Jaunais kultūras un sporta centrs Daugavas stadions top ar Eiropas Savienības fondu līdzfinansējumu. Projekts paredz arī pārbūvēt apkārtnes ielas un Deglava ielas pārvadu. Šo uzticēja veikt Rīgas domes Satiksmes departamentam. Konkursā četru pretendentu vidū par uzvarētāju atzina Lietuvā reģistrēto Kauno tiltai, kas apņēmās darbus veikt par vairāk nekā četriem miljoniem eiro.
Konkursa dokumentos kompānija uzrādīja, ka aptuveni 12% darbu nodos apakšuzņēmējiem, un nosauca arī divas firmas. Taču jau līguma parakstīšanas dienā parādījās jauns apakšuzņēmēja nosaukums, kam Kauno tiltai nodeva 45% darbu - krietni vairāk, nekā iepriekš tika plānots. Centrālās finanšu un līgumu aģentūras direktors Mārtiņš Brencis piekrīt, ka 45% ir daudz, bet Publisko iepirkumu likums nenosaka minimālo iepirkumu slieksni.
Kompānija, kam Kauno tiltai uzticējusi lielo darbu apjomu, ir Tecpro Construction. Tā ir firma, kura iepriekš nav uzvarējusi nevienā konkursā par liela būvprojekta realizāciju. Lielākais līdz šim saņemtais pasūtījums - grīdu seguma atjaunošana un izbūve vairākos paviljonos Rīgas Centrāltirgū.
Tecpro Construction vada Artūrs Bergholcs. Viņš sāka savu politisko karjeru pie Rīgas mēra tēvzemieša Jāņa Birka, bet jau dažus mēnešus vēlāk tika iecelts par Ekonomikas ministrijas parlamentāro sekretāru. Saikni ar parlamentu Bergholcs nodrošināja vēlāk arī Satiksmes ministrijā, kurā par ministra biroja vadītāju tolaik strādāja Emīls Jakrins.
Zemkopības ministrs Kaspars Gerhards (NA) atceras, ka tikko Juridisko fakultāti beigušo Bergholcu tēvzemieši ieteikuši kā pieredzējušu un zinošu. "No partijas puses tika piedāvāts cilvēks, kurš jau bija partijā, kuram bija politiskā pieredze, bija vadījis Birka kunga biroju. Šāds piedāvājums bija, es to pieņēmu. Nāca cilvēks kā speciālists. Kādas viņam [Bergholcam] bija attiecības ar Jakrina kungu, es patlaban pateikt nevaru," norāda Gerhards.
Bergholcs savu veiksmi Deglava pārvada remonta konkursā skaidro vienkārši. Piedāvājums būt par apakšuzņēmējiem iesniegts teju visiem pretendentiem, taču paši konkursā nestartēja, jo neesot tik lielu brīvu finanšu līdzekļu. Sarunu ar Jakrinu par šo tēmu neesot bijis.
Bijušo Rīgas domes (RD) Satiksmes departamenta darbinieku Uģi Brožu apsūdz dokumentu viltošanā Barona ielas remontdarbos. Prokuratūra uzskata, ka nekāda uzraudzība Barona ielā netika veikta un ap 700 dokumentu parakstīti ar atpakaļejošiem datumiem. Kopā ar Brožu tiesā vēl piecas personas. Tagad Broža strādā pie Deglava tilta ceļu sadaļas, būdams Tecpro Construction darbinieks. Bergholcs apstirpina Nekā personīga, ka Broža strādā Tecpro Construction no 2016. gada beigām vai 2017. gada sākuma. "Kā speciālists viņš [Broža] ir augstas raudzes. [..] Tā kā tā sadarbība ir pietiekami normāla", pauž Bergholcs.
Barona ielu ekspluācijā nevarēja nodot gandrīz divus gadus vairāku būvdarbu defektu dēļ, uz kuriem norādīja gan eksperti, gan arī iedzīvotāji. Jakrins uzskata, ka departamenta atbildība tajā nav saskatāma, un tāpēc pašvaldība Brožas lietā nav pieteikusies kā cietusī uz jelkādu materiālu kompensāciju.
Jakrins norāda: "Ņemot vērā būvobjekta garumu, darba roku trūkumu un citas lietas, būvprocess bija tāds, kāds bija, bet skaidrs, ka tā bija 90% būvnieka atbildība, nevis Uģa Brožas vai kāda cita Satiksmes departamenta darbinieka atbildība. Nav jau viduslaiki, kad pasūtītājs var ar pātagu dzenāt strādniekus."
Interesanta ir Brožas pašreizējā darba devēja Tecpro Construction īpašnieku struktūra. Laikā, kad vēl Deglava tilta remontdarbu konkurss nebija noslēdzies, kā šīs kompānijas patiesā labuma guvējs norādīts Guntars Kokorevičs, bet kontaktos norādīta Liene no SIA Uzņēmumu vadība un konsultācijas (UVK). UVK ir labi zināms kā ekspremjera Andra Šķēles ģimenei piederošs bizness. Bergholcs apgalvo, ka no pērnā gada decembra viņš esot vienīgais labuma guvējs uzņēmumā.
Deglava ielas pārvads nav vienīgais Satiksmes departamenta konkurss, kurā kā apakšuzņēmējs strādā Tecpro Construction. Šī paša projekta daļā Ata ielas, Augšielas un Vagonu ielas pārbūvē bijis cits uzvarētājs Ļ-KO, kā arī daļēji darbus uzticējis Bergholca vadītajam uzņēmumam. Tecpro Construction savu piedāvājumu bija iesniedzis arī Brasas pārvada atjaunošanas konkursā, kam paredzēti 10 miljoni. Tur par uzvarētāju atkal nosaukts Kauno tiltai, bet tas, cik lielu daļu no darbiem veiks Bergholca firma, vēl nav izlemts.
Gan Jakrins, gan Bergholcs nomainīja partiju un kļuva par Attīstībai biedriem. Jakrins savu darbību patlaban skaitās apturējis, bet Bergholcs apgalvo, ka viņš neesot visai aktīvs partijas biedrs.
vēl
Neslāvs