Rīgas dome iecerējusi situāciju labot, stingrāk kontrolējot un samazinot iebraukšanas atļauju skaitu, taču ministra vilcināšanās dēļ 1.janvārī tai var nākties atvērt caurlaižu punktus visiem Vecrīgā iekļūt gribētājiem. Lai meklētu risinājumu, ceturtdien paredzēta E.Zalāna un Rīgas mēra Jāņa Birka (TB/LNNK) tikšanās. Jauni caurlaižu punkti Spēkā esošie Ministru kabineta noteikumi ļauj pašvaldībai regulēt automašīnu skaitu Vecrīgā, par iebraukšanu iekasējot naudu. Šajā gadā dome plāno iekasēt aptuveni 900 000 latu. Maksa par vienreizēju iekļūšanu Vecrīgā svārstās no pieciem līdz astoņiem latiem par stundu, gada atļauja juridiskām personām no 300 līdz 1250 latiem, valsts un pašvaldības iestādēm desmit latu par pusgadu. Savukārt tiem rīdziniekiem, kuriem Vecrīgā ir īpašums vai dzīvesvieta, iebraukšana ir par velti. Viņiem atšķirībā no citiem centra iedzīvotājiem netiek arī prasīta mēneša maksa 20—50 latu apmērā par auto novietošanu pie mājas. Šo normu dēļ vecpilsēta kļuvusi arvien pārblīvētāka ar automašīnām, jo bieži dzīvokļos deklarējas vairāk cilvēku, nekā tur patiesībā dzīvo. Tādēļ dome rosinājusi no nākamā gada samazināt transportlīdzekļu skaitu, uz vienu dzīvokli izsniedzot vienu caurlaidi. Par 370 000 latu paredzēta arī jaunu bezkontakta viedkaršu ieviešana un automātiska automašīnu numuru pārbaude, kas paaugstinātu kontroles efektivitāti, kā arī samazinātu ar sistēmas apkalpošanu saistītus izdevumus. Kungu un Mārstaļu ielas caurlaižu posteņos jau trešdien tika sākta jauno terminālu uzstādīšana. Plāns B Uz jautājumu, vai ir prātīgi uzstādīt iekārtas, nezinot, vai tās vispār tiks izmantotas, satiksmes departamenta preses sekretāre Ieva Prauliņa skaidro, ka atcelt jaunās sistēmas ieviešanu neesot iespējams, jo līgums par tās izveidi noslēgts pirms gada, turklāt vecajai sistēmai bieži ir darbības traucējumi un tai nepieciešams remonts, kas arī prasa līdzekļus. "Lai no jaunā gada neiestātos haoss, pašvaldība strādā pie "plāna A" un pie "plāna B"," viņa saka. Proti, ja valdība nolemj statusu nepagarināt, tad 1.janvārī barjeras Vecrīgas caurlaižu punktos būs jāver vaļā. Lai šajā gadījumā automašīnas nepārplūdinātu vecpilsētu, tiks iedarbināts "plāns B" — Vecrīgas teritorijā tiks izveidotas paaugstinātas maksas autostāvvietas — par to novembra sākumā vienojās satiksmes un transporta lietu komiteja. Pirmā stunda par auto novietošanu Vecrīgā izmaksātu piecus latus, bet katra nākamā stunda — astoņus latus. Plānots arī slēgt ielas tranzīta kustībai, norobežojot brauktuves ar stabiem vai puķu podiem. Kā Dienai norāda mēra Jāņa Birka preses sekretāre Kristīne Liepa, dome labprātāk saglabātu caurlaižu sistēmu, taču Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija vēl nav pateikusi savu viedokli. "Mēram nav skaidrs, kāpēc līdz šim nav pieņemts lēmums, jo visi dokumenti viņiem ir nosūtīti," saka K.Liepa. Dažādi risinājumi "Tas nav tāpēc, ka ministrija būtu vilcinājusies," apgalvo E.Zalāna preses sekretāre Dace Kārkliņa. Kad jūnijā dome lūdza ministriju pagarināt statusu, radās papildu jautājumi, kā tiks nodrošināta Vecrīgas aizsardzība, kā tiek izlietota iekasētā nauda u.c., uz kuriem pilnīga atbilde nav saņemta. "Ministrs vēlas ceturtdien ar Birku pārrunāt, kādi ir plāni, priekšlikumi, jo šī sistēma nav efektīva," norāda D.Kārkliņa. Joprojām Vecrīga tiek izmantota, lai apbrauktu sastrēgumus vai automašīnu novietošanai, par gājēju drošību nedomājot. E.Zalāns uzskata, ka, piemēram, varētu uzstādīt ceļa zīmes, kas aizliedz normētos laikos vecpilsētā iebraukt. Stingrākiem braukšanas ierobežojumiem piekrīt arī Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanas un attīstīšanas padomes loceklis Jānis Asaris, uzskatot, ka piegādes un celtniecības transportam nebūtu jāļauj strādāt, kad šaurajās Vecrīgas ielās ir daudz gajēju: "Varētu būt arī stiprāks regulējums automašīnu novietošanai, jo bieži vien tās apgrūtina pārējo kustību." Piemēram, Tallinā automašīnām atļauts šķērsot vecpilsētu, bet aizliegts tajā stāvēt, stāsta satiksmes eksperts un autoraidījuma Zebra veidotājs Pauls Timrots. Tiesa, Vecrīgā šāda kārtība nederot, jo caur to ved ceļš uz Akmens tiltu. "Ja varēs izbraukt cauri, tas būs gals. Tagad tūristi čurā pie Brīvības pieminekļa, tad vairs nebūs neviena tūrista, jo visi būs nobraukti," teic P.Timrots. Arī maksas stāvvietas nav risinājums, jo tāpat būs priviliģētie, kas iegūs kādu "sevišķo caurlaidi", ar kuru varēs visur stāvēt bez maksas.
Vecrīgā draud iestāties haoss
Pēc mēneša, 31.decembrī, beidzas īpaša režīma zonas statuss Vecrīgai, taču vēl nav zināms, vai tas tiks saglabāts arī nākamgad. Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs Edgars Zalāns (TP) nesteidz valdībā virzīt jautājumu par statusa pagarināšanu, jo neredz tam pamatojumu. Viņaprāt, līdzšinējā sistēma nav sasniegusi mērķi ierobežot automašīnu skaitu vecpilsētā, tāpēc ir atceļama.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.