Lai gan patlaban galvaspilsētā ir tikai trīs veloceliņi, Rīgas domes
satiksmes departaments tuvāko 10 gadu laikā sola Rīgu noklāt ar blīvu
celiņu tīklu, pa kuru ar velosipēdu varēs ērti nokļūt praktiski uz
jebku ru pilsētas nostūri. Tiesa, tuvāko pāris gadu laikā
velosipēdistiem uzturēties Rīgas ielās vēl nebūs droši. Tieši
darbinieku drošības un arī ekonomisko apsvērumu dēļ Dienas uzrunātās
picērijas, kas praktiski visas savulaik piegādāja picas ar
velokurjeriem, tagad no riteņiem atsakās. Piemēram, lielāko picēriju
Čili un LuLu picas tagad piegādā tikai ar auto vai motorolleriem.
Vispirms cauri parkiem
Patlaban Rīgā tiek būvēts zaļais veloceliņš Ķīpsala—Mārupe, kas savienosies ar jau izbūvētu posmu Imanta—Centrs un vedīs cauri Rīgas zaļajai zonai — Uzvaras parkam, Arkādija parkam, gar Māras dīķi uz Mārupītes dabas teritoriju. Rīgas dome (RD) finansēs šī celiņa izbūvi līdz Rīgas robežai, taču cauri Mārupes pašvaldībai velobraucējs tālāk varēs tikt līdz lidostai Rīga. "Tas būs piemērots atpūtas braucieniem un vedīs cauri tādām zaļajām teritorijām Rīgā, kur varbūt pat paši rīdzinieki nekad vēl nav bijuši," saka RD satiksmes departamenta velosatiksmes attīstības projektu vadītājs Jānis Andiņš.
Prakse rāda, ka šādi zaļie veloceliņi mudina novērtēt velosipēda priekšrocības arī tos, kas ar velosipēdu iepriekš nebrauca. Pieraduši pie velosipēda ekonomiskuma, mobilitātes, braucot garām lielpilsētas korķiem, un draudzīguma videi, daudzi svētdienu velosipēdisti sāk ar to braukt arī uz darbu.
Šā gada domes budžetā atvēlēts pusmiljons latu vēl viena veloceliņa Mežaparks —Vecmīlgrāvis būvniecības sākšanai, kam jau gatavs tehniskais projekts. Šis celiņš turpinās jau izbūvēto posmu Centrs—Mežaparks, un tuvākajā piecgadē šo virzienu noslēgs celiņš Vecmīlgrāvis—Vecāķi. Kad šī maģistrāle būs pabeigta, velobraucēji varēs pa taisno aizbraukt līdz pašai Vecāķu pludmalei.
Nav droši braukt
Velobraucēji gan nav vienisprātis ar departamentu par Rīgas veloceliņiem. Pērnvasar vilcienu Rīga—Ērgļi apsteigušais velobraucējs Krišjānis Jansons–Ratiniks atzīst, ka pilsēta nav piemērota, lai tajā pārvietotos ar riteni: "Tie divi veloceliņi, kas izveidoti, ir vairāk svētdienas braucējiem, kuri grib pavizināties ar ģimeni."
Departamentā gan skaidro, ka maģistrālās riteņu brauktuves tiek ierīkotas tā, lai centru savienotu ar mikrorajoniem. "Pilsētā ir nepieciešamība ne tikai pēc veloceliņiem, kas būtu izmantojami ikdienā, lai nokļūtu uz darbu, mācībām vai iepirkšanās vietām, bet arī nepieciešami veloceliņi atpūtai un sportam," skaidro J.Andiņš. Tādēļ tādi tiks veidoti gar Daugavu virzienā no centra uz Dārziņiem. Savukārt plānotais veloceliņš Centrs—Berģi būs vairāk domāts lietišķiem cilvēkiem, ne atpūtniekiem. Kamēr šie veloceliņi tikai top, riteņu mīļotāji izmanto trotuārus, apdraudot gājējus, vai brauc pa ceļa braucamo daļu, paši apdraudot sevi. Statistika rāda, ka tas ik gadu maksājis desmitiem velobraucēju dzīvību.
Akcija skaties divreiz!
2007.gadā uz Latvijas ceļiem bojā gājuši 18 velosipēdisti, vēl pirms gada — 33, liecina Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) dati. Lai šo skaitu mazinātu arī turpmāk, CSDD pirms nedēļas aizsāka satiksmes drošības kampaņu Skaties divreiz! Divreiz!! motociklistu, velosipēdistu un citu mazaizsargāto braucēju aizsardzībai.