Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +7 °C
Viegls lietus
Piektdiena, 27. decembris
Inita, Elmārs, Helmārs

Re&Re: Traģēdijas iespējamais iemesls ir vienkārši cilvēciska kļūda aprēķinos

Būvniecības uzņēmums RE&RE ir ģenerāluzņēmējs būvniecības darbiem ēkā, kurā tikko tika piedzīvota traģēdija. RE&RE valdes priekšsēdētājs Ainārs Pauniņš un ģenerāldirektors, valdes loceklis Didzis Putniņšintervijā Dienai izklāsta savu versiju par notikušo un cēloņiem, kas izraisīja jumta iebrukumu Zolitūdes lielveikalā Maxima.

Vai jūs jūtat atbildību par notikušo?

Ainārs Pauniņš: Jā, protams, mēs jūtam atbildību. Ja mēs būsim vainīgi pie tā, kas ir noticis, mēs uzņemsimies pilnu atbildību par notikušo.

Didzis Putniņš: Šīs brīvdienas mums bija vissmagākās pārdomas. Un mēs esam gatavi uzņemties atbildību, ja mēs būsim tie, kas ir vainīgi.

Daži būvinženieri izsaka viedokli, ka lielākā Zolitūdes projektā pieļautā kļūda bija celtniecība divās kārtās, kādēļ Maxima veikalā esošie cilvēki atradās tieši zem būvlaukuma, kurā notika darbi.

A. P: Pēc uz šo brīdi manā rīcībā esošās informācijas šī versija nevarētu būt par pamatu šai milzīgajai traģēdijai, kas notika. Jo katra ēka atradās uz saviem pāļu pamatiem. Un pāļu pamati tiek būvēti līdz grunts slānim, kas ir nesošs...

Bet te ir jautājums par to, ka būvdarbi notiek uz jumta sabiedriskai ēkai, kurā ir liela cilvēku plūsma. Vai vispār ir pareizs princips, ka būvdarbi notiek ēkā, kura jau ir ekspluatācijā un kurā iekšā ir cilvēki?

A. P. Uz ēkas jumta būvdarbi var notikt, pat uz darbojošās ēkas, piemēram, jumta darbi. Mums šeit jumts jau bija gatavs, tas bija uzbūvēts jau divus gadus un darbojās. Līdz ar to mēs nācām un otrās kārtas ietvaros vienkārši veicām šī jumta apzaļumošanu.

Sākotnēji izskanēja informācija, ka ne būvnieks, ne būvuzraugs nezina, kāds smagums atrodas uz Maximajumta.

A. P. Jumta kopējā pieļaujamā lietderīgā slodze bija divdesmit kiloņūtonu jeb divi tūkstoši kilogramu uz kvadrātmetru. Mēs rēķinām, ka mēs šo jumtu esam noslogojuši 800-900 kilogramu robežās. Katrā ziņā, līdz tūkstotim - tas ir maksimumu maksimums. Tas ir 50% un mazāk no pieļaujamās slodzes.

D. P. Jautājums ir, vai tas zaļais jumts nebija par smagu. Ēka ir projektēta tā, lai tas turētu ar trīskāršu rezervi. Sekas varbūt izraisīja tas brīdis, kad vēl uzlika papildu slodzi. Bet problēma ir pašā jumta konstrukcijā.

Taču mēs redzam, ka uz jumta bija ne tikai kūdras substrāts un zaļumi, bet arī oļi, dekoratīvais bruģis un citas lietas.

A. P. Bet jūs taču zināt šīs traģēdijas norisi un to, ka pirmā vieta, kur nobruka jumts, bija tieši tajā daļā, kur bija pabeigta labiekārtošana, kur viss jau bija izdarīts.

D. P. Tur nekā lieka vispār vairs nebija. Tas nozīmē to, ka jumta konstrukcijas stiprība bija par vāju, lai noturētu to slodzi, kas bija paredzēta. Un īstenībā, kā es redzu, ir tikai divas iespējas - vai nu ir kāda cilvēka cilvēciska kļūda aprēķinos, ko veic projektētājs konstruktors, vai arī ir kļūda vai kāds nekvalitatīvs materiāls pašā konstrukcijā.

Vai arī iepriekš notikušais ugunsgrēks bija ietekmējis metāla konstrukcijas stiprību.

D. P. Nē, tas ir pārbaudīts. Un ugunsgrēks bija pilnīgi citā zonā. To visi inženieri apgalvo, ka tas iespaidu atstāt uz šo notikumu nevarēja.

Visu interviju ar RE&RE vadības pārstāvjiem lasiet otrdienas, 26.novembra, laikrakstā Diena!

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas