Rīgas pašvaldības izpilddirektors Juris Radzevičs (GKR) uzsvēra, ka gadījumā, ja pašvaldība mainītu nosacījumus autobraucējiem, konsekventi arī 18.novembrī, gadu mijā, Dziesmu svētku dalībniekiem svētku laikā, kā arī citos gadījumos, kad pašvaldība noteikusi, ka pilsētas sabiedriskais transports ir bez maksas, pasažieriem būtu jāizņem nulles biļetes, jo arī šajos gadījumos atlaides nav paredzētas domes saistošajos noteikumos.
Tā kā pašvaldība grozījumus veikt negrasās, turpmākā notikumu gaita paredz, ka ministrija var izvērtēt pašvaldības argumentus un ar rīkojumu apturēt domes noteikumus, savukārt Rīgas dome savu taisnību varēs mēģināt pierādīt tiesā.
Domnieks Juris Viņķelis (V) šodien komitejas sēdē vēlējās zināt, kas izdomājis formulējumu, ka iedzīvotāji bez maksas var braukt, uzrādot automašīnas tehnisko pasi, un apjautājās, vai šādam rīkojumam par pamatu bijis Rīgas domes priekšsēdētāja Nila Ušakova (SC) paziņojums mikroblogošanas vietnē "Twitter", taču Radzevičs norādīja, ka viņš šajā vietnē nepiedalās un idejas izcelsmi atteicās komentēt.
Radzevičs atgādināja, ka virkne deputātu tiesībsargājošām institūcijām iesnieguši lūgumu pārbaudīt šī lēmuma tiesiskumu - tās arī izvērtēs to, kas noticis decembrī un janvārī, un nonāks pie korekta slēdziena, taču 18.decembrī veiktie grozījumi vismaz šobrīd dod iespēju atbalstīt arī valstiski nozīmīgus pasākumus. Atceļot "puteņa brīvbiļetes" pēc analoģijas arī atbalsts Dziesmu svētku dalībniekiem, akcijas "Diena bez auto" laikā un citos gadījumos līdz šim, piešķirot brīvbiļetes, bijis nelikumīgs, jo pašvaldības noteikumos nav paredzēts deleģējums, kura amatpersona un kādos apstākļos šādu lēmumu drīkst pieņemt.
Domnieks Jānis Mārtiņš Skuja ("Demokrātiskie patrioti") secināja, ka bez likumiskā pamatojuma iepriekšējie lēmumi par īslaicīgu braukšanas maksas atcelšanu atsevišķām pasažieru kategorijām ir bijuši nelikumīgi, taču Radzevičs izvēlējās "izmantot iespēju paklusēt", norādot, ka šis jautājums jāizvērtē kompetentām iestādēm.
Viņķelis savukārt uzsvēra, ka šādi domes lēmumi nes zaudējumus pārvadātājam, un pauda viedokli, ka ir jābūt kādai kārtībai, kā aprēķināt izdevumus un atlīdzināt "Rīgas satiksmei" negūtos ieņēmumus. Radzevičs savukārt norādīja, ka līdz šim šie izdevumi ir tikuši aprēķināti un atlīdzināti, piemēram, 2009.gadā par Dziesmu svētku dalībnieku pārvadāšanu "Rīgas satiksmei" atmaksāti 129 000 latu, savukārt jauniešu dziesmu svētkos šī summa esot bijusi uz pusi mazāka.
Pašvaldība varētu palūgt papildu viedokli Satiksmes ministrijai, kad VARAM lems par šo jautājumu. "Mēģināsim pārliecināt ministriju, jo viedoklis nav tik viennozīmīgs. Ja [ministrijas atzinumā] netiek ņemtas visas tiesību normas vērā, domāju, ka mums ir iespēja pārliecināt ministriju," sacīja izpilddirektors.
Domnieks Jānis Vahers ("Demokrātiskie patrioti") rosināja satikties ar ministrijas pārstāvjiem un izdiskutēt šos jautājumus klātienē, nevis rakstīt vēstules un nodarboties ar politiku "kurš kuru", taču Radzevičs norādīja, ka tāda ir procedūra un ka, visticamāk, katras institūcijas juristi paliks pie sava. "Ja grib kādu lietu sabojāt, vajag izveidot darba grupu un tur kādu gadu pasēdēt, bet pa to laiku ziema beigsies," pauda izpilddirektors.
Radzevičs kritizēja VARAM, ka tai viedoklis jau sen bija zināms un formulēts, taču tā gaidījusi līdz pēdējam brīdim, kamēr to darīt zināmu Rīgas domei. Izpilddirektors norādīja, ka pašvaldība saistošo noteikumu grozījumus izvērtēšanai nosūtīja jau pāris dienas pēc lēmuma pieņemšanas, 21.decembrī.
Domnieks Aigars Pētersons (V) savukārt pauda prieku, ka domes koalīcija paklausījusi opozīcijas partiju spiedienam, ka "puteņa brīvbiļetes" ir nelikumīgas, un apņēmusies sakārtot likumisko pamatu. Tomēr viņš uzsvēra, ka snigšana ir normāla parādība ziemas apstākļos un Rīgas domei būtu jāorganizē ielu tīrīšana adekvātā apjomā, nevis jātaupa nauda un jāpiesedz sava neefektivitāte un neizdarība ar brīvbiļetēm automašīnu īpašniekiem.
Domnieks Vadims Faļkovs (SC) savukārt norādīja, ka "puteņa brīvbiļetes" "Rīgas satiksmei" nozīmē ieguvumus. Ja pirms brīvbiļešu piešķiršanas automašīnu īpašniekiem sabiedriskais transports kavējās vidēji 40 minūtes, tad, ieviešot šo atbalsta pasākumu, kavējumu laiks samazinājās uz pusi. Faļkovs aprēķinājis, ka, stāvot uz vietas sastrēgumos, maršrutā izbraukušie 322 autobusi dienā nodedzina degvielu aptuveni 3000 latu vērtībā. Savukārt sabiedriskā transporta vadītājiem par sastrēgumos nosēdētajām virsstundām būtu jāpiemaksā ap 2000 latu. Savukārt bezmaksas braukšanas iespēju puteņa laikā vidēji izmanto ap 10 000 līdz 15 000 pasažieru, kas nozīmētu negūtos ieņēmumus ap 7000 līdz 10 000 latu dienā un pilsētā aiztaupa "korķus" 15 līdz 20 kilometru garumā.
Šādu gala lēmumu šodien plkst.14 plānots apstiprināt Rīgas domes ārkārtas sēdē.
Kā ziņots, VARAM, iepazīstoties ar 18.decembrī Rīgas domē pieņemtajiem grozījumiem saistošajos noteikumos par sabiedriskā transporta lietošanu, norāda, ka tajos paredzētā kārtība, kas pēc būtības nozīmē iespēju īpašos gadījumos braukt bez biļetes vai cita braukšanas tiesības apliecinošā dokumenta, neatbilst Ministru kabineta noteikumiem par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtību un ir svītrojams.
Atzinumā norādīts, ka gadījumā, ja saistošo noteikumu mērķis ir noteikt braukšanas maksas atvieglojumus, tajā skaitā noteikt personu kategorijas, kuras var braukt bez maksas, tad šīs pasažieru kategorijas ir nosakāmas Rīgas domes saistošajos noteikumos par braukšanas maksas atvieglojumiem Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā, vienlaicīgi nodrošinot braucēju uzskaiti un biļešu izsniegšanu.
Rīgas dome šādam viedoklim nepiekrīt, jo saistošie noteikumi, kas atsevišķos gadījumos var paredzēt tiesības īpašos apstākļos sabiedrisko transportu lietot bez maksas, neparedz pastāvīgus braukšanas maksas atvieglojumus kādai noteiktai pasažieru kategorijai, bet gan paredz pašvaldības tiesības īpašos apstākļos grozīt sabiedriskā transporta lietošanas kārtību, ieviešot tajā izmaiņas, tajā skaitā nosakot īslaicīgus braukšanas maksas atvieglojumus.
Kaut arī "puteņa biļetes" kļūst arvien populārākas, speciālisti šodien domes komitejas sēdē uzsvēra, ka "puteņa biļetēm" "nav tiešas ietekmes uz pašvaldības budžetu". Kā ziņots, pirmajā reizē, 13.decembrī, sabiedriskajā transportā autovadītāji vizinājušies aptuveni 11 000 reižu, bet ceturtajā reizē, 10.janvārī, šādu pasažieru skaits dubultojies, pārsniedzot 20 000 braucienu, liecina "Rīgas satiksmes" kontrolieru aprēķini.
Kā ziņots, arī tiesībsargs Juris Jansons iepriekš norādījis uz nepilnībām šādu braukšanas maksas atlaižu piešķiršanas kārtībā - pēc Jansona domām, Rīgas domes lēmums par braukšanas maksas atvieglojumiem personām, kurām ir
Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (SC) savukārt uz šiem pārmetumiem atbildēja, iesakot tiesībsargam nejaukties lietās, no kurām viņš neko nesaprot, jo šādu brīvbiļešu mērķis esot samazināt satiksmi Rīgas ielās un atvieglot tīrīšanas tehniku darbu.
Jau ziņots, ka Rīgas dome pagājušā gada beigās nolēma grozīt pašvaldības saistošos noteikumus un līgumu ar pašvaldības SIA "Rīgas satiksme", paredzot, ka "īpašos apstākļos" Rīgas pilsētas izpilddirektors varēs noteikt izmaiņas sabiedriskā transporta izmantošanas kārtībā, tostarp īslaicīgi atcelt braukšanas maksu.
Turpmāk "īpašos apstākļos", piemēram, masu pasākumos, plūdos, stiprā putenī un citos nelabvēlīgos laika apstākļos vai avārijas situācijā, Rīgas pilsētas izpilddirektors varēs dot rīkojumu īslaicīgi veikt izmaiņas kārtībā, kādā pasažieri var izmantot pilsētas sabiedrisko transportu, tostarp izpilddirektoram būs tiesības noteikt, ka sabiedrisko transportu iedzīvotāji var izmantot bez maksas.
Par pamatu grozījumiem saistošajos noteikumos ir Rīgas mēra Nila Ušakova (SC) iniciatīva stipra puteņa laikā atļaut autovadītājiem, uzrādot mašīnas tehnisko pasi, sabiedrisko transportu izmantot bez maksas, lai tādējādi mazinātu satiksmes intensitāti pilsētā un atvieglotu ielu tīrīšanu. Noteikumu grozījumos gan nav precizēts, ka bezmaksas braukšana "īpašos apstākļos" būs attiecināma tikai uz autovadītājiem stipras snigšanas laikā.