Rīgas domes priekšsēdētājs Jānis Birks (TB/LNNK) uzdevis pilsētas izpilddirektoram kopā ar domes finansistiem līdz pirmdienai viņam iesniegt priekšlikumus par iespējām samazināt pašvaldībā izmantojamo vieglo dienesta autotransportu. Šogad dome jau atteikusies no 140 mašīnām, un mērs ir pārliecināts, ka šo skaitli iespējams palielināt. Pats J.Birks iztikt bez spēkrata gan nav gatavs. "Tas nav nopietni. Viņam kā iestādes vadītājam ir jābūt dienesta automašīnai," saka mēra preses sekretāre Kristīne Liepa. Attiecībā uz citiem darbiniekiem tiks apsvērta iespēja braukšanai izmantot taksometrus.
Tūkstoš latu mēnesī
Pašlaik domes centrālā aparāta, departamentu, aģentūru un citu struktūrvienību transporta nodrošināšanai tiek izmantotas 60 vieglās automašīnas, no kurām 26 ir institūciju bilancē jeb īpašumā, bet 34 tiek nomātas no pašvaldības SIA Rīgas satiksme (RS). Nomāšanai šajā gadā dome plāno tērēt vismaz 200 000 latu (vēl nav apkopota informācija par izpilddirekcijām). Skaitliski visvairāk nomas mašīnas piešķirtas centrālajai administācijai, kopskaitā 13. Viena pienākas domes priekšsēdētājam, viena — trīs vicemēriem, viena — izpilddirektoram, četras — komitejām un komisijām, pārējās — dažādām pārvaldēm.
Prāvākā transporta mēnešmaksa — 1 082,24 lati — pašvaldībai ir jāatdod par pilsētas izpilddirektora Andra Grīnberga 2006.gada izlaiduma Audi A6. Bez automašīnas pildīt izpilddirektora darba pienākumus ir neiespējami, uzsver A.Grīnberga preses sekretārs Dzintars Zaļūksnis. Uz jautājumu, vai izpilddirektors nevarētu vismaz pārsēsties kādā mazāk lepnā mašīnā, Dz.Zaļūksnis atbild, ka "viņš ir gatavs atteikties no visa kā, taču līgumi jau ir noslēgti". Otrajā vietā pēc auto dārdzības ierindojas finanšu departamenta administrācija, par kuras 2006.gada Audi A4 jāmaksā 1 074,95 lati mēnesī. Godpilno trešo vietu ieņem īpašuma departamenta vadība ar šī gada Volvo XC70, kas izmaksā 1 035,58 lati mēnesī. Visās nomas maksās ietilpst līzinga maksājums, obligātās apdrošināšanas, tehniskās apskates izdevumi, RS peļņa 7% apmērā u.c. pakalpojumi. Taču papildus jāmaksā par degvielu, remontu, apkopi un alga šoferim.
Diena jau vairākkārt rakstījusi, ka prakse nomāt automašīnas no sev piederoša uzņēmuma domei izmaksā dārgi. Vairāki privātie auto iznomātāji medijos pauduši, ka varētu nodrošināt pakalpojumu par 20—30% lētāk. Krietni izdevīgāk ir arī institūcijām pašām sevi apgādāt ar mašīnām. Par to liecina jaunākie finanšu departamenta dati par janvāri un februāri — institūciju īpašumā esošajiem transportlīdzekļiem viens km izmaksā 40 santīmu, bet nomātajām — 82 santīmu.
Jāatgādina, ka, piemēram, pašvaldības SIA Rīgas pilsētbūvnieks šogad izvēlējās 25 000 latu vērto Volvo pirkt līzingā, jo tā nosacījumi bijuši izdevīgāki nekā RS nomai. Šādu pašu apsvērumu dēļ no vairāku automašīnu nomas atteicies cits pašvaldības uzņēmums — SIA Rīgas meži.
Domā par taksometriem
Taču domes vadība nesteidzas lauzt vai pārskatīt līgumus ar RS. "Mērs neuzskata par pareizu tagad pašvaldības uzņēmumam radīt zaudējumus, atdodot automašīnas," saka K.Liepa. Savukārt, ja ļautu iestādēm pašām pirkt transportu līzingā, veidotos autoparks, radot papildu izdevumus uzturēšanai.
Tomēr automašīnu atdošana RS droši vien būs jāveic, ja dome sāks darbinieku vajadzībām izmantot taksometru firmu pakalpojumus. Tā kā automašīnu nobraukuma limiti šogad ir samazināti, sākotnējie finansistu aprēķini liecina, ka tas būtu izdevīgāk, saka K.Liepa. Šīs nedēļas laikā tiks veikti daudz detalizētāki aprēķini, tostarp, lai noskaidrotu, cik izmaksās atteikšanās no esošās kārtības.
Aplūkojot taksometru kompāniju piedāvātos pārvadājumu tarifus, secināms, ka taksometru izmantošana varētu būt izdevīga. Nomātās mašīnas tagad prasa 82 santīmus pat vienu kilometru, bet, slēdzot līgumu, piemēram, ar a/s Rīgas taksometru parks, kilometra tarifs ir 37 santīmi, nerēķinot PVN, bet ir iespējams to samazināt atkarībā no pārvadājumu apjoma, teikts uzņēmuma mājaslapā. Savukārt taksometru firma Alviksa pasažierim prasa 50 santīmu par iekāpšanu un 20 par katru nobraukto kilometru.
K.Liepa norāda, ka otrdien par autoparka samazināšanas iespējām spriedīs koalīcijas deputāti.