jeb ceturtdaļu miljona palielināt darba samaksām atvēlēto naudu. "Administrācijā ir 120—140 cilvēku. Tā ir maza administrācija tik lielam uzņēmumam, kāds ir RS (uzņēmumā strādā vairāk kā 6000 darbinieku — red.)," saka I.Bērziņa.
Tomēr lielākā RS izdevumu pozīcija ir sabiedriskā transporta vadītāju algas — tām paredzēti gandrīz 47 miljoni latu. Pašreizējais budžeta projekts paredz algas paaugstināt par 10%. Ja iesaldētu šoferu algas pašreizējā līmenī, ietaupījums būtu 2,5 miljoni latu. "Teorētiski šāda iespēja var būt, bet tādā gadījumā jāvienojas ar arodbiedrībām," saka I.Bērziņa. Pašlaik šoferu vidējā alga ir 750 latu uz papīra. RS arodorganizācijas valdes priekšsēdētājs Pēteris Simažs Dienai norāda, ka patlaban transportlīdzekļu vadītāju prasība ir algas pieaugums 17% apmērā, lai nosegtu vismaz inflācijas līmeni.
Tomēr, ja arī RS iesaldētu šoferu algas, visticamāk, uzņēmumam tāpat neizdosies apcirpt savu budžetu tiktāl, lai iztiktu ar pašvaldības dotāciju šī gada līmenī. Lai to izdarītu, RS nāktos samazināt maršrutu skaitu par 58%, kas nozīmē, ka teju vai netiktu nodrošināti sabiedriskā transporta pārvadājumi. "Principā tas būtu uzņēmuma bankrots," saka satiksmes komitejas vadītājs Andrejs Požarnovs (TB/LNNK). Viņš norāda, ka "viennozīmīgi domei būs jāpārskata citi izdevumi, lai dotētu sabiedrisko transportu".
Lielāka skaidrība par domes iespēju palielināt dotāciju sabiedriskajam transportam varētu būt jau otrdien pēc Ministru kabineta sēdes, kurā tiks skatīts jautājums par Rīgas iemaksu pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā.