SM norāda, ka noteikumu mērķis ir nodrošināt iespēju personām, kurām ir tiesības vadīt "B" kategorijas transportlīdzekļus, no 18 gadu vecuma iegūt autobusa vadīšanai nepieciešamo "D" kategorijas vadītāja apliecību, nenosakot prasību pirms tam iegūt "C1" vai "D1" kategorijas vadītāja tiesības.
Ministrijā skaidro, ka pēdējos gados ne tikai Eiropā, bet visā pasaulē ir novērojams darbaspēka trūkums pasažieru pārvadājumos ar autobusiem. Arī Latvijā pieprasījums darba tirgū pēc šīs profesijas pārstāvjiem ir lielāks nekā piedāvājums.
SM apkopotie dati liecina, ka Latvijā ir 6049 aktīvas "D" kategorijas apliecības, 8921 "DE" kategorijas apliecības, 8197 "D(95)" kategorijas apliecības un 16 284 "DE(95)" kategorijas apliecības.
Vienlaikus viens no būtiskiem profesionālo autobusu vadītāju trūkuma iemesliem ir tas, ka vairāk nekā divas trešdaļas no visiem autobusu vadītājiem ir pirmspensijas un pensijas vecumu sasniegušas personas, skaidro SM.
Vecuma grupā no 21 līdz 24 gadiem derīgas autobusu vadītāju apliecības ir tikai diviem vadītājiem, vecumā no 25 līdz 34 gadiem - 963 vadītājiem, savukārt, piemēram, vecumā no 55 līdz 64 gadiem - 13 565 vadītājiem, bet vecumā no 65 līdz 74 gadiem - 8357 vadītājiem.
SM uzsver, ka apliecības iegūšanas atvieglojumi sekmētu darbaspēka piesaisti pasažieru pārvadājumiem ar autobusiem, kā arī nodrošinātu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktību.
Līdz šim regulējums noteica, ka personai, kurai ir "B" kategorijas transportlīdzekļa vadītāja tiesības, lai iegūtu "D" kategoriju, ir nepieciešams sākotnēji pabeigt "C1" vai "D1" kategorijas transportlīdzekļa vadītāja mācību kursus.
Saistībā ar jaunajiem noteikumiem izstrādāti arī grozījumi noteikumos par transportlīdzekļu vadītāju apmācību un transportlīdzekļu vadītāju apmācības programmām, kas noteiks "B/D" kategoriju apmācības programmu saturu un apjomu.
Tāpat noteikumi paredz pilnveidot trešo valstu vadītāja apliecību apmaiņas kārtību un prasības vadītāja apliecības maiņas un atjaunošanas gadījumiem, kad apliecības derīguma termiņš ir beidzies pirms trim vai vairāk gadiem.
SM aģentūru LETA informē, ka grozījumi paredz gadījumos, kad atjaunojamās vadītāja apliecības derīguma termiņš beidzies pirms trim vai vairāk gadiem, vadītāja apliecību atjaunot pēc B kategorijai atbilstoša teorētiskā un vadīšanas eksāmena nokārtošanas - arī ja vadītāja apliecība dod tiesības vadīt kravas automobiļus vai autobusus.
Savukārt, ja vadītāja apliecība deva tiesības vadīt tikai mopēdus vai motociklus, personai būs jākārto šai kategorijai atbilstošo teorētisko un vadīšanas eksāmenu, norāda SM.
Tāpat ministrijā norāda, ka arvien pieaug to personu skaits, kas vēlas apmainīt trešajās valstīs iegūtās vadītāja apliecības pret Latvijas vadītāja apliecību, bet bieži vien vadīšanas tiesību iegūšana trešajās valstīs atšķiras no Eiropas Savienībā noteiktās kārtības.
Lai neradītu draudus satiksmes drošībai, regulējumā ir pilnveidota trešo valstu vadītāja apliecību apmaiņas kārtība, nodrošinot, ka vadītāja apliecības tiek izdotas tikai pēc tam, kad kompetentā institūcija ir pārbaudījusi, vai vadītājam ir nepieciešamās zināšanas un prasmes, skaidro SM.