Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa atlaide 20% apmērā pienāksies daudzbērnu ģimenēm, kuru reģistrētā laulībā kopā apgādībā būs trīs vai vairāki nepilngadīgi bērni. Patlaban likums paredz transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa atvieglojumu 20% apmērā par vienu transportlīdzekli personai, kuras apgādībā ir trīs vai vairāki nepilngadīgi bērni, taču atvieglojums nav piemērojams, ja ģimenē, piemēram, vienam no laulātajiem apgādībā ir viens bērns, otram laulātajam apgādībā ir divi bērni.
Grozījumi arī paredz, ka transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis nebūs jāmaksā personai, kuras vai kuras laulātā apgādībā ir bērns invalīds ar pārvietošanās traucējumiem. Atbrīvojums tiks piemērots par vienu šādai personai vai tās laulātajam īpašumā, turējumā vai valdījumā reģistrētu transportlīdzekli.
Šobrīd likums nosaka atbrīvojumu no nodokļa maksāšanas vienīgi tajos gadījumos, kad pats transportlīdzekļa īpašnieks, turētājs vai valdītājs ir I, II, vai III grupas invalīds. Lai arī bērns ar pārvietošanās traucējumiem nokļūtu nepieciešamajās izglītības, veselības aprūpes, rehabilitācijas un citās iestādēs, ņemot vērā, ka ģimenes transportlīdzekļa izmantošana bieži vien ir vienīgais iespējamais pārvietošanās līdzeklis, grozījumi paredz arī šādā gadījumā noteikt atbrīvojumu no minētā nodokļa maksāšanas.
Grozījumi paredz arī jaunus atbrīvojumus no uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa maksāšanas - ja automašīna ir nozagta, noņemta no uzskaites, apķīlāta ar aizliegumu piedalīties satiksmē. Atbrīvojums noteikts arī transportlīdzekļiem, kuriem to reģistrācijas apliecības sadaļā "Piezīmes" ir veikta atzīme "Sporta", kā arī tiem transportlīdzekļiem, kuriem ir reģistrēts vēsturiskā spēkrata statuss, jo tas netiek lietots kā ikdienas transportlīdzeklis un tam ir kultūrvēsturiskā vērtība.
Likumprojekts paredz piemērot atbrīvojumu no ekspluatācijas nodokļa maksāšanas arī par kvadriciklu un triciklu, kas pēc savas konstrukcijas kā vienīgo mehānisko dzinējspēku izmanto enerģiju no transportlīdzeklī glabātās elektroenerģijas vai dzinējspēka glabāšanas iekārtas, kā tas šobrīd ir noteikts attiecībā uz vieglo automobili, kravas automobili, autobusu un motociklu.
Likumprojekts paredz iespēju vienu reizi gada laikā mainīt personas statusu no uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa nemaksātāja uz nodokļa maksātāju.
Likumprojekts arī nosaka, ka uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli maksās transportlīdzekļa turētājs, ja konkrētajam transportlīdzeklim būs CSDD reģistrēts gan īpašnieks, gan turētājs. Savukārt, ja transportlīdzekļa patiesais lietotājs nebūs CSDD reģistrēts kā turētājs, likumprojekts uzliks pienākumu nodokli maksāt tieši patiesajam lietotājam, ja tas atbildīs uzņēmumu vieglo transportlīdzekļa nodokļu maksātāja pazīmēm un Ceļu satiksmes likumā dotajai transportlīdzekļa turētāja definīcijai.
Likumprojekts nosaka, ka uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli nemaksās par komersanta īpašumā vai turējumā esošiem īstermiņa iznomāšanai paredzētiem transportlīdzekļiem, ja komersantam vieglo transportlīdzekļu iznomāšanas pakalpojumi un vieglo transportlīdzekļu tirdzniecība veido ne mazāk kā 90% no kopējā apgrozījuma.
Likumprojekts nosaka pienākumu maksāt uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli arī komersantam, kas nav reģistrā reģistrēts kā transportlīdzekļa turētājs, bet lieto transportlīdzekli uz patapinājuma līguma pamata no personas, kas nav komersants.
Lai komersantam nebūtu jāmaksā uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis arī gadījumā, ja viņš mēneša laikā vienreiz uz vienu dienu ir lietojis patapinātu automašīnu, likumprojekts paredz, ka patapinājuma ņēmējs maksā nodokli, ja tas transportlīdzekli lieto vairāk kā 10 dienas viena mēneša laikā.
Lai izvairītos no iespējamiem pārpratumiem, likumprojekts konkrēti nosaka, ka uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli par transportlīdzekli par vienu un to pašu periodu maksās tikai vienu reizi, neatkarīgi no tā, kuram no subjektiem saskaņā ar likumu konkrētajā brīdī nodoklis ir jāmaksā.
Līdz ar grozījumiem tiek paredzēts pienākums GPS tirgotājiem un GPS transporta uzraudzības sistēmu nodrošinātājiem informēt VID pēc tā pieprasījuma par GPS uzstādīšanu konkrētajam transportlīdzeklim un par GPS neesamības uztveršanas zonā sistemātiskumu un regularitāti.
Par grozījumiem vēl lems Saeima.