Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā 0 °C
Daļēji apmācies
Piektdiena, 22. novembris
Aldis, Alfons, Aldris

Bakalaura darbs - koka velo

Kitijas Gailes studiju noslēguma darbs, tikko absolvējot Rīgas Tehniskās universitātes Materiālu tehnoloģiju un dizaina bakalaura programmu, ir pašas dizainētais kalnu velosipēds ar koka rāmi.Kā atzīst idejas autore, kaisle pret velobraukšanu bijusi jau sen, un, lai gan meitene neuzskata sevi par ikdienas riteņbraucēju, viņa regulāri piedalās dažādās velosacensībās, tādēļ arī tīkamāks bijis MTB stila velosipēds.

Doma par pašas veidotu velosipēdu ar koka detaļām radusies, ilgstoši iepazīstot ārzemju veloforumus."Gan es, gan mans draugs, ar kuru kopā veidojām divriteni, esam velofanāti. Atraduši internetā informāciju par šāda veida Amerikā ražotu braucamo, turpinājām meklēt un atradām arī citus piemērus. Divriteņus ar koka rāmi izgatavo arī Eiropā, taču lielākoties tie ir pilsētas, nevis kalnu divriteņi," stāsta Kitija.Šis ir jau otrais viņas paštaisītais velosipēds. Pirmais tapis trešā kursa beigās, un to apskatīt varēja izstādē Design isle 2013. Otrais velosipēds ar koka rāmi tapis meitenes mājās iekārtotā darbnīcā, un tā izgatavošana prasījusi četru mēnešu brīvdienas. Nākamajā reizē process ritētu raitāk, jo nu ir pagatavoti nepieciešamie šabloni, atzīst jaunā dizainere.Kā stāsta Kitija, koka velosipēds ir atšķirīgs no citiem - braukšana ar to pat pa bruģi vai mežu šķiet daudz vieglāka, ērtāka, jo koks kā materiāls labi amortizē vibrācijas. Toties pašizmaksa braucamrīka radīšanai bijusi visai ievērojama - rāmja materiāls vien izmaksājis ap 400 eiro, turklāt divritenim vajadzēja piemeklēt kvalitatīvas pārējās detaļas.Ļoti rūpīgi tika izraudzīta koksne, jo rāmim jābūt ne tikai elastīgam, bet arī izturīgam un cietam. Kā atzīst autore, praksē izmantotais riekstu masīvkoks ir vispiemērotākais, jo tas lieliski padodas frēzēšanai un citiem apstrādes darbiem, turklāt tam piemīt atbilstoša elastība un izturība. Lai materiālus apstrādātu, nepieciešama augstākā meistarība un galdnieka prasmes, tāpēc vērtīgs bija Kitijas drauga Rinalda Grauzes atbalsts."Visvairāk laika prasīja frēzēšanas darbi. Jo vieglāks divritenis, jo lielāku svaru tas iztur, -manējais spēj noturēt aptuveni 100 kg smagu braucēju. Latvijā diemžēl vēl nav speciālo testēšanas iekārtu, tās pieejamas Vācijā un Dānijā. Šo tēmu plānoju pētīt un iekārtu izgatavot sava maģistra darba ietvaros."Patlaban velosipēds ir pieteikts konkursam Gada balva dizainā 2014, un ekspozīcija būs apskatāma Latvijas Dizaineru savienības stendā izstādē Design isle 2014 BT1 izstāžu zālē Ķīpsalā no šī gada 2. līdz 5.oktobrim.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas